Med kniven for struben: Smid 20 kg eller lev med smerterne

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Med kniven for struben: Smid 20 kg eller lev med smerterne
Forhistorie:
Jeg er en kvinde på 178 cm – med tendens til overvægt. Har altid skulle passe på, hvad jeg spiser.
Vægt-historie:
Foråret 2003: ca. 82 kg – bliver gravid, men aborterer spontant, og går et halvt år i møde med mange blødninger, deraf træthed og manglende overskud. Tager 10 kilo på.
Gravid december 2003. Vægt 92 kilo.
Taber mig gevaldigt under amning. Vægt december 2004: 78 kilo.
Tager lidt på igen.
Gravid december 2005. Vægt 85 kilo.

I januar 2007 får vi diagnosen Cystisk Fibrose på vores den ældste dreng. Jeg går ned psykisk, bliver sygemeldt, da jeg faktisk skulle starte efter barsel. Og kiloene kommer hurtigt på. Jeg svinger en del i vægt, men ligger på 93-95 kilo.

I foråret 2008 beslutter jeg mig for at få gjort noget ved det. Motionscykler hver aften og dropper alt slik + hvidt brød.

April 2008 falder jeg ned af en rutchebane med den yngste dreng på skødet. Har smerter i haleben/lænd i lang tid, og dermed ingen overskud til motion. (Trøstespiser nok også lidt for meget).

Juli 2008 får jeg konstateret diskusprolaps i nederste ryghvirvel.

4. august 2008 til samtale med ryglægen. De kan ikke gøre noget for at hjælpe mig. Regelmæssig motion (2x30 minutters gåtur hver dag + rygøvelser) er det eneste, der kan hjælpe.

Og så var det jeg fik kniven for struben:
Hvis du vil slippe for rygsmerterne, må du tabe 20 kilo.

Jeg er på en måde lettet over, nu at have en pisk over mig. For jeg er SÅ ked af mine rygsmerter, så jeg vil meget gerne gøre alt, hvad der står i min magt for at komme af med det.

Et af de største problemer er, at vores søns sygdom gør, at han skal spise fed mad. God gammel dansk bondemad, er det bedste for ham, hvis han skal nå gns. Levealderen på 45 år. Ikke vildt fedt, når man som mig ELSKER det mad.

Et andet lille problem er, at han skal have daglige behandlinger, der er lidt tidskrævende. Så det har været lidt et puslespil, at få min motion passet ind.

Men jeg har nu haft en uge (eller reelt fire dage) til at prøve det af.
Min dag ser således ud:
- Rygøvelser morgen, inden morgenmaden.
- Hvis behandlingen går godt om morgenen, og jeg når tidligt på arbejde, går jeg en tur, inden arbejdstid.
- Går 20 minutter i frokostpausen – spiser derfor meget mindre end normalt (har kantineordning på arbejdet).
- Behandling af sønnen sker lige efter afhentning i børnehave. Dermed får jeg tid til at gå tur med den lille i klapvognen, inden aftensmaden (som min mand altid laver).
- Når ungerne er lagt, tager jeg en tur på motionscyklen.

Jeg er ret god til at lade de ting være, som jeg sætter mig for (kage, slik, chips m.m.). Det er egentlig ikke noget problem.
Jeg har bare svært ved at lade være med at spise aftensmad. Varm mad (kød, sovs og pasta/kartofler/ris) er det bedste jeg ved. Selv når jeg kan mærke, jeg er mere end mæt, har jeg trang til endnu mere.

Grøntsager har aldrig rigtig sagt mig noget,
Jeg har nogle enkelte ting, som jeg er vild med (rødbedesalat og rødkålssalat) – men ellers er det kun pligt, jeg spiser grøntsager.
(Hvilket også gør det lidt svært at tabe sig).

Jeg håber, at jeg med tiden kan lære at elske grøntsager og sunde ting, på samme måde, som jeg elsker mad i dag.
16 år8. august 2008 kl. 14:01
re: Med kniven for struben: Smid 20 kg eller lev med smerterne
hej og velkommen... hvis du bare planlægger lidt, kan du jo sagtens spise mad sammen med familien... spis en godt salat til og tag kun én portion... Så skal du nok komme af med de tyve kg... Siden her er super god :)
16 år8. august 2008 kl. 14:16
Velkommen til

Lige en kommentar til jeres aftensmad. Du skriver at din søn helst skal have gammel dansk bondemad. Betyder det at han helst skal have mættet fedt (som normalt jo regnes for meget usundt) eller kunne han lige så godt få f.eks. middelhavskost som indeholder meget fedt, men af den sunde slags?

Da der ikke er meget fedt i pasta og ris, kunne man vel gå over til fortrinsvist at spise kartofler som ikke indeholder nær så mange kalorier.

Hvis det sunde fedt er lige så godt for din søn, kan han vel få noget af behovet dækket ved at spise mandler og nødder, mayonaise, fed fisk og avocade. Hvilket i begrænset mængde jo også vil være helt i orden i din kost.
Hvis han helst skal have f.eks. grisefedt kunne han vel få behovet dækket efter jeres aftensmad (eller før hvis han er småtspisende)med f.eks. en håndfuld flæskesvær

Nå men da jeg ved nul om jeres situation kan det jo også være at jeg rammer helt ved siden af med min kommentar, men god arbejdslyst...........

16 år8. august 2008 kl. 14:47
Veile:
Du rammer slet ikke ved siden af.
Han skal have al slags fedt. Både de gode og de mindre gode.
Problemet er bare, at han ofte kun vil spise, hvis det er frikadelle/medister/stegt flæsk/ribbensteg/hjertegryde (som er favoritterne).
Og når han er småtspisende, så får han bare det, han har lyst til - netop bare for at fylde noget fedt i ham.

Derudover får han nødder til mellemmåltid.

Problemet er, at han ikke optager ret meget af det fedt han får, og dermed skal han have en del ekstra.

Med tiden håber vi, at kunne få ham til at forstå, at de sunde fedtstoffer er bedre for ham - men han er ikke flydt fire år endnu, så lige nu er det bare: Det han vil have, får han...... (hellere han får sul på kroppen af de lidt forkerte fedttydper, end at han dør af underernæring).

(Hans natmad består af flødeis. Han får flødeyoghurt, når han gider - og morgenmaden er ofte to stykker stegt flæsk....... drikker kaffefløde i stedet for mælk osv.)
16 år8. august 2008 kl. 15:00
Jeg skal heller ikke gøre mig klog på din søns sygdom, men et par idéer til dig:

Når du godt kan lide fx rødbeder, skulle du prøve at bage rodfrugter (i første omgang kun med rødbeder, så kan du altid prøve med flere og flere). Det smager vildt godt. Brug nogle gode krydderier og evt. lidt olivenolie.

Hvis du kan lide frugt, så spis det i stedet for grøntsager - også til din aftensmad. Min datter er ikke så glad for grøntsager, slet ikke tilberedte, så hun spiser altid rå grøntsager og frugter til aftensmaden.

Som veile siger, så kan du planlægge dig ud af problemet. Jeg er også glad for min aftensmad, så der ligger det største kalorieforbrug og jeg spiser sovs etc., men i begrænsede mængder - det vænner man sig faktisk hurtigt til.

Jeg kan godt fornemme din modløshed, men du kan altså godt få det til at fungere. Prøv at surfe lidt rundt her i forummet. Der er masser af successer.

God vind og held og lykke.
16 år9. august 2008 kl. 10:42
Nå, undskyld jannej og veile. Jeg fik vist lige byttet rundt på jer.
16 år9. august 2008 kl. 10:44
Tak for velkomster og gode ideer.

Nu er den første uge gået, og det har faktisk fungeret rimeligt, både med motion og mad.
Vi har valgt i en periode, at lave to forskellige slags aftensmad. En slags til ungerne, og en slags til os. Så må vi få det til at nærme sig hinanden senere, med de særlige krav, vores ældste søn har til indtag af fedt.

I dag skal vi f.eks. have blomkål med rejer, grov pasta og grønne bønner.
Ungerne får stegt nogle nuggets og spiser så samme pasta som os (håber de kan lide det grove - vi har ikke prøvet det før).

I går fik ungerne hjemmebagt pizza (levn fra tidligere, der var frosset ned), og vi spiste en hjortebøf med blomkål, rodgrugter i ovn og en aubergine-creme med hvidløg.

Lørdag til frokost var vi i Givskud.
Min mand fik en burger, ungerne fik pommes frites/nuggets, og jeg spiste min medbragte rødebedesalat med et lille stykke medister.

Det hele har båret frugt her den første uge.
Status er -2,6 kilo.
Selvom jeg godt ved, det går hurtigst i starten, så er jeg meget fortrøstningsfuld.
16 år11. august 2008 kl. 09:43
Det var dælme flot gået !!!
16 år11. august 2008 kl. 21:42
Dejligt med et ordentligt hop den første uge, så er man rigtig motiveret for at fortsætte. Fortvivl nu ikke hvis det ikke går så stærkt hele tiden ;-)
16 år12. august 2008 kl. 08:33
Jeg har tænkt lidt over dit problem. Der er flere ting du kan gøre for at lette hverdagen lidt.

Især hvis du har fryserplads.

Den ene ting er naturligvis at lave store portioner og så fryse noget af det til senere. Frikadeller egner sig f.eks. til dette - men også f.eks. sovse.

Du kan også give drengen en del fedt i tilbehøret. Smørsovs, smørklatter, fede, flødelegerede sovse, kartoffelmos med smør. Fælles for disse ting er at du kan lave den samme ret til alle og så lige tilføje børnenes portion det lidt ekstra.

Altså f.eks. pasta med kødsovs. Når kødsovsen er færdig (incl grøntsager) deles den i to portioner - den til børnene blendes (hvis de ikke kan lide grøntsagerne deri) og jævnes med lidt fløde. Dette gør jeg tit fordi jeg gerne vil have pænt med chili i de voksnes kødsovs.

Hvis børnene får kartoffelmos lavet på smør og sødmælk, så kan du tage nogle kartofler til side til de voksne.

Ris: kog ekstra - dagen efter kan en rest steges til børnene.

Mayonaise og avokado er også godt som tilbehør - f.eks. pommes frites sovs hvis du laver ovnbagte kartofler til alle. Avokado kan laves i gurgemeje (spar på hvidløget ;-) og serveres. Tzaziki kan laves ret fed på græsk yogurt.

Husk at give ham fisk - med smørsovs eller opbagt persillesovs naturligvis ;-)

Stegt flæsk er også en børneklassiker fra det gamle danske køkken. Igen med persillesovs.

Pizza kan nemt laves selv så den ene halvdel er ret fed og den anden mere slankevenlig (vi laver tit 2 slags pizza i een, så den ene ende er stærk og den ende er mere børnevenlig - jeg har endda engang lavet en pizza hvor den ene ende havde tyk bund og den anden en tynd bund fordi min mand og jeg foretrækker det forskelligt).

Bag evt brød til aftensmaden. Foccia-brød er ret fed og smager godt. Og kan justeres mere op med smør eller pesto.

Lav salat til jer alle og put så avokado i små stykker eller ekstra nødder og frø i børnenes. Samt en god børnevenlig dressing (der findes en dressing lavet på eddike, sukker og fløde som smager rigtig godt).

Hvis du laver mad (kød) i ovnen så er det også nemmere at lave den samme ret til alle - bare med fed kød til børnene og magert til de voksne. Skinkemignon kan f.eks. laves marineret i soya etc til de voksne og med fed fyld til børnene.

De samme gældes supper - den samme suppe kan legeres med æg og med fløde.

Desert: risgrød, havregrød og andre typer af gammeldags mælkegrød kan laves på sødmælk og serveres med smørklat. Øllebrød og frugtgrød kan serveres med fløde.

Se om du ikke kan finde en gammel kogebog hos dine forældre eller bedsteforældre - der er mange ganske gode danske retter som næsten er gledet i glemmebogen.

Jeg håber du fik nogle gode idéer - og husk så også at de kommer travle, trælse dage og så er det altså guld at have mad i fryseren man bare kan tage op og varme.
16 år12. august 2008 kl. 08:58

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });