PCO

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

PCO
Hej piger...
Jeg tænkte om der mon ikke var nogle i dette forum med PCO, ligesom jeg selv?

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan I sammensætter jeres kost, hvordan I kommer igennem de svære dage, hvor sukkertrangen skriger i kroppen og ikke mindst hvordan I holder et vægttab!

Jeg har selv meget svært ved at tabe mig, eller rettere så kan jeg sagtens tabe 5 kg ca, men så ryger du hurtigt på igen eller også står jeg helt og aldeles stille på vægten. Jeg har svært ved at styre min sukkertrang og har svært ved at mærke når jeg er mæt, så jeg kommer tit til at spise FOR MEGET af DET FORKERTE!! :(

Jeg er ikke i behandling med metformin, startede op inden jeg blev gravid (pga fertilitetsbehandling), men stoppede så igen af samme grund. Jeg tog 11 kg på i graviditeten og tabte 16 ca efter fødsel og amning. Desværre har jeg taget 5 kg på igen efter jeg stoppede med at amme, så nu er jeg tilbage ved udgangspunktet!!

Dette kunne også meget vel være en tråd hvor PCO piger kan støtte hinanden og bakke op, såfremt vi da kan samle en lille flok!
16 år12. juni 2008 kl. 12:34
re: PCO
Hej Trolle.
Jeg fik stillet diagnosen PCO for ca 10 år siden i forbindelse med, at min mand og jeg - forgæves - havde forsøgt at få børn gennem flere år.
Jeg valgte ikke at gå i nogen form for behandling, men blev alligevel gravid kort tid efter at diagnosen var blevet stillet. (Jeg er ikke helt sikker på, om det så betyder, at jeg kun var "mildt" ramt...)

Jeg må indrømme, at jeg til daglig aldrig skænker det en tanke, at jeg dengang fik stillet diagnosen PCO.

Ud over en vis genetisk disponering, er der en helt klar sammenhæng mellem overvægt og PCO. Omvendt er der også en helt tydelig sammenhæng mellem vægttab og en klar forbedring af PCO.

Mine tanker går derfor i retning af, at jeg vil ikke bruge PCO som en undskyldning for at være overvægtig.

Folk kan fejle alverdens ting eller tage forskellig slags medicin, der gør det enten svært at tabe sig eller tage på. Ligegyldigt hvilken sygdom du har / medicin du tager, er der altid en sammenhæng mellem dit kalorie-indtag og hvad du forbrænder. Dvs spiser du for meget, tager du på.

Det kan godt være, at man er ekstra "udfordret" pga diagnoser eller medicin - men det er (på nær meget få og sjældne tilfælde) i mine øjne ingen undskyldning for at være overvægtig.

Nu siger jeg ikke, at du bruger PCO som undskyldning for at være overvægtig - ville blot dele mine tanker omkring emnet med dig :)
Det er også derfor jeg ikke umiddelbart melder mig under fanerne i "PCO-klubben" trods det, at jeg har fået stillet diagnosen.

Hvis du vil vide mere, har PCO foreningen en hjemmeside:
pcoinfo.dk
Her kan du bl.a. læse om, at det kan være en god idé at ændre lidt på tallerken-modellen hvis man har PCO således at man får færre kulhydrater end der normalt anbefales.

Det er jo fantastisk, at man ved at tabe sig (og dyrke mere motion), kan eliminere eller ihvertfald klart forbedre sin hormon-ubalance :)
Og hvis et fælles forum her på Madital kan være en støtte for dig eller andre, så er det jo bare med at klø på :)

Hled & lykke med vægttabet :)
16 år13. juni 2008 kl. 10:18

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });