#2 af bruger slettet
Hjælp til vægttab
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+bruger slettet
re: Hjælp til vægttab
Gode råd.....start indefra.
Mærk efter inde i dig selv og svar på tre spørgsmål:
Hvorfor vil jeg tabe mig?
Hvordan vil jeg tabe mig?
Hvad er det egentlig jeg gerne vil opnå med vægttabet?
Med svarene skrevet ned har du allerede din motivation for at gennemføre vægttabet...du har også handlingsanvisninger i hvordan du vil gennemføre vægttabet......og kernen/motoren for hele processen har du også beskrevet.
Det med opskrifter....det bare en lille bitte del af en vægttabsproces. Og dem kan du finde tonsvis af ved lidt googling efter: lavkalorie opskrifter og synonymer herfor.
NB: Jeg går ud fra, at du efterlyser vægttab som holder på lang sigt.
NB2: Per Brændgaard har udgivet en god pjece om vægttab der holder:
sundhedsoplysning.dk
(pjecen koster ca. 40 kroner incl. porto.....og jeg får ingen provision af anbefalingen).
mvh
Carsten Riis
Mærk efter inde i dig selv og svar på tre spørgsmål:
Med svarene skrevet ned har du allerede din motivation for at gennemføre vægttabet...du har også handlingsanvisninger i hvordan du vil gennemføre vægttabet......og kernen/motoren for hele processen har du også beskrevet.
Det med opskrifter....det bare en lille bitte del af en vægttabsproces. Og dem kan du finde tonsvis af ved lidt googling efter: lavkalorie opskrifter og synonymer herfor.
NB: Jeg går ud fra, at du efterlyser vægttab som holder på lang sigt.
NB2: Per Brændgaard har udgivet en god pjece om vægttab der holder:
sundhedsoplysning.dk
(pjecen koster ca. 40 kroner incl. porto.....og jeg får ingen provision af anbefalingen).
mvh
Carsten Riis
15 år31. maj 2009 kl. 23:43
SisseJensen (slettet)
-Fordi jeg er overvægtig
-Det er det jeg ikke ved , har prøvet så meget , men hjælp ikke rigtig
-Vil gerne ned i vægt så jeg ikke er overvægtig
Det er sådan set derfor ..
Ja jeg efterlyder et vægttab der vare i længere tid
Men kigger på det du har skrevt
Og tak for svaret
-Fordi jeg er overvægtig
-Det er det jeg ikke ved , har prøvet så meget , men hjælp ikke rigtig
-Vil gerne ned i vægt så jeg ikke er overvægtig
Det er sådan set derfor ..
Ja jeg efterlyder et vægttab der vare i længere tid
Men kigger på det du har skrevt
Og tak for svaret
15 år1. juni 2009 kl. 00:38
Suuus (slettet)
Det er vigtigt som CarstenRiis og skriver, at starte indefra. Jeg har selv ville tabe mig tusindvis af gange, men mit hjerte har åbenbart ikke været 100% med på ideen - så det er ikke noget der gøres halv hjertet - tabe 3 kg og tage 3,5 på, så der skal lægges alle krafter i, og mange af dagens timer kommer til at dreje sig om mad, motion og planlægning. Hvor meget vil du motionere ? hvor store/små måltider? Du skal tage stilling til hvordan du vil styre dit vægttab. Det har i hvert fald hjulpet mig, at stille mig selv nogle love/regler som ikke kan brydes, og jeg er endelig fast besluttet om at det er denne gang kiloene skal af og det kan også ses på mit vægttab, jeg er meget mere fast besluttet og falder ikke i, men holder mig til mine regler. Håber du kan bruge det lidt?
15 år1. juni 2009 kl. 09:05
bruger slettet
Det er ikke altid at det er nok at ønske sig af med overvægten. Man må danne sig et billede af sit liv som overvægtig og forestille sig hvilke ting der vil ændres når man har tabt sig. Måske man ønsker mere selvtillid, lettere ved at finde tøj, glæden ved at se sig i spejlet osv. Så skal man holde fast i tankerne om det "nye" liv og dets bonuser hver gang man får trang til at falde i.
Det er meget vigtigt at man gør sig det klart hvorfor man ikke vil være overvægtig, så man er bevidst om hvad det er man kæmper imod og kæmper for :-)
Det kan være en god idé at gøre sig det klart hvad for noget mad man har spist før og hvad det er man skal skifte ud og med hvad. Det er også en god idé at finde ud af hvor meget mad man egentlig har brug for, hvilket jo er en individuel sag. Siden her vil kunne hjælpe dig med at finde ud af og holde styr på hvor mange kalorier du indtager. Du kan finde forskellige sider på google, som udfra din højde, vægt, køn og aktivitetsniveau kan beregne hvor mange kalorier du skal bruge for at tabe dig.
Det er meget vigtigt at man gør sig det klart hvorfor man ikke vil være overvægtig, så man er bevidst om hvad det er man kæmper imod og kæmper for :-)
Det kan være en god idé at gøre sig det klart hvad for noget mad man har spist før og hvad det er man skal skifte ud og med hvad. Det er også en god idé at finde ud af hvor meget mad man egentlig har brug for, hvilket jo er en individuel sag. Siden her vil kunne hjælpe dig med at finde ud af og holde styr på hvor mange kalorier du indtager. Du kan finde forskellige sider på google, som udfra din højde, vægt, køn og aktivitetsniveau kan beregne hvor mange kalorier du skal bruge for at tabe dig.
15 år1. juni 2009 kl. 10:38
Ibci (slettet)
Sisse, jeg tror du skal sætte dig et delmål, som er nemmere at opny end at smide alle de kg!!! Jeg tager ca. 5 kg ad gangen, eller lige nu at kome under 80 kg! Jeg har skåret alt hvidt brød væk og erstattet det med brød som har et kostfiber mærke. Jeg har skåret mine portioner ned til gengæld spiser jeg oftere. Smed sidste år 10 kg på 8 uger ved at skære ned og spise oftere. Jeg var til et foredrag i aftes og der blev nævnt, at hvis man dyrkede virkelig hård motion kunne man smide ca. 300 kalorier, og det er ikke meget når man tager i betragtning hvor mange kalorier der er i chips/sodavand/slik osv.
Jeg har netop betalt mig fra en personlig træner, som også hjælper mig med kosten. Jeg glæder mig til at komme i gang.
Held og lykke til alle;-)
Jeg har netop betalt mig fra en personlig træner, som også hjælper mig med kosten. Jeg glæder mig til at komme i gang.
Held og lykke til alle;-)
15 år10. juni 2009 kl. 17:00
bruger slettet
Hej Sisse
Jeg må nok hellere lige præcisere:
Prøv og sætte en del mere ord på end det du ser i spejlet (hvorfor og hvad spørgsmålene).
Under hvorfor-spørgsmålet kan du beskrive de ulemper overvægten fører med sig både medicinsk, socialt, praktisk og vigtigst af alt: i det daglige.
Til hvordan-spørgsmålet kunne jeg godt tænke mig, at du aktiverer al din intelligens og du kaster den udover projekt: vægttab!
Prøv at se på dine tidligere processer, mærk efter om hvordan de virkede på dig. Hvilke gode ting har de tidligere tiltag efterladt hos dig? Hvilke dele kan du godt undvære fra de tidligere processer?
Hvad-spørgsmålet kan du gå i dybden med hvilken drøm du går efter. Før du higer efter den, så lav lige et realitets-tjek om drømmen også kommer til at holde vand "på den anden side".
du er også velkommen til at kigge forbi på min hjemmeside: de3faktorer.dk for at finde inspiration.
Jeg må nok hellere lige præcisere:
Prøv og sætte en del mere ord på end det du ser i spejlet (hvorfor og hvad spørgsmålene).
Under hvorfor-spørgsmålet kan du beskrive de ulemper overvægten fører med sig både medicinsk, socialt, praktisk og vigtigst af alt: i det daglige.
Til hvordan-spørgsmålet kunne jeg godt tænke mig, at du aktiverer al din intelligens og du kaster den udover projekt: vægttab!
Prøv at se på dine tidligere processer, mærk efter om hvordan de virkede på dig. Hvilke gode ting har de tidligere tiltag efterladt hos dig? Hvilke dele kan du godt undvære fra de tidligere processer?
Hvad-spørgsmålet kan du gå i dybden med hvilken drøm du går efter. Før du higer efter den, så lav lige et realitets-tjek om drømmen også kommer til at holde vand "på den anden side".
du er også velkommen til at kigge forbi på min hjemmeside: de3faktorer.dk for at finde inspiration.
15 år12. juni 2009 kl. 20:06
Jeg har som mange andre svært ved at smide de xtra kilo der måtte være. Jeg vil rigtig gerne ned i vægt da jeg synes at vægten styre mit liv pt.
Er der nogle der har nogle gode råd til hvad jeg kunne?-gode opskrifter mm?
MVH Sisse