6 gode råd

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

6 gode råd
Jeg fandt lige 6 gode råd til vægttab.. Tænkte jeg ville dele dem her.

6 tips til hvordan du kan forbrænde fedt hurtigere.

1. Træk vejret gennem næsen

Hvis du trækker vejret gennem næsen, hjælper det med at stabilisere din hjerterytme, og det hjælper dig med at holde ud i længere tid, hvilket i sidste ende brænder flere kalorier. Mist ikke modet hvis det føles unaturligt til at starte med - det tager ca. 6-8 workouts at vænne sig til det.

2. Styrketræn først

Start din træning med at stryketræne. Det tager kroppen ca. 15 min at varme op og begynde at forbrænde fedt. Hvis du starter med at cykle en tur på 30 min forbrænder du kun fedt de 15 min. Hvis du styrketræner først, er kroppen varmet op og du forbrænder fedt i samtlige 30 minutters cykling.

3. Undgå rutiner

Din krop vænner sig til at du træner på en bestemt måde, og vil til sidst ikke forbrænde så mange kalorier. Derfor skal du variere din træning: løb den ene dag, cykling den næste, svømning den tredje osv. Det vigtige er at du overrasker din krop med din træning.

4. Ret ryggen

Hvis ryggen krummer forhindrer det at du kan optage ilt effektivt i lungerne. Det hæmmer fedt afbrændingen så sørg for at rette ryggen, også når du cykler.

5. Træn i intervaller

Den bedste måde at afbrænde fedtet er at træne så hårdt du kan i så lang tid som muligt, men endnu bedre er det at variere de to. Hvis du f.eks. løber, så start med at løbe 10 min i moderat tempo, skift så til hurtigt løb i 2 min, moderat tempo i 5 min, hurtigt tempo i 2 min etc. Efterhånden som du kommer i bedre form kan du forlænge perioderne med hård træning, og nedsætte perioderne med moderat træning.

6. Tag vægte med

Muskler brænder konstant fedt, så for at opbygge noget muskelmasse kan du tage nogle lette vægte med på løbeturen, for at opbygge musklerne i armene. Så brænder du mere fedt, også når du sidder stille.

detdigitaleapotek.dk
16 år15. september 2008 kl. 11:19
re: 6 gode råd
Tak for rådene. Jeg har tænkt over dem i nogle dage og er kommet frem til at jeg træner ikke for at forbrænde fedt men for at give kroppen den motion, som den har godt af - de 30 minutter om dagen. En sidegevinst er så at jeg kan forsøde min tilværelse med nogle få ekstra kj hvis jeg motionerer.

Set ud fra et fedtforbrændingsperskektiv, så tror jeg ikke jeg har noget at sige som er interessant og jeg er sikker på at rådene er gode hvis man vil optimere sin motion til fedtforbrænding.

Jeg må dog sige at jeg aldrig rigtig har forstået det med fedtforbrænding og hvorfor folk går op i det - men det hænger sammen med at mit største problem er at (for)blive motiveret til at dyrke motion og så prioriterer jeg sjov og interesse lidt højere. Fedtet ryger jo alligevel når bare man spiser mindre end man forbruger - selvom det da godt kan tage lidt længere tid.

Nå.. men jeg har altså lyst til at kommentere rådene alligevel, selvom jeg ikke har noget fornuftigt at sige ud fra et fedtforbrændingssynspunkt :-) Måske har jeg slet ikke noget fornuftigt at sige overhovedet.. men så er I jo advaret.

1) At trække vejret gennem næsen er noget sværere end man skulle tro, hvis man løber og ikke "bare" jogger. Hvis man løber intervaltræning (eller bare forsøger at løbe hurtigt) er det jo tæt på umuligt. Eller er det bare min oplevelse?

2) Angående styrketræning, så skal jeg finde tiden, presse motionen ind i en travl hverdag. Rådet siger 30 minutter om dagen så det forsøger jeg finde. Det vil være meget svært for mig at finde yderligere 15 minutter dagligt. Men jeg ville altså ønske at jeg kunne tage mig sammen til lidt styrketræning for min mave- og rygmuskler ville have godt af det.

3) Den med rutiner er jeg helt med på. Jeg foretrækker godt nok den samme løbetur hver gang fordi jeg kender visse milepæle og ved hvad min mellemtid der bør være. Det hjælper mig til at undgå at kede mig undervejs hvis jeg hele tiden kan se den næste milepæl. Men jeg har opdaget at jeg skifter motion hver eller hveranden måned. Løb og cykling er basis, men jeg kan lægge mere vægt på den ene end den anden. Havearbejde, svømning, leg med ungerne, sjipning og nu vinterens fitness er ting som jeg supplerer med når det bliver for kedeligt. Og så sætter jeg mål - især for mit løb. Lige nu kæmper jeg for at komme ned under de 30 minutter for 5 km. Det hjælper også med at løbet ikke bliver rutine.

Ud fra et motiveringssynspunkt er det altså også vigtigt at motionen ikke bliver rutine.

4) Det er en rigtig god idé at rette ryggen. Det giver et nemmere åndedræt og en bedre holdning og et lettere løb. På cykel er det straks lidt sværere ;-)

5) Intervaltræning er sjovere end bare at rulle derudaf på automaten. Det hjælper også een til at blive bedre. Så det er 2 gode grunde til at lave intervaltræning. Mit problem er at i min sluttid ikke blive bedre af det fordi jeg så løber lidt langsommere mellem de hurtige intervaller.

På cykel går det lidt mere af sig selv fordi der er bakker man skal op og ned af.

6) Vægte??? Nu har jeg lige smidt 21 kilo så det er blevet lettere at løbe, og så skal jeg tage mere vægt med??? ;-) Nej, seriøst, jeg har overvejet det men besluttet mig for at det gør jeg ikke før jeg har nået de 30 minutter - næste år.

Jeg går i øvrigt ud fra at dette råd kun gælder løb. Man kan naturligvis tage ankelvægte på til sjipning og både håndvægt og ankelvægt til fitness men det ses vist sjældent. Og til svømning lyder det som en ret komisk idé :-D

16 år17. september 2008 kl. 11:00

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });