For lidt kalorier?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

For lidt kalorier?
Hejsa :)
Jeg vil bare tabe de kilo nu, for nu har jeg brokket mig i et år. Men jeg hører så at jeg skal have en del flere kalorier end jeg får ellers bliver det farligt? Jeg har tænkt mig at holde mig på 1200 kalorier, og det er gået fint jeg er mæt osv.. Men er det rigtigt at det er farligt??
15 år17. juni 2009 kl. 19:22
re: For lidt kalorier?
Hej Dottesen

Det er ikke sådan at du går og falder om hvis du spiser under 1200 i en mindre periode, men faren består i at du måske taber mere muskelmasse end fedt...

Du kan sagtens spise omkring de 1200kcal i nogle måneder uden at der sker noget, hvis du ellers er sund og rask.

Men det er aldrig sundt at være på en alt for hård kur alt for længe af gangen. Det kan også sænke stofskiftet, så en god idé kan være at tage en uge hver måned hvor du spiser 15-1800kcal...

Ydermere kan det være en god idé at kontakte sin læge inden man begynder på en meget streng, længerevarende diæt.

Hilsen Julie

15 år18. juni 2009 kl. 09:37
Er der nogen der ved hvor de der 1200 kcal kommer fra? Her tænker jeg på beregnings metode. For de må da være baseret på en eller anden standard person (højde vægt eller lign).

Tænker bare at minimum antal kalorier da må varierer fra person til person men især på ens størrelse så fx at os små personer måske kunne gå lavere ned og nogle af de større faktisk burde spise mere?
15 år24. juni 2009 kl. 14:39
Angelique - tak for at gi' mig en mulighed for at slippe min taldjævel fri :D

Generelt kan hvilestofskiftet for kvinder tilnærmelsesvist beregnes efter følgende formel:
(kg x 42) + (cm x 26,3) – (20,7 x år) – 676,2 = kJ/døgn (hvis man ønsker det i kcal istedet deles med 4,2)

Hvilestofskiftet er den energi din krop har brug for uden nogen aktivitet overhovedet.

Hvis du skal finde det energibehov du har, så afhænger det af din aktivitet i løbet af dagen - en såkaldt PAL faktor. PAL-faktor ganges så med hvilestofskiftet og giver energibehovet. En generel retningslinje er følgende:
1,2
Meget lav Stillesiddende job, hovedsageligt indendørs, meget lav fysisk aktivitet, ingen motion
1,5-1,6
Lav Stillesiddende arbejde, kontorarbejde, lejlighedsvis motion. ”normal gennemsnitsdansker”
1,8
Moderat høj Let fysisk arbejde, stående undervisning, daglig fysisk aktivitet i fritiden fx cykling til/fra arbejde
2,0
Høj Fysisk arbejde (bygningsarbejdere, rengøringsassistenter), sysisk aktivitet i fritiden
2,2
Meget høj Hårdt fysisk arbeder, daglig træning eller anden hård fysisk aktivitet
2,4
Ekstra høj Hård træning mindst 4 gange om ugen, konkurrence idræt.

Energibehovet er så den mængde energi du kan indtage om dagen uden at gå hverken op eller ned i vægt. Hvis man gerne vil tage på skal man altså spise mere end energibehovet, hvis man vil tabe sig skal man spise mindre end energibehovet men mere end hvilestofskiftet.

:)
15 år24. juni 2009 kl. 22:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });