Motivation

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Motivation
Jeg har særdeles svært ved at komme i gang med mit vægttab denne gang. Motivationen er der; jeg skal til en fest om 3 måneder hvor jeg VIL have tabt mig meget og alt det der ... men alligevel går uge efter uge, hvor jeg bare ikke får taget rigtigt hul på det, og det er SÅ frustrerende. Hvad satte jer i gang? Var det en specifik situation, en bemærkning, synet af jer selv på et billede eller?
15 år14. februar 2009 kl. 11:25
re: Motivation
Jeg har også prøvet at gå i gang flere gange uden at det er lykkedes - og det er SÅ svært at forklare hvorfor, man vil jo gerne og man ved at det er rart, når man kommer i gang.

Når det er lykkedes for mig denne gang tror jeg, at der er to faktorer i det:

1) Jeg har besluttet mig for, at det gerne må koste. Det må gerne gøre et indgreb i min hverdag her i starten. Det vil først og fremmest sige, at jeg bruger tid på det (på maden, motionen, indtastninger her). Det vil også sige, at jeg skærer lidt ned på fester og lignende, for ellers kan det ikke lade sig gøre. Så det er en beslutning om, at det har første prioritet i ens liv i en periode.

2) Det andet er så, at jeg melder det ud. Jeg siger højt på arbejde: Nej, tak - jeg er altså på kur de næste måneder, når der bliver budt noget. Jeg melder mig frivilligt til at køre hjem fra fester - "jeg må alligevel ikke drikke, når jeg er på kur". Alle ved at jeg er på kur. I starten kunne folk godt gøre lidt grin med det, men når de indser, at jeg rent faktisk mener det, så har de alle fuld respekt for beslutningen. Og så giver det også lidt ekstra motivation, at alle ved, at jeg er på kur. Det gør jo nederlaget endnu større hvis jeg falder i.

Så tag beslutningen, giv den første prioritet og så sig det højt og stolt til alle!
15 år14. februar 2009 kl. 11:57
Jeg blev bekymret da jeg så 75kg. Og at jeg så det over en uge var gået op. (jeg begyndte at veje mig) Jeg synes aldrig jeg havde set et tal så højt. Jeg vidste også det var alt for meget i forhold til min højde.

Så har jeg fået en meget fed veninde, og det er meget motiverende at jeg ikke vil ende som hende. Jeg finder hende ret ulækker... Især når hun spiser og også at jeg kan se hendes fedt.

Og til sidst var det fordi jeg vidste jeg ikke spiste sundt, og at jeg havde gjort det tidligere, og at der ikke var nogen undskyldning for at lade være.

Det var startsparket, men der er jo kommet meget siden. Der er bare så mange ting der er motiverende! Virkelig! Løsere tøj, bedre heldbred, fladere mave, mere selvtillid, ingen skyldfølelse... Jeg kunne blive ved, og jeg er ikke engang nået så langt i mit vægttab! :)

Håber det kunne hjælpe, held og lykke! :)
15 år14. februar 2009 kl. 17:44
Hey
Jeg er helt ny her inde.... Men har prøvet alt fra pulver til piller og kostændring. Og for mig er det der med motivationen det store problem. Jeg ved hvad jeg gør forkert (formeget slik, chokolade og chips om aften) så hvorfor gør jeg det?? Jeg VED at det er de ting jeg ikke KAN/MÅ spise, men jeg gør det bare alligevel. HVORFOR.
Min motivation er 100% om morgen, jeg spiser et godt morgen måltid, god mellemmåltid, god frokost.... og måske noget til eftermiddag, men når jeg så kommer hjem fra arbejdet!!!!! ja så er der lige noget chokolade fra i går aftens eller andet der bare SKAL spises, mens jeg tænker på at jeg og så skal igang med at tabe mig.
Så nu tænker jeg - at hvis jeg logger på her inde når jeg kommer hjem fra arbejdet - så kan jeg ikke spise for min hænder er optaget med at skrive eller klikke rundt. Jeg håber virklig det virker - for jeg vil så gerne tabe mig.........
Så ja motivation.... hvordan opnår man det/den og hvad motiver mig?? Gid jeg viste det, så var jeg 20 kg letter :)
15 år15. februar 2009 kl. 13:33
Med hensyn til chokolade og den slags er der kun én løsning, der virker for mig: Jeg har det bare ikke i huset! Det samme gælder fx. øl. Hvis jeg kommer træt hjem og der står en kold øl i køleskabet, så drikker jeg den. Hvis den ikke er der tager jeg en kop kaffe i stedet.

Så for mig er løsningen at sørge for, at der slet ikke er noget usundt i huset. For hvis det er der, så er det meget, meget sværere at lade være...
15 år15. februar 2009 kl. 13:45
Tak for din opbakning Claus. Jeg vil give dig ret. Men af en eller anden grund så kommer der altid lige en gang chokolade eller slik ned i kurven. Men det er til mine drenge :) Det siger jeg da til mig selv. Men er sikker på at min underbevisthed spiller mig et puds. men jeg er igang med at taste ind hvad jeg har spist i dag. Og hold da op. Er meget overrasket over hvor mange KJ lidt chokolade og slik "koster". så selvom der er noget tilbage, ja så bliver det ikke mig der spiser det. Så bare at jeg er kommet der til - det er jo super. Så ja tak til kaffe imorgen, og måske også lige en smootis efter træning.
15 år15. februar 2009 kl. 20:17
Jeg har det lige modsat Claus! Jeg skal have det i huset, for hvis jeg virkelig har lyst til chokolade og ikke har noget, så spiser og spiser jeg brød, pålæg og alt muligt, for jeg får ikke det jeg vil have. Løsningen for mig har været at have noget, og købe en pakke med små stykker som jeg kan tage en af hvis jeg har lyst.

Men jeg har ikke andet slik og godt end mørk chokolade, for det er det eneste jeg virkelig får abstinenser efter, alt andet slik og chips og sådan får jeg kun lyst til når jeg ser det og netop der virker det ikke at have noget i huset!

Med hensyn til motivationen... Hvad med en seddel på køleskabet? Et billede af jeres kropsidol? En liste med hvorfor i gerne vil tabe jer? En liste over fedme-relateret sygdomme? Billeder af fede mennesker (som i ikke vil ligne)? Hvad ved jeg, men prøv at tænk kreativt. Jeg tænker tit på disse ting når jeg er fristet.
15 år15. februar 2009 kl. 20:45
Hvis du føler at du er "nødt" til at have det i huset for dine drenge, så lav en hylde eller at skab til deres guf hvor du ikke har lov til at spise fra. Det har vi der hjemme for min mand er en rigtig guffer, men ligger guffen i "hans skuffe" rør jeg den ikke

Knus

Liselotte
15 år16. februar 2009 kl. 07:26
God ide - med billeder af fede mennesker. Faktisk er jeg lidt pervers for jeg for rigtigt god motivation af at se tv udsendelser med mennesker der skal tabe sig 100 kg eller mere. - Nå ja så ved I det.
Men også en god ide med at skrive alle de dårlig domme op jeg kan få ved at være for tyk.
Og med hensyn til den skuffe... :) hæ hæ - alle skuffer i huset er mine :) - Jeg ville ønske jeg kunne det for det ville være STORT - ak nej - jeg har ingen rygrad. Så at du kan gøre det Liselotte det er bare flot og godt.
Men i dag har jeg været god - det eneste jeg har taget mig lov til er et glas Coca-Cola Zero. Det er bare så godt. Og nu er kl. snart 20, og efter 20 må jeg ikke spise mere. sover bedre hvis jeg lader være.
Så alt i alt en god dag, med god mad og god træning :)
15 år16. februar 2009 kl. 19:11
Hold da op... det var præcis det jeg ville have skrevet!! - Både hvad angår motivationen og hvad jeg gør galt! - Har også lige lyst til det og det og SÅ går jeg altså også igang... men så går dagen det bliver eftermiddag og aften og så falder jeg i igen! - Suk håber dette hjælper!!
15 år19. februar 2009 kl. 15:06

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });