Første gang på rigtig kur.

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Første gang på rigtig kur.
Hej alle.

Jeg har oprettet en profil herinde for 3 gade siden. Jeg har faktisk aldrig været sådan rigtig på kur før, så jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp. Jeg vil tabe mig 20-30 kilo. Jeg er 20 år vejer 90km. og føler mig top motiveret!

Jeg har været i gang med min kur i 2 uger, og jeg har lagt alt slik, alcohol og sodavand på hylden(!!!) Og spiser nu så mange grøntsager og frugt som jeg aldrig før har gjort!
Min tanke med dette indlæg er, om der er nogle erfarne brugerne som vil kigge på mine mad-indtag og give mig råd og hjælp??
Og hvordan undgår med at de mættedefedtsyre ikke bliver så højt?! Hvor gemmer de sig?
16 år27. maj 2008 kl. 22:32
re: Første gang på rigtig kur.
Hej hej
Velkommen til.

Ville bare lige svare dig på det med de mættede fedtsyrer. Jeg tror helt bestemt at de ligger i osten og oksekødet. Så for at få procentsatsen ned skal du ikke fjerne osten og kødet, men isteden tilføje nogle af de gode vegetabilske olier eller fiskeolie. F.eks kunne du spise avokado, nødder, mandler, bruge koldpressede økologiske olier som dressing, spise makral, tun, røget laks og lign. Det vil udligne fedtet så du også får noget af det umættede og det enkelt umættede.

Forresten kan du nemt selv gennemskue det hvis du i fanebladet info trykker på mad, så får du alt at vide om din kost.
16 år27. maj 2008 kl. 23:53
Velkommen til.

Jeg tror man får det bedste forløb hvis man anser den periode hvor man taber sig, for en tilvænningsperiode til en ny sund livsstil.

Dels så er der plads til fejltrin hvis man ikke kalder det en kur eller en diet, men en tilvænningsperiode. Og dels så har man øjnene åbne for at den dag perioden slutter så kan man ikke falde tilbage i den gamle skure.

Og dels så vil man i perioden tage mere langsigtede beslutninger - man vil indrette sin "kur" således at det ikke bliver en lang række dage hvor man undværer, men en tid hvor man finder ud af hvilket niveau af sundhed man kan leve med resten af sit liv.

Men det kan være en god idé i en periode at undgå slik, chokolade, chips og sodavand for at få sukkermonstret ud af blodet. Når der så er renset ud, så kan man indføre slik på et forsvarligt niveau (med mindre man har mistet lysten til slik og ikke behøver det længere resten af livet).

Mættede fedtsyrer hedder også animalsk fedt og det gemmer sig primært i kød- og mælkeprodukter (og så kokosmælk på dåse). Det kendes for det meste på at det stivner når det bliver afkølet.

Men husk at du stadig har brug for mættede fedtsyrer i kroppen - den gennemsnitlige dansker har bare ikke brug for så mange som der bliver spist i gennemsnit og derfor lyder kostrådene på at sænke mængden af mættede fedtsyrer.
16 år28. maj 2008 kl. 07:53
Vedrørende de mættede fedtsyrer, hørte jeg en gang (på The Biggest Loser, tror jeg) sætning "hvis det har haft en mor, er det mættet fedt".

Selvfølgelig er der undtagelser, men som en husker, synes jeg at den er udemærket.
16 år28. maj 2008 kl. 10:39
Mange tak for de fine svar.

Haha, "hvis det har haft en mor...." det er en sjov regel. Den vil jeg huske.

Og den med info-knappen om ens mad, havde jeg slet ikke set. Tak for tippet.

Jeg skal faktisk have fisk både i aften og i morgen, så måske kan det være at det udligner det hele lidt nu.
16 år28. maj 2008 kl. 16:05
Hej, jeg er også helt ny her - så det var faktisk godt at læse både dit spørgsmål og svarene - jeg havde heller ikke set fanebladet med info om mad og kunne heller ikke lige se hvor det mættede fedt gemte sig selv om jeg havde mistanke til osten som jeg jo elsker............. må nok hellere købe en med mindre fedtindhold :-)
Jeg vil gerne tabe mig ca 20 kg som har sneget sig på i forbindelse med graviditet så mon ikke vi kan følges ad ned i vægt
16 år28. maj 2008 kl. 23:07
Det er jeg glad for at høre.
Jo, lad os følges ad!
Ja ost er simpelthen bare lækkert.
16 år29. maj 2008 kl. 14:51
Jeg vil også gerne "følges med jer" -
mål: -30 kg
Kom frisk til "Torsdagsvejning" :)
16 år29. maj 2008 kl. 14:54

For at deltage i debatten: