Løbeprogram for 40+ kilo

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Løbeprogram for 40+ kilo
Jeg har en ven som vejer 40-50 kilo for meget. Jeg er selv lige startet op på dourun's løbeprogram for begyndere og det fortalte jeg hende om. Det ville hun også gerne, men hun er lidt i tvivl om hvorvidt dette program måske er det rigtige sted at starte.

Er der nogen her som kender til et godt opstartsprogram for en person, der vejer 40-50 kilo for meget og har en BMI som måske ligger over 40?

Måske skal hun igang med noget stavgang? Ville det være bedre? Findes der træningsprogrammer til det?

Hun går til svømning hver uge og går rigtig meget til hverdag, så hun rører sig allerede en del.
15 år10. august 2009 kl. 10:16
re: Løbeprogram for 40+ kilo
Jeg ville klart foreslå stavgang. Det startede jeg selv med og det giver rigtig godt når man bare går langt nok. Når ben og ikke mindst knæ er klar til det, så kan man gå over til et begynder løbeprogram. Det er sådan jeg selv har gjort det.

Har gået stavgang to gange om ugen i ½ år. Og nu synes jeg det tager for lang tid, så er gået i gang med et løbeprogram, der skal bringe mig fra ingenting til 5 km på 12 uger.
15 år10. august 2009 kl. 16:59
Cykling evt.

Det vigtige er jo at passe på de knæ (og ankler). Man får så mange mange gange sin egen kropsvægt ned på dem når man løber.

Jeg skadede selv mit knæ og jeg vejer ca. 10 for meget.

Svømning er rigtig godt, og rigtig skånsomt.
15 år10. august 2009 kl. 17:38
Så jeres råd er i virkeligheden at fortsætte med svømning og gang indtil hun har tabt sig lidt mere?
15 år10. august 2009 kl. 20:45
Ikke kun - blid træning i form af gang eller stavgang for at træne led op. Jo, der findes træningsprogrammer til gang, man kan endda intervaltræne med forskellig intensitet. Man kan godt konditionstræne og brænde kalorier op ved at gå, og det gør det lettere for din ven at tabe sig og blive klar til at løbetræne med tiden.
15 år11. august 2009 kl. 15:26
gå, det er for hårt at løbe for knæene.
cykling,
svømning.
løbe i vand.
15 år11. august 2009 kl. 18:28
Tak for jeres råd. Jeg har videregivet dem.

Min ven mente at hun kan fortsætte med det hun gør (går med aviser og går til svømning) indtil hun har tabt sig noget mere. Så vil hun derefter prøve et begynder-træningsprogram.

Jeg har prøvet at få et tilsagn fra hende om at hun starter op på træningsprogrammet i marts eller april næste år, så vi kan løbe et 5km løb sammen i august eller så. Men det har hun ikke rigtigt ville give - hvilket jeg godt kan forstå... det er for stor en mundfuld at skulle forholde sig til nu.

... men det kunne da være sjovt at vi to "gamle" fede koner løber sammen med alle de smarte til et løb. Altså.. bortset fra at så vil vi kun være gamle på det tidspunkt :-D
15 år12. august 2009 kl. 07:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });