"Ny" her på siden

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

"Ny" her på siden
Halløj :)

Nu har jeg et lille stykke tid brugt mad/motionsdelene, så jeg kan se, hvad jeg gør galt - som om jeg ikke ved det i forvejen!!
Men nu springer jeg videre ud i projektet og håber, jeg kan støtte og få støtte her i jeres forum.
Jeg vejer alt for meget og har på et eller andet plan tabt gejsten - jeg tror simpelthen ikke på, at det kan lade sig gøre, at jeg taber mig :( Men på den anden side nægter jeg også at give op - jeg vil også være en af dem, der har før- og efterbilleder, jeg kan glæde mig over.

Hvad gør I andre for at holde gejsten? Det er jo ikke min viden om sund mad, der mangle r (men man kan helt sikkert ALTID blive klogere) - det er mere evnen til at overholde mine krav og planer, så jeg ender med at tabe mig.

ÅH! En eller anden - sig noget, så jeg finder gejsten?!

:)
16 år22. september 2008 kl. 04:18
re: "Ny" her på siden
Det kunne have være mig der have skrevet det indlæg, Jeg er også ny på siden og min problem er også at overholde mine planer. Jeg har for mange år siden tabt 25 kg men 3 gravititeter har desværre medført at de 15 af dem er kommet på igen. øvøv, men jeg holder også fast med knæb og klør, selvom det nogengange virker meget nemmere at bare "give op" og lade kiloerne være, men det hjælper jo ikke på helbredet, så der er kun en vej og det er nedaf:-)))

Jeg prøver at lave bittesmå delmål, så jeg får følelsen af at fuldføre noget, f,eks skal jeg smide 700 gr inden 12. okt osv.

Så hvis du trænger til opmundring eller snak, så skal jeg nok være der :-)))

Hilsen Marie
16 år22. september 2008 kl. 08:48
Hej og velkommen til jer begge to.

Ja lige det der med motivation og gejst er en svær en.
Har ikke så mange gode råde. For mit eget vedkommende var den der bare pludselig. Jeg tror jeg indså at der ikke ville komme en pille er en mirakelkur og redde mig. Jeg måtte tage ansvar ikke bare nu men resten af livet.

Derfra har det været "nemt" alle beslutninger vejes imod "resten af livet" Så i mit tilfælde er det nok den "lange plan" der redder mig. Ikke noget med lynkur, eller skrappe tiltag.

Det skal så siges at det helt sikkert kun lykkedes fordi jeg nu var HELT KLAR ! Jeg ville ikke have kunne gennemføre på noget tidspunkt i de 4 år der lå før, hvor jeg dog trods alt fik kontrol over elevatorvægten.......

Jeg læser enormt meget om mad og motion, og det hjælper mig nok lidt til at holde fokus, men det er som om det mest er de første 4 uger der er svære, indtil man rigtigt får "vendt sit hoved" så det er der man virkelig skal debatere med sig selv hver gang man står overfor et madvalg. Det er ikke et problem at man spiser noget "dumt" bare man besluttede at man ville og ikke føler at der var et kontroltab.
Hvis man alligevel mister kontrollen, og æder for meget, så må man se det i det store perspektiv og arbejde på at gøre det bedre imorgen.

Husk iøvrigt også at lave dine krav og planer så de er til at leve med, så du ikke føler at det er for hårdt eller du bliver snydt.
16 år22. september 2008 kl. 15:32
Hej I to :)

Tak for jeres svar - allerede nu bliver jeg en smule mere motiveret :)

I har helt ret mht. delmålene, det er dér, jeg altid overdriver og dermed kun oplever nederlag i processen. Men jeg tror også, jeg skal have sat mig et overkommeligt delmål! Jeg skal hjem til Vejle/Danmark igen om en måneds tid, så måske skulle jeg satse på at kunne tabe 2-3 kg. inden....

Marie - det ville da være rigtig fedt, hvis vi sådan lige kan holde lidt "ekstra" øje med hinanden, så er det jo nok ikke så nemt at lade det hele stå til :) Jeg er helt sikkert med på snak og lidt "spark bagi".

Men igen - tak for jeres svar, de kan helt sikkert bruges til noget.

Mange hilsener fra Rie
16 år23. september 2008 kl. 03:42
Små realistiske delmål giver succesoplevelser og det giver motivation og flere nåede delmål. Det er en god cirkel.

At læse om relaterede emner giver inspiration, hvilket øger såvel viden som motivation.

At være aktiv på dette forum - både ved at skrive om sit eget liv og egne tanker og oplevelser men også ved at skrive råd og vejledning til andre - det hjælper gevalidigt på motivationen.

Jeg skrev top 10 lister ned over de bedste ting jeg regnede at opnå ved vægttab og de 10 værste ting ved overvægt. De lister læste jeg dagligt i en periode. Faktisk var det en del af et miniprojekt jeg havde: jeg havde købt Dr Becks bog (The Beck Diet Solution), som kan fåes på engelsk på bookdepository.co.uk for cirka 70 kroner og som vistnok også kommer på dansk her til efteråret (uden tvivl til flere hundrede kroner). Jeg kan varmt anbefale den bog (den kan kombineres med vilkålige diæter og kure - den handler nemlig om livsstilsændringen selv, ikke om kuren). Jeg havde også gang i The No-Diet Diet men den syntes jeg ikke var så god. Det kan være en god idé at læse sådanne bøger men vælg dem med omhu - og læs dem med skepsis. Især hvis forfatteren ikke har nogen teoretisk baggrund (eller hvis de forsøger at sælge et produkt).

Gå efter positive erfaringer, positive minder. Sæt i det hele taget din selvironi og distance ud. Drop negativisme, pessimisme og bliv optimist der husker på sejre og lærer af nederlag fremfor een der husker på nederlag og fortæller sig selv at hun ikke kan. Drop selvmedlidenhed og selvforagt. Sig ikke: "hvorfor gik jeg ikke på kur for 10 år siden, når det er så nemt" men sig: "Stærkt af mig at jeg er gået på kur nu. Det tog mig 10 år at komme så langt - det er skide svært, men jeg klarer det jo fint nu". Sig ikke: "Åh gud, hvorfor spiste jeg en halv lagkage til min fødselsdag igår", men "Godt jeg kun spiste halvdelen, og hvad skal jeg så gøre nu for at komme videre? 30 minutters løb for at gøre bod for lagkagen og så fortsætter vi bare derfra.. hvordan undgår jeg i øvrigt at æde en halv lagkage til min mands fødselsdag i næste måned?"
16 år30. september 2008 kl. 11:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });