Først vil jeg sige: Op med humøret. Det skal nok komme!
Det er rigtig nok, at man som ammende ofte har nemmere ved at tabe sig, da brystmælk er fuld af kalorier. Man siger at en nyfødt der ammes 100% drikker ca. 1 l modermælk i døgnet (sådan +/-). Det skulle svare til omkring 500 kcal (sådan ca.). Det er hvad jeg bl.a. har fået at vide af min sundhedsplejerske.
Jeg har selv 3 små. Er dog stoppet med at amme nu. (den yngste er lige blevet 9 mdr. og har munden fuld af små skarpe tænder).
For mig har det været en hjælp på vejen at amme - nogle kg er røget af. (har dog stadig nogle tilbage, og derfor er jeg her) Men jeg har ved alle mine 3 haft "ammefedt" siddende, især på hofterne, som først er forsvundet ca. 3 mdr. efter jeg har stoppet amning. det har været meget karakteristisk ved alle min børn, (jeg har ammet dem alle).
Du ved det sikkert i forvejen: men husk ikke at være for streng med hvad du indtager. Stort set alt hvad du spiser går lige i modermælken, og det er jo vigtig at den lille får hvad den skal have. Jeg er selv ventet med at starte min nye - lidt strengere hvad angår mad - livsstil, til jeg er stoppet amning.
Jeg håber du finder ud af, hvad der passer til dig.
Mange hilsner Malin
#2 af malin (slettet)
Hm - det går da elendigt for mig - jeg er så oppe over min startvægt. Selvfølgelig havde jeg også kun tabt 2 kg - og har så været på ferie. Men jeg syntes bestemt ikke at jeg ligefrem overspiste - og vi gik jo rundt fra morgen til aften, så der er også forbrændt nogle kalorier. Tilgengæld tror jeg, at jeg har været dårlig til at få væske nok.
Jeg ammer og jeg er så efterfølgende kommet til at tænke på, om mit afkom har haft et appetitspring og jeg derfor producerer mere mælk (mere vægt). Er der andre ammende, som har oplevet det samme?
Men vi ammende har jo lettere ved at tabe os - men den fordel formår jeg åbenbart at tilsidesætte. :-) Tabte mig hellere ikke synderligt, da jeg ammede barn nr 1. :-)
Nå, men jeg knokler fortsat på. Forventer når ferien er slut, at det hele bliver lidt mere normaliseret.