Sulten ;0(

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Sulten ;0(
Hej Alle ;-)

Hvad gør I når I er mere sulten ?- Eller jeg ved ikke om det så meget er sult - eller bare lyst til mere mad, end i har Kcal tilbage til ?
Bider I bare I jer ? Eller drikker vand ? Hvordan får I den ekstra sult til at forsvinde ?? Alle råd er velkommen :-)

På forhånd mange tak.
16 år21. oktober 2008 kl. 15:10
re: Sulten ;0(
Ved ikke hvad du spiser, men måske spiser du ikke fiberrigt nok?
Ved heller ikke hvor langt du er i din vægttabsperiode. I begyndelsen skal man vænne sig til kun at spise det man har brug for, selvom man godt kan føle sig sulten.
Og så er det en god ide at forsøge at finde ud af om man egentlig er rigtig sulten eller bare spiser af en anden grund (trøst, lyst, smag, vane e.l.)

16 år21. oktober 2008 kl. 15:17
Generelt vil jeg sige at jeg spiser hvis jeg er sulten. Det er uholdbart at være sulten ret længe ad gangen. (Det er faktisk bevist at det resulterer i en slags sindsyge hvor man nærmest kun tænker på mad)

- MEN nogle gange er jeg bevidst om at det ikke kan passe at jeg er sulten, og så kan jeg godt finde på at gå sulten i seng (jeg kan godt falde i søvn alligevel)

Måske du er sulten simpelthen fordi du spiser for lidt (hvor mange kalorier får du) Det kan også være at sukkersult, som ikke føles så meget i maven, men bare nærmest er uro og manglende impulskontrol.
Endelig kan du være sulten fordi du spiser de forkerte ting, eller for ensidigt. Sørg for at spise masser af gode proteiner en del af det sunde fedt og masser af grove grøntsager.

Hvis du pludselig har ændret fra meget mad til lidt mad, kan din krop ikke følge med. Hvis du istedet spiser supersundt kan du langsomt skære dit indtag ned uden at føle sult. Du kan f.eks. starte med at spise så du lige nøjagtig har balance og så skære lidt ned hver dag, indtil du har det underskud du gerne vil have.

Min egen oplevelse er at jeg kan være OK mæt af ca. 1200kcal hvis jeg kun spiser superfornuftigt. hvis jeg derimod bruger for mange kalorier på mindre gode ting, er jeg nødt til at spise flere kalorier for at blive mæt.

Prøv at skrive lidt mere om hvad og hvor meget du spiser.....

Hold øje med dine smilier.

16 år21. oktober 2008 kl. 15:22
Tak for svarene.
Jeg spiser omkring 1200- 1500 kcal. Og det er mærkeligt for nogen dage er jeg super mæt på 1200 kcal og andre dage mega sulten ?
Men nu når jeg tænker over det, er det tit om aftenen jeg bliver mere sulten, efter aftensmad. Og der vil jeg helst ikke spise mere, eller så lidt som muligt.'Tror I det så er fordi jeg har spist forkert i løbet af dagen , at jeg bliver sulten eller har lyst til mere mad ? Jeg holder mig væk fra sukker 90 % af tiden. Jeg spiser ellers al slags mad, rugbrød, toastbrød, minarine, pålæg, ost, havregryn, kød, fisk, kartofler, mælkeprodukter,frugt og grønt.

Er der nogle alarmklokker der ringer hos Jer ud fra det ?

mange hilsner mig. :0)
16 år21. oktober 2008 kl. 15:43
Hej:)

Jeg vil sige at de fleste dage er jeg i stand til at ignorere det hvis jeg er sulten. Det bliver heldigvis også bedre med tiden, fordi mavesækken trækker sig sammen, og man vænner sig til at spise mindre.
Ellers kan jeg godt finde på at tage et lille stykke kylling. (filetter, stegt i krydderier uden fedtstof) Synes det smager godt, og så mætter det:) Det har jeg næsten altid i køleskab eller fryser, så jeg lige kan tage.. Nogen gange tager jeg bare en gulerod, men det giver ikke det samme synes jeg..

16 år21. oktober 2008 kl. 16:07
Tja, hvis det at spise et eller andet der mætter , som f.eks. 100 g mager pålæg - giver kun lidt over 100 kcal, eller en dåse tun i vand (giver lidt flere kcal, men helt ærligt, det resulterer jo helt ærligt bare i et mindre vægttab på 15-20 GRAM, !
Men hvis DET ikke er løsningen, så synes jeg det der hjælper mig bedst er at gøre noget, hvor jeg ikke samtidig kan spise. F.eks. at gøre rent! Ja jeg smiler sgu også lidt selv, men sådan en tur med støvsugeren i hele huset og lidt pudsen vinduer, og pludselig er der gået 30 min, og jeg tænker ikke på sulten mere, eller føler den. Den der med at gøre noget, hvor man ikke kan spise samtidig virker i hvert fald for mig, hvorimod hvis jeg satte mig til at se fjernsyn.....SÅ ville jeg vist blive sindsyg af ikke at kunne putte noget i munden, hvis jeg følte sult.
En anden ting der får mig på andre baner er af surfe på nettet, og jøsses så kan tiden jo næsten forsvinde......skal nok bare ikke google på lækre opskrifter.
Men ellers, husk at sætte det mulige ekstra kalorie indtag i perspektiv, det er altså ikke fordi det ødelægger regnskabet, og nogle dage ER man bare mere sulten end andre.
16 år21. oktober 2008 kl. 18:58
Hvis jeg er sulten spiser jeg frugt eller grønsager. Jeg ved med mig selv, at hvis jeg ikke får noget at spise der mætter længe nok, får jeg det dårligt, sikkert på grund af det lave blodsukker. Så begynder jeg at ryste og så er det ikke altid nok med frugt eller grønt. Så skal der altså noget groft brød til og hellere det, end at have det dårligt. Så gør det ikke noget at man ikke lige taber sig den dag, men et stykke brød vælter heldigvis ikke hele ugens regnskab.

Ellers gør jeg som Easy og prøver at distrahere mig selv. Det kan for eksempel være en gåtur med hunden eller rengøring, der kan distrahere mig.

Du spørger om der ringer nogen alarmklokker: det gør der. Toastbrød er absolut underlødig mad, som indeholder en masse energi uden at mætte i ret lang tid. Jeg ville helt klart skifte det ud med noget groft brød.
16 år21. oktober 2008 kl. 20:40
jeg spiser mange grønsager i løbet af dagen ca. 1 kg + proteiener og næsten ingen brød og slet ikke noget med tilsat sukker. Jeg har også haft problemer med stor sult, men jeg er kommet frem til at det meste handler om psyken og jeg klare det nu ved at overbevise mig selv om at jeg har spist en masse og derfor nok ikke er sulten. Det at aflede med motion - rengøring eller andre ting jeg bliver optaget af.
16 år21. oktober 2008 kl. 21:35
Nu ved jeg jo ikke, om du allerede gør det, fordi du er anonym i indlægget, men hvis du taster din mad ind her på madital kan du jo se om fordelingen er rigtig på de forskellige måltider - og om du får mad nok, ikke mindst. Desuden regulerer madital jo kalorieregnskabet efter hvor meget motion man får. Hvilket jo også kan hænge sammen med hvor sulten man er.

Ud fra de få ting du nævner så springer især toastbrødet mig i øjnene - det er simpelthen ikke ordentlig mad. Det er masser af stivelse og masser af kalorier. Stivelsen kan virke som sukker i kroppen og ende med at gøre dig mere sulten end du egentlig er. Ost er en killer, hvis det er fed ost.

Mit råd er: skær seriøst ned på stivelse (især brød, kartofler, pasta), fede mælkeprodukter og mættet fedt (minarine indeholder muligvis mindre fedt end smør, men det er stadig fedt du smører på brødet eller steger i). Vælg fedtfattige madvarer, men ikke de såkaldte "light produkter", det er oftest bare fed mad der er gjort lidt mindre fed. Madvarer der i sig selv er fedtfattige.

Endeligt vil jeg sige, at jeg også tror det er meget individuelt, hvad man vil. Nogle vil ikke opgive deres franskbrødsmad med ost og smør- og så hellere være sultne fordi de ikke får nok at spise. Andre vil hellere opgive kalorierne og spise masser af groft og grønt - og blive mætte.

Jeg tilhører helt klart den sidste gruppe - se evt. hvad jeg spiser for at få et indtryk af hvor meget man kan spise og stadig være i kalorieunderskud.
16 år21. oktober 2008 kl. 23:23
Hej Alle tak for alle svar.

Altså jeg spiser ikke toastbrød hver dag,men nogen gange - jeg vil ikke udelukke noget fra min kost , men der er ting jeg spare på. Jeg spiser ikke Mac, slik, kage osv eller det er måske 1-2 gange pr mdr.
Nu har jeg lige haft 2 dage hvor jeg har været mæt ;0) ha ha - men tror faktisk det var fordi jeg ikke fik nok at drikke.
Og det er nok rigtigt nok , at nogen dage er man mere sulten end andre dage.
Tak for nu.
16 år22. oktober 2008 kl. 12:49

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });