Hvorfor er det så svært

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Hvorfor er det så svært
Hej med jer.

Jeg er ny her på chatten, jeg har fulgt lidt med på sidelinien og det lyder til at være et godt sted. Jeg skal tabe mig 30 kg, men jeg har ikke nogen dato for, hvornår målet skal være nået. Lige nu går jeg på barsel, og resten af tiden skal bruges til at få styr på kosten og motionen.

Jeg har været overvægtig siden jeg var 15 år, så mange af kiloen sidder rigtig godt fast. Så hjælper det jo så heller ikke, at jeg har PCO. Men det må jeg jo bare bekæmpe. Mit store problem er min hang til søde og salte ting. Jeg drikker alt for meget cola, spiser for meget chokolade og spise for mange chips. I min situation er lidt også for meget. Jeg har brug for nogle gode råd til, hvordan jeg kommer ud af den afhængighed af sukker og hvad jeg kan sætte i stedet for.

Jeg har en fornemmelse af, at hvis jeg får styr på mit sukkerforbrug, så vil de andre ting rent kostmæssigt blive nemmere.

Jeg forsøger at komme i fitness center 2 gange om ugen og ellers er det min plan at komme ud og skubbe med barnevognen. Jeg tror jeg vil begynde at tælle skridt.

Iben
16 år14. oktober 2008 kl. 08:49
re: Hvorfor er det så svært
Hej Iben
Hjertelig velkommen. Og velkommen til et nyt liv. Du skal tabe dig rigtig meget, så husk at tage små skridt, altså vægtmæssigt.
Start med at tage de nemmeste ting fra f.eks. slik og chips. Skift colaen ud med cola light evt. blandet med citrusvand. Den blanding er jeg helt glad for.
På med vanten. Hvis du synes motionscentret er lidt for voldsomt, så gå en god tur hver dag, ca. 45 min. man bliver gladere og får gode tanker.
Held og lykke.
16 år14. oktober 2008 kl. 08:58
Hej Iben

Hvor kan jeg genkende det du skriver, jeg har næsten levet af chokolade, chips og cola. Jeg har dog heldigvis fået boykottet sukkerforbruget og har tabt mig de første 17 kg.

Jeg vil tilsluttte mig anom som siger at du skal tage det i små etaper, det gælder både dine vægtmål og ændringen i din kost. Jeg kan se at vægtmålet har du også sat som et delmål så, så langt så godt.

Mht at ændre min livsstil gjorde jeg det at jeg startede rent faktisk med motionen, idet jeg var "tvunget" til at cykle ca. 16 km for at komme til og fra arbejde, efter at have cyklet nogle måneder kunne jeg godt se at motionen jo ikke hjalp forfærdeligt meget når jeg kom hjem satte mig og spiste en masse chokolade. Så jeg sagde i næste uge må jeg ikke spise sukker overhovedet. Det var rigtig hårdt, min krop hungrede efter sukker, jeg havde hovedpine og jeg blev sur og tvær. Jeg drikker cola light så det måtte jeg heldigvis stadig godt drikke og min mad har nok været lidt federe og lidt mere lækker end før.

Siden har jeg så ændret i mine kostvaner og skruet ned for mit sodavandsforbrug. Jeg spiser stadig kage og andet lækkert hvis der er en anledning, gider ikke være hende der sidder og gnasker i mit æble når jeg er til fødselsdag. Dagen efter kagespisning skal jeg blot være lidt mere opmærksom på at min krop gerne vil have mere.

Det er ikke nemt at komme ud af sukkerforbruget. Jeg syntes det var sindsygt hårdt, men det er det hele værd. Jeg endte med at tage to uger hvor jeg slet ikke måtte spise sukker. Det eneste der hjælper på trangen er viljestyrke, det er kun dig selv der kan hjælpe dig af med sukkeren, så hvis du virkelig vil det så kan det lade sig at gøre. For mit vedkommende var det kun den første uge der var hård, siden er det blevet lettere.

Du skriver at du har PCO, så er det jo faktisk ekstra vigtigt at du ikke får alle de rutcheture på sukkerrusen. Får du ikke noget medicin? Jeg har selv for et par uger siden fået konstateret PCO og har fået metformin, de siger det kan tage din sukkertrang og er en god medicin til svært overvægtige personer.

Rigtig mange gang held og lykke med at komme igang, brug forumet herinde så meget du har brug for, folk herinde har masser af gode råd når man føler sig i vilrede. For mig hjalp det at deltage i torsdagsvejningen, det holdt mig oppe på mærkerne da jeg skulle stå skoleret herinde hver torsdag.
16 år14. oktober 2008 kl. 10:33
Velkommen til *s*

Du har jo allerede taget det første skridt, det vigtigste af dem alle, og det er at beslutte sig for at man skal gøre noget ved sin overvægt.
Skal selv tabe mig en ordentlig bunke og ved at jeg ikke kan klare en kold tyrker når det angår søde og salte sager.
Men jeg har gjort det at jeg har skåret slik og chips væk, i hvert fald i de mængder jeg fik det i før... i dag har vi fx været i biffen og der røg da lidt slik ned, men efter lidt over en uge uden fri tilgang til slik var min lyst faktisk stillet efter en lille håndfuld (ja jeg plejer at kunne spise en kømpe pose)
Men det jeg ville frem til var, at når du får trang til det søde, så drik noget light sodavand, det tager altså toppen af lysten og gør at det ikke er lige så svært at stoppe. Det virker i hvert fald for mig.
Og nu en uge efter sidder jeg ikke og hungrer efter guf af den ene eller den anden slags om aftenen. Kan sagtens nøjes med et stykke frugt og noget light sodavand.
16 år14. oktober 2008 kl. 17:07
Jeg havde også et ret stort forbrug af slik, chips mv. Jeg gjorde det at jeg i en lang periode ikke spiste slik om dagen. Til gengæld så havde jeg indkøbt noget rigtig lækkert mørkt chokolade som blev nydt om aftenen i 5-10 gram per dag - hver aften.

Eneste betingelse for at få det chokolade med god samvittighed var at jeg ikke havde spist slik ol i løbet af dagen og at jeg koncentrerede mig om at nyde det. Ikke noget med at proppe det hele i munden på een gang.

For at få det til at fungere så blev alt slik, chips, kage, sodavand og chokolade fjernet fra huset. Faktisk havde vi børnenes slikskål i skabet - men det føltes altså som tyveri at tage det slik og det var godt gemt af vejen så det kunne jeg godt have stående.

Alternativt, hvis man absolut skal have noget i huset, så kan man sørge for at det er opbevaret et meget besværligt sted at nå. F.eks. inde i en kagedåse inde i en kagedåse øverst oppe oven på skabet. Går man så i dåsen - så må man tage det man skal brugeud i en lille skål og gemme resten væk igen. At tage anden gang betyder så at man skal finde stolen frem igen og oven på skabet og ind i 2 kagedåser for at bryde sin plan.

For mig hjalp det også at have den aftale med manden at han ikke spiste chips foran mig. Han måtte gerne spise det - men ikke hvis jeg kunne se, høre, lugte eller fornemme det. Og han skulle sørge for at bortskaffe alle beviserne (ingen tallerkener med lidt chips-smulder på, ingen halv- eller heltømte chipsposer). Det fungerede ret godt for os. Altså.. find dine absolut svageste punkter og aftal med dine nære omgivelser hvordan de tager hensyn til dig.
16 år14. oktober 2008 kl. 20:06
I øvrigt så er det en god idé at udskifte sodavand til light. Efter 2-3 uger kan man så begynde at sænke forbruget så man f.eks. kun drikker sodavand på et bestemt tidspunkt om dagen. Og indskrænke det til bestemte dage efter nogen tid.

Det er godt at lave kostændringer trinvist og holde fat på det nye trin i mindst 2-3 uger så man har tid til at vænne sig til ændringen.
16 år14. oktober 2008 kl. 20:08
Det er bare rigtigt svært at tabe sig, ellers ville der jo ikke være så mange der var overvægtige. På den anden side, så er det faktisk ikke så svært, hvis man gør det på den rigtige måde og måske aller vigtigst, indser hvad man er oppe mod.
Som flere allerede har sagt, så har du jo taget det første skridt nu og det er det vigtigste.
Som jeg ser det, så er der flere ting du er oppe mod i forhold til at tabe dig:
- Mange års usund livsstil
- At være ny forælder, som er tidskrævende
- PCO
- Evt. sukkerafhængighed
Jeg har også en del faktorer der spiller ind ift. at tabe mig og hvis jeg havde råd, ville jeg gå hos en ernæringsterapeut.
Det er jo slet ikke sikkert at du har brug for det, men jeg tror det er en stor støtte når man både skal ændre livsstil, krop, komme ud af et afhængighedsforhold og samtidig har en sygdom der kan gøre det hele meget sværere, end det er for andre.
16 år15. oktober 2008 kl. 00:30
Hej Mopsie

Jo, jeg har fået metformin, men kun i de perioder hvor vi arbejdede på at jeg skulle blive gravid, men jeg har tænkt på at spørge min egen læge, om jeg ikke kan få dem mere fast. Kroppen fungere bare bedre når man får de piller, jeg må ikke få dem nu, fordi jeg ammer.
16 år15. oktober 2008 kl. 08:51
Hej Giggsy

Jeg hader light sodavand, så det kommer jeg aldrig til at drikke. Derimod har jeg i perioder drukket meget dansk vand med citrus, og det vil jeg til at gøre igen. Men jeg kommer til at mangle koffeinen, men så må jeg jo til at drikke the, da jeg heller ikke drikker kaffe.
16 år15. oktober 2008 kl. 08:53
Hej og velkommen på forummet :-)

Jeg har selv tabt næsten 36Kg nu - primært ved hjælp af sukkerafvænning og så den kæmpe hjælp det er at indtaste sin mad, så man kan se om man spiser for lidt (er nok det ,der er knækket alle de tidligere kure)

Selv om jeg godt nok tog en kold tyrker i starten af kuren, er de fleste livstilsændringer kommet stille og roligt. Motionen har været støt stigende siden starten og portionsstørrelserne faldende.

Mit råd til dig er at gøre op med dig selv at du virkelig vil det her! også når humøret er helt i bund fordi vægten stiger (og det gør den altså tit) og når vægttabet pludselig står stille i en længere periode, eller du føler at slaget er tabt fordi du har ædt igennem en hel week end.
Det er en lang rejse og der vil være masser af forhindringer. Så sådan lidt spejderagtigt..... vær beredt ! ;-)

16 år15. oktober 2008 kl. 09:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });