Taber mig ikke mere

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Taber mig ikke mere
Hej med jer.. Jeg er simpelthen ved at gå ud af mit gode skind:( Er stoppet med at tabe mig. Vægt fredag: 88.5, lørdag 88.4, søndag 87.8 (super skønt:D) Men mandag er den pludselig oppe på 88.9, igår 88.4 og det samme i dag.
Har ellers haft tabt mig temmelig pænt de sidste uger, da jeg er på nupokur. (dog med alm. sund frokost) Men hvor er det frygtelig frustreret at sidde og æde det pulver hvis jeg ikke engang får et vægttab ud af det.
Er det som jeg skal til at have gang i motionen nu tror i? Dyrker ikke rigtig noget, har en meget aktiv hverdag på jobbet, cykler frem og tilbage, og laver mavebøjninger, men ellers ikke.
Har i denne omgang haft tabt mig fra 99.4, så tænker det måske er derfor det står stille. Har bare meget meget svært ved at acceptere det...
Håber nogen af jer kan hjælpe mig lidt videre.
16 år10. september 2008 kl. 11:22
re: Taber mig ikke mere
1. drop pulverkur
2. lad være med at veje dig hver dag
3. ændr motionsform og øg varighed og intensitet
16 år10. september 2008 kl. 13:01
Den måde du beskriver pulveret på lyder i hvert tilfælde ikke som om du nyder det. Vil du have et varrigt vægttab så øv dig hellere på at lave mad som du nyder. Det er nemlig nu du har motivationen til at bruge lidt ekstra tid på den projekt.

Så som GB siger, drop pulveret.

Øv dig i stedet på din nye, slanke og sunde livsstil - på at lave sund mad, der mætter og som kan nydes. Tro mig, man skal bruge meget øvelse for ikke at falde tilbage i de gamle vaner. Jeg er færdig med min kur for omkring 2 måneder siden - men jeg er ikke færdig med livsstilsændringen og på at øve mig i at finde den ballance som både kan give mig nok nydelse i maden og komfort i dagligdagen og så også holde kiloerne væk.

Jeg vejer mig også hver dag, har gjort det i det lille år jeg var på kur og gør det stort set stadig. Men da jeg var på kur så var den eneste vejning som jeg tog alvorlig faktisk onsdagsvejningen (torsdagsvejningen i dette forum). Vægtene for dagene ind imellem kan ikke bruges til andet end at taste ind og se en fin, savtakket kurve i madital.

Hvis du er meget aktiv til hverdag (½ times motion om dagen + puls op 2 gange om ugen) så får du faktisk den motion du mindst skal have så der kan du godt have god samvittighed. Det er da en dejlig fornemmelse, ikke? Sol dig lidt i det og tænk så over om du kan og har lyst til at lave mere motion - det er jo noget som forpligter hvis det skal bruges til at holde dig slank resten af livet. Du skal sætte en motionsniveau som du kan leve med i måneder og derefter i lidt reduceret form i årevis.

Stilstand i vægten er helt normalt. Hvis du ifølge madital burde tabe dig med dit nuværende energiunderskud, så skal det nok komme. Det kan bare godt tage nogle uger og det er ret trælst at vente på - så i mellemtiden kan du jo lige så godt dyrke lidt motion for at skabe andre mål at arbejde imod. F.eks. at cykle hjem på tid :-)
16 år10. september 2008 kl. 13:18
Tak for jeres svar:)
Jeg bruger pulveret som måltidserstatning, simpelthen for at det kan gå lidt hurtigt her i starten, og jeg derved kan holde motivationen. (også derfor jeg vejer mig hver dag, - har ikke den vildeste viljestyrke, så det hjælper lidt med vægten dagligt;))
Men det er da ingen dans på roser med nupo pulver, det indrømmer jeg gerne. til gengæld er det det der kan hjælp mig lige nu, jeg er ikke særlig god til at holde ved og fortsætte en kur når jeg ingen resultater ser. Er tilbøjelig til bare at synes at 'så kan det da også bare være ligemeget'.
Er i øvrigt under 'opsyn' hos min læges sygeplejerske som vejer mig og snakker kost med mig, - og hun har heldigvis accepteret kosten da jeg var der igår:)
Men som du skriver Iakob, det er med kostændring når jeg har tabt mig, og ikke bare tilbage i den samme rille igen.. Så for mig må selve kampen begynde efter vægttabet, for der skal de kg jo blive væk:)

p.s.. Jeg kan ikke finde nupo pulver når jeg skal taste mad ind, - er det der ikke??? Og kan jeg så ikke bruge det?

Knus til jer:)
16 år12. september 2008 kl. 08:50
Du kan selv indtaste pulveret under "ny vare". Brug varedeklarationern på pakken.
16 år12. september 2008 kl. 09:43
@Slanksnart: Jeg vil i den grad anbefale dig at købe Becks bog: The no-diet diet (find den f.eks. på bookdepository.co.uk). Den fokuserer nemlig på alt muligt andet end netop selve kuren: hvordan man motiverer sig selv, hvordan man indretter sin spisning etc .. og vigtigst: hvordan man argumenterer med sig selv for at fortsætte den gode stil når fristelserne begyder at blive for store. Den giver dig nogle værktøjer til at gennemføre din kur - uden selv at være en kur.

Man skal nemlig ikke regne med at kunne gennemføre et vægttab (og den efterfølgende vægtvedligehold) ved brug af viljestyrke alene - og det lyder det som om du prøver på.

Det lyder også som om du har brug for at finde nogle andre succeskriterier end bare vægten for dit projekt - for een ting er helt sikker og det er at der kommer perioder hvor vægten står stille i en længede periode af gangen. Nogle oplever 3-5 ugers stilstand. Disse uger kan være meget svære at komme igennem hvis man kun er fokuseret på displayet på badevægten, men kan man også opleve succes og glæde med målebånd, stopur, pulsur - eller bare ved smileys inde på madital's infoside, så bliver det lidt lettere.

Så prøv at finde ud af hvilken motivation du har for at ville tabe dig. For mig var "større sundhed" en rationalisering, ikke den følelse jeg havde. Det som følelsesmæssigt betød noget for mig - som kunne drive mig fremad mod mit mål - var udseende og selvglæde. Og til dels også den glæde man opnår ved at kunne tumle sine børn eller løbe om kap med dem uden at måtte ned og lægge for at puste ud bagefter.

Så når det kniber med motivationen, så tænker jeg på hvordan det vil være at skulle finde en størrelse 44-46 igen - den følelse af absolut selvlede og nederlag det var at stå i et prøverum at have et par bukser på som passede om livet men som var 30 cm for lange. At ligne (som der var een der tidligere sagde) et nyopslået franskbrødsdej i spejlet. Og så tænker jeg på den glæde jeg har ved at prøve tøj nu - hvor lækkert det er at krybe i en størrelse 38 (eller ligefrem 36) og så sidder det godt! At vælge tøj efter hvad man kan lide, fremfor hvad man kan få i ens størrelse. At danse lidt med muzakken i prøverummet fordi man trods småfejl og skavanker egentligt i bund og grund er tilfreds med det man ser i spejlet.

Disse tanker hjælper mig gennem småkriser.
16 år12. september 2008 kl. 13:03
Kan godt genkende din følelse af at det er for surt når man ikke engang taber sig. Og i mit tilfælde er der ikke noget NUPO med i spillet. Faktisk får jeg kanonlækker mad og masser af det (tænker jeg tit på i løbet af dagen) For mig er det vist faktisk en slags vanetænkning, at jeg skal have kontaktafregning for alt mit hårde arbejde.

Ret paradoksalt når det nu ikke engang er særligt hårdt......

Det er svært i starten, men efterhånden vænner man sig til at vægten ikke hænger direkte sammen hvad man spiste dagen før eller måske ikke engang med hvad man spiste hele sidste uge (derfor kan nogen også opleve et lidt farligt vægttab efter en "syndig uge")

Min vægt flytter sig meget i ryk (nogen gange ret kraftigt opad) og sjovt nok kommenterer folk tit mit flotte vægttab 1 - 2 dage før jeg kan se det på vægten. Så pas på med at måle din succes på dags eller uge basis. Fokuser i stedet på at spise fornuftigt og ikke for meget. Det er nemlig meget nemmere at håndtere vægtstigning når man ved at det ikke kan være rigtigt.

Pulver kan være fint til lige at bryde muren, men for at holde vægten kan det være en god øvelse at træne "normal" mad hele vejen fra start til mål. I starten af min kur (i mangel af bedre ord) to jeg også et pulver hvis vi f.eks. bestilte pizza. Nu kan jeg godt håndtere et lille stykke pizza uden at falde i og overspise. Så det er meget længe siden jeg har haft brug for pulveret......
16 år12. september 2008 kl. 14:35
man bliver kun ked af det hvis man vejer sig hver dag og bruger dét som målestok for ens succes.
Min krop er meget modtagelig for hvor jeg er i min cyklus og nogle dage kan jeg være lidt oppustet, andre dage være fyldt med væske, andre dage igen være "normal". Og kan derfor ikke gå efter dag til dag basis.
Du kan selvfølgelig godt stadig veje dig, men prøv at måle dig selv i stedet for hver søndag, eller torsdag eller hvad der er godt for dig, og så gå efter det.
Og så synes jeg ligesom de andre du skal gå af den kemiske kur du er på og spise masser af gode lækre grøntsager i stedet for ;) Kroppen får ikke samme mæthedsfornemmelse hvis ikke den har noget at "tygge" på.
Du får ikke for meget frokost måske? For at kompensere for pulveret? Måske kunne du oppe motionen med en lille gåtur efter aftensmaden. Det er jo altid godt med frisk luft, men ellers virker det som om du er aktiv nok.
Nogle gange går kroppen bare i dvale fordi den vænner sig til det du "gør ved den". En lille eksta gåtur og minus pulver, plus god sund mad, så er du flyvende igen, det er jeg sikker på!!! =)
16 år16. september 2008 kl. 13:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });