Åh, jeg synes det er svært..

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Åh, jeg synes det er svært..
.. at holde motivationen!
Jeg har så mange gamle vaner og overbevisninger jeg skal bryde med og erstatte af nye. Forsøger virkelig at anskue dette vægttab som en proces, der vil tage tid, og som en proces,der handler om andet end vægttab. Har sat næsten et år af til at smide de sidste 23 kilo og jeg ved det kommer til at tage tid - men der er dage hvor jeg bare er utålmodig, og brændende ønsker at jeg havde tabt det hele i morgen - og så bliver jeg bare så nedtrykt, for jeg ved jo at det ikke er en realitet.
En af mine værste gamle vaner, når det handler om vægttab er, at jeg lader vægten påvirke/bestemme min motivation. Dvs, at når den rykker sig med hastige skridt, er jeg super motiveret, og når den stagnerer bliver jeg demotiveret og saborterer det for mig selv, ved at trøste mig selv med usund mad. Det er SÅ dårlig en vane!!
Jeg ved jeg bør sætte mig mål som : i dag vil jeg spise sundt hele dagen, eller: idag vil jeg løbe en tur, ect, og så lade disse delmål være med til at holde motivationen oppe, men der er godt nok langt fra de gode intentioner til at gøre det til en realitet. Jeg glædes ikke over at lykkes med mine målsætninger, så længe vægten ikke rykker (og det gør den ikke for tiden) og så kan det hele bare være lige meget.

Øv øv øv!! Jeg håber besøget hos diætisten i dag kan give mig lidt fornyet mod på projektet!
15 år30. juli 2009 kl. 14:20
re: Åh, jeg synes det er svært..
Det er med at bruge alle midler når man søger noget der kan motivere. Har du prøvet det tidligere meget brugte råd herinde :-) Lav dig et motivationskort. Dvs. skriv et antal motiverende punkter op på en seddel - ting som du ved at du vil få ud af et vægttab. Prøv at tænke lidt over det....

- Jeg vil ha det godt med mig selv om min krop.
- Jeg vil blive gladere for at købe tøj til mig selv.
- Jeg vil få mere energi.
- Jeg vil få mod på nye ting (det var en af mine - der er klart nogle ting jeg har prøvet efter jeg har tabt mig som jeg aldrig havde gjort inden - og til dels holder jeg mig også lidt tilbage nu efter jeg har taget lidt på igen).

osv - find selv nogle punkter som er vigtige for DIG.

Jeg kender godt det med at motivationen hænger sammen med resultaterne, men nogle gange lige omvendt af dig. Hvis det går godt en periode kan jeg godt tænke at nu går det jo fint og så gør det ikke noget at jeg liiiiige tager et stykke chokolade.

Har du prøvet at gi dig selv lov til at tage noget af det du gerne vil ha bare en gang om dagen. Altså for mig er det chokolade der er den store synder. Så jeg har det sådan at det er OK at spise en begrænset mængde (det er den største udfordring) chokolade om aftenen - som sådan en slags belønning for at dagen nu er gået okay som planlagt. Og så spiser jeg i øvrigt det stykke chokolade med god samvittighed, for det er PLANLAGT.

Tit handler det nemlig om at undgå impulsspisning. De der ideer vi lige pludselig får om at spise et eller andet usundt - det er dem vi skal have udryddet.

Men ihhhh hvor jeg også godt kender det der med gerne at ville have tabt det hele i morgen. Jeg fik jo også lige sat et mål ind om at skulle tabe 5 kilo inden 14. august, for at kunne komme i min selskabskjole. Men det var SLET ikke realistisk. Jeg skulle have et underskud dagligt på 7000 KJ - det hænger ikke sammen. Så jeg er tilbage på realistisk mål og så må jeg se om et par uger om den kjole sidder forfærdeligt eller om det kan gå. Og så må vægttabet tages i det tempo min vilje og krop vil være med. Hovedsagen er at det går nedad. Tempoet er mindre vigtigt. Trods alt.

Har du i øvrigt prøvet at tage mål med målebånd. Det bruger jeg ofte i perioder med stilstand i vægten, for så kan man se sit vægttab på en lidt anden måde og glæde sig over de cm der er røget mens man venter på at vægten kommer i tanke om at man vist ikke vejer så meget mere.

Håber det kunne hjælpe dig lidt. Ellers samler jeg også meget motivation ved at være aktiv på forum her. Det hjælper min motivation rigtig meget på vej.
15 år30. juli 2009 kl. 15:45
Nå ja forresten meningen med de punkter du nu må få sat op for dig selv hvis du vælger at gøre det. Er nogle du i hvert tilfælde i starten skal kigge på flere gange dagligt og minde dig selv om at det er DET der er din belønning.
15 år30. juli 2009 kl. 15:46
Jeg er begyndt at dyrke motion regelmæssigt, og det der hjælper mig er et godt råd om at planlægge det, simpelthen skrive det ind i kalenderen. jeg følger et løbeprogram, og er så det. Hver dag gør jeg så det der står den dag. Hvis jeg ikke kan den dag, så gør jeg det dagen efter. Og her gælder ikke nogen undskyldninger.

Jeg tæller også skridt, og så giver jeg mig selv små klistermærker i min kalender, når har nået 10000 skridt på en dag. Det lyder virkelig skørt, det var noget vi fik i skrivehæftet i første klasse, når vi havde skrevet en side fuld af bogstaver, men du kan tro det er fedt at se tilbage på en uge med klistermærker på hver dag! :-) Har man først prøvet det, så er det motiverende.

Jeg bliver også motiveret af blade som Sund Nu og iForm, dette forum og min favorit Chris MacDonalds hjemmeside. Både på hans og iForms hjemmesider er der flere artikler om netop motivation. Det er så pokkers individuelt, hvad der kan få en op af sofaen...
15 år30. juli 2009 kl. 19:48
Trods stagnering af vægten, syntes diætisten det var flot at jeg havde tabt over tre kilo på en måned. Min fedtprocent er gået ned med 2,4 % på en måned, så det har godt kunne betale sig at løbe :-)

Besøget hos diætisten hjalp helt klart på motivationen, nu skal der bare arbejdes med resten. Delmål, bonusliste osv.

Tak for jeres svar
15 år31. juli 2009 kl. 08:05
Det er da bare rigtig flot :-) 3 kilo på en måned er altså også meget. Så kan det godt være at det står lidt stille nu, men du skal også lige lade kroppen følge med :-)

Godt gået!
15 år31. juli 2009 kl. 08:33

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });