Madpakke idéer

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Madpakke idéer
Nu er sommerferien jo snart slut for os, som går i skole.
Så jeg har godt brug for nogle gode og sunde idéer til en
madpakke, så jeg ikke bliver lokket for meget af kantinen.
Jeg ender nemlig altid med den samme kedelige madpakke,
og så virker varm og lækker mad MEGET mere interessant :)

Hvad tager i med på madpakken? Det skal jo både være
noget der mætter meget, men samtidig må kalorieantallet
jo ikke være alt for stort.
15 år10. august 2009 kl. 09:38
re: Madpakke idéer
Ja, det er den store udfordring.... Jeg synes det er lækkert, hvis man kan tage lidt med fra aftensmaden dagen før - en rest humus, tzatiki, frikadelle, kylling el. lign. og så supplere med en enkelt skive godt rugbrød med noget avocado, el. let pålæg på.

Jeg synes også det er rart med gulerodsstave og f.eks. rød el. gul peber som tilbehør.

Jeg forsøger at lave ekstra af den sunde aftensmad, så der er lidt til næste dag, men det er selvfølgelig ikke altid det holder:o)
15 år10. august 2009 kl. 11:57
Jeg har engang kikket efter madpakke-ideer til ungerne. Men deres kost er jo lidt anderledes end hvis man er 18 år.

Men prøv alligevel at google - også fra dag til dag og uge til uge. Der er mange online kogebøger som også har gode ideer til opskrifter.

Her er et par links:
(et forældet link til madklassen.dk er blevet fjernet) - nok mest til børn men gulerodsstave og couscous-salat kan alle jo bruge undtagen alder.

altomkost.dk - søg efter madpakker. Der er gode retningslinier.

opskrifter.heede.dk - en universiel god side med sunde opskrifter. Igen: søg efter madpakke.

Men ellers vil jeg sige som Marinne: Brug gårdagens aftensmad som pålæg. Lav også pasta-salat, kartoffel-salat eller ris-salat ud af aftensmaden - man kan finde mange, sunde opskrifter på sådanne retter på nettet.

Og sørg så for lidt godt. Lidt nødder eller tørret frugt til "desert". Begge dele er sunde i små portioner og det gør altså madpakken lidt mere tiltalende.

Indpakning er halvdelen af madpakken. Pak våde grøntsager som agurk, tomat, salat mv ned for sig selv. En slatten madpakke er ikke sjov.
15 år10. august 2009 kl. 14:12
Altså jeg plejer godt at kunne finde på at tage en lille plastboks og fylde med en god salat med lidt grove grøntsager eller evt. pastasalat med lige meget salat og pasta. Ved siden af kan man jo have en grovbolle eller noget frugt.

Ellers plejer jeg at være tilhænger af den lidt kedeligere madpakke, plejer bare at tage to stk. rugbrød og klappe sammen om noget magert pålæg og så to stk. frugt ved siden af. Men den kan man jo nemt pifte op med at tilføre nogle riskiks, noget knækbrød, en frugtstang, en pakke rosiner, lidt tørret frugt eller nødder, evt. en yoghurt eller lidt mørk chokolade.

Jeg kan også godt finde på at lave en hjemmelavet burger og tage med. Eller en tortillapandekage med salat i. Ellers varmer jeg nogle frosne forårsruller fra daloon eller lignende og tager med.

Der er masser af spændende ting man nemt kan tage med hvis man planlægger lidt.
15 år10. august 2009 kl. 15:07
tusind tak for jeres gode svar.

iakob - jeg vil virkelig se på de opskrifter.
prøvede at google lidt tidligere i dag, men
synes ikke jeg fandt noget. så nu må jeg
i gang igen (:
15 år10. august 2009 kl. 15:28
Jeg gør det at jeg laver en hel kylling i ovnen, og den holder så det meste af ugen i køleren, hvor jeg tager noget med hver dag. Sammen med det tager jeg noget af det salat fra dagen før eller jeg snitter hurtigt lidt salat, lægger det i en plastikboks med noget agurk og et par tomater. Det er meget nemt, der er ikke mange kalorier i og kyllingen gør, at jeg ikke synes det bliver kedeligt.

Salaten kan piftes op med nogle nødder, rosiner eller lidt dressing hvis man har lyst til det!
15 år10. august 2009 kl. 20:54
Hej,Nu er det børnene som får det med,men jeg spiser det også til frokost engang i mellem.
Tunsalat.Jeg har porrer liggede i fryseren,som jeg snitter i en dåse tun lidt lav % cremfraise,salt,ærter majs.og med grovbrød eller grove pastaskruer ved siden. Men man kan jo komme alt det i man lyster.Det er sundt og billigt!
15 år15. august 2009 kl. 14:45
Idé fra Charlotte Hartvigs bog 'Skrump dig glad':
Rugbrød med lavt fedtindhold (max 5% fedt), 60 g med - og her kommer udvalget - torskerogn, skinke, roastbeef, salt kød, røget filet, tun i vand, kylling, kamsteg eller andet kød med 3% fedt, mayo-salat på 5% fedt m rejer/skinke/tun 100 g - tomat/agurk.
15 år23. august 2009 kl. 11:49

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });