Jeg vil gerne tabe mig og har derfor ændret mine kostvaner således at jeg sorterer næsten alle kulhydrater fra min kost- det går helt fint og jeg taber mig stille og roligt. Mit spørgsmål er, at jeg har hørt, at det skulle være godt at have "en gå amok dag" en gang om ugen, hvor man spiser masser af kulhydrater fedt osv. Kan det passe eller er det en dårlig ide ?
Hilsen Bianca
SVAR:
Kære Bianca,
Jeg går ud fra, at det er ATKINS-kosten du følger meget strikt, således at du kun får ca. 30 gram kulhydrat pr. dag, og hvor fedt og protein indholdet derfor bliver tilsvarende højere, nemlig hhv. 60% og 30 % af energi-indtaget.
Ved et meget lavt indtag af kulhydrat, går kroppen over i en slags "ketose", hvor fedt bliver omdannet til keton-stoffer som hjernen vil benytte i stedet for kulhydrat. Denne energi-kilde er imidlertid ikke et nær så godt brændstof for hjernen, og derfor ser man denne øgede forekomst af træthed, hovedpine, svimmelhed mv. hos folk som følger Atkins kosten meget strikt.
Man kender ikke den sundhedsmæssige effekt af at være i "ketose-tilstand" over længere tid, men et ekspert panel har vurderet, at man skal indtage minimum 130 gram kulhydrat/dag for at sikre sig at hjernen får det brændstof den "er designet til at bruge", og hvor hjerne-funktionen således må formodes at være bedst. (FAO/WHO Expert Consultation "Carbohydrates in Human Nutrition 1997 / (FAO FOOD AND NUTRITION PAPER 66/1998)"
Når musklerne ikke får kulhydrat som energi-kilde, så falder deres "præstations-evne", men med et moderat fysisk aktivitets-behov, kan det godt være at man ikke direkte mærker en effekt af et meget lavt kulhydrat-indtag.
De største problemer med ATKINS-kosten er:
1) At man ikke kender effekten af det høje protein-indtag over lang tid (effekt på knogler og nyrer) 2) At ATKINS-kosten indeholder meget mættet fedt, som øger kolesterol-tal og dermed risiko for hjerte-karsygdom mv. 3) Desuden de "mindre" bivirkninger, som hovedpine, forstoppelse, hududslæt mv. 4) Vi mangler dokumentation for at kosten ikke blot er en "kortvarig kur", men at den også på lang sigt er BEDRE end de nuværende anbefalinger, før vi vil anbefale den til nogen som helst.
Efter denne smøre synes jeg, det er en god idé, at du én gang om ugen spiser en masse grove kulhydrater med masser af fiber (du skal ikke spise fedt), så får du da fyldt kulhydrat-depoterne op, og fibrene kan bidrage til, at du ikke bliver forstoppet.
Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ",
"dismiss": "OK",
"allow": "Det er fint",
"deny": "Afvis",
"link": " cookiepolitik.",
"href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/"
},
onInitialise: function(status) {
if(status == cookieconsent.status.allow) {
runScriptsRequiringConsent();
}
},
onStatusChange: function(status) {
if (this.hasConsented()) {
runScriptsRequiringConsent();
}
/*else {
document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/";
document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/";
document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/";
}*/
createCookie("cookieconsent_time","now",365);
}
})
}
}, 1000);
});
SPØRGSMÅL:
Hej NetDoktor,
Jeg vil gerne tabe mig og har derfor ændret mine kostvaner således at jeg sorterer næsten alle kulhydrater fra min kost- det går helt fint og jeg taber mig stille og roligt.
Mit spørgsmål er, at jeg har hørt, at det skulle være godt at have "en gå amok dag" en gang om ugen, hvor man spiser masser af kulhydrater fedt osv. Kan det passe eller er det en dårlig ide ?
Hilsen Bianca
SVAR:
Kære Bianca,
Jeg går ud fra, at det er ATKINS-kosten du følger meget strikt, således at du kun får ca. 30 gram kulhydrat pr. dag, og hvor fedt og protein indholdet derfor bliver tilsvarende højere, nemlig hhv. 60% og 30 % af energi-indtaget.
Ved et meget lavt indtag af kulhydrat, går kroppen over i en slags "ketose", hvor fedt bliver omdannet til keton-stoffer som hjernen vil benytte i stedet for kulhydrat. Denne energi-kilde er imidlertid ikke et nær så godt brændstof for hjernen, og derfor ser man denne øgede forekomst af træthed, hovedpine, svimmelhed mv. hos folk som følger Atkins kosten meget strikt.
Man kender ikke den sundhedsmæssige effekt af at være i "ketose-tilstand" over længere tid, men et ekspert panel har vurderet, at man skal indtage minimum 130 gram kulhydrat/dag for at sikre sig at hjernen får det brændstof den "er designet til at bruge", og hvor hjerne-funktionen således må formodes at være bedst. (FAO/WHO Expert Consultation "Carbohydrates in Human Nutrition 1997 / (FAO FOOD AND NUTRITION PAPER 66/1998)"
Når musklerne ikke får kulhydrat som energi-kilde, så falder deres "præstations-evne", men med et moderat fysisk aktivitets-behov, kan det godt være at man ikke direkte mærker en effekt af et meget lavt kulhydrat-indtag.
De største problemer med ATKINS-kosten er:
1) At man ikke kender effekten af det høje protein-indtag over lang tid (effekt på knogler og nyrer)
2) At ATKINS-kosten indeholder meget mættet fedt, som øger kolesterol-tal og dermed risiko for hjerte-karsygdom mv.
3) Desuden de "mindre" bivirkninger, som hovedpine, forstoppelse, hududslæt mv.
4) Vi mangler dokumentation for at kosten ikke blot er en "kortvarig kur", men at den også på lang sigt er BEDRE end de nuværende anbefalinger, før vi vil anbefale den til nogen som helst.
Efter denne smøre synes jeg, det er en god idé, at du én gang om ugen spiser en masse grove kulhydrater med masser af fiber (du skal ikke spise fedt), så får du da fyldt kulhydrat-depoterne op, og fibrene kan bidrage til, at du ikke bliver forstoppet.
Med venlig hilsen
Arne Astrup,
læge og ernæringsekspert