svært med mad

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

svært med mad
Jeg ved ikke om jeg er den eneste, men efter jeg er begyndt at bruge bl.a mad i tal og et andet program, så har jeg haft meget svært ved at spise mad jeg ikke selv har lavet. Nu er det heldigvis sådan at jeg laver det meste af det jeg spiser.
Men har været ude at spise, spist hos en veninde. Det med min veninde løste jeg ved at vi handlede og lavede mad sammen, så vidste jeg omtrent hvad jeg fik, når jeg er ude at spise prøver jeg også ca. at finde ud af hvad og hvor meget jeg får. Men jeg har det meget svært med hurtige retter/fastfood, selv fra de steder der reklamerer med at være fedtfattige. Det er lige før jeg hellere vil spise is hvis bare der er vare beskrivelse på, end at spise noget "uden" tal.
16 år13. april 2008 kl. 13:29
re: svært med mad
Jeg synes det er et fint udgangspunt at få din veninde med på at i laver mad sammen. Det giver jo også en hel andet hygge sammen.

I går skulle jeg til fødselsdag. Jeg forberedte mig på boller, lagkage, sodavand, flødeskum og kakao. Så tjekkede jeg madital for at se hvad der var den største kaloriesluger så jeg i mit hoved til fødselsdagen havde et lille overblik over hvilken mængde jeg kunne spise og hvad jeg ville vælge at holde mig fra. Jeg spiste en god portion kaloriefattig morgenmad (en smoothie m. jordbær, banan, skovbær og juice og 60 gr. ristet rugbrød m banan). Derefter var jeg opmærksom på at være lidt aktiv inden jeg skulle til fødselsdag. Jeg gjorde f.eks. rent i køkkenet og slog græs og gik en ekstra lang tur med hunden i højt tempo for at få forbrændt nogle ekstra kalorier Så lukkede jeg derefter øjnene og håbede på det bedste.

Og det tror jeg også du er nødt til. Forbered dig inden du skal af sted og nyd så resten. Bagefter kan du så se om der er sket en større eller mindre skade og så rette op på det. Ellers bliver det en besættelse og det skal det jo ikke være. Det var i hvert fald min filosofi inden jeg tog af sted. :)

Jeg kan så sige at jeg trods et lille stykke lagkage et lille bitte stykke is og 3 glas store cola - som jeg puttede isterninger i så det så ud af lidt mere og aftensmad, så havde jeg tabt 200 gram her til morgen :)
16 år13. april 2008 kl. 14:11
Jeg prøver at have et naturligt forhold til det og ikke være hysterisk, spiser f.eks også ting der ikke er supersunde, men vil helst holde mig indenfor hvad jeg må få.

Nogen gange irriterer det mig bare lidt hvis jeg bliver fristet af noget og ikke har en chance for at gætte mig frem til hvad der er i
16 år13. april 2008 kl. 17:37
Må få, der mener jeg mit kcal. indtag
16 år13. april 2008 kl. 17:38
Åhhh... kender problemet alt for godt. Min hurtel er når jeg er meget væk hjemmefra og som dig bliver fristet og ikke ved hvad der er i maden.
Jeg har blandt andet været på kursus i perioder af 3 dage, det er med fuld forplejning vel at mærke og det er SÅ svært!
Jeg har altid gulerødder og rugbrødsboller med i tasken + masser af vand. Men det er stadig svært!
Desværre har jeg ikke løsningen til dig, da jeg stadig selv bøvler med problemet. Men Tænker også at vi SKAL kunne klare de ture i byen, ens liv på jo ikke gå istå fordi vi skal spise sundt! Så det handler om at vi øver os og finder vores egne løsninger... Eller hvad tænker du at du vil gøre?
16 år13. april 2008 kl. 18:01
Jeg fik f.eks en sandwich på en café i går, så vælger jeg for det første noget enkelt, så kiggede jeg på hvor stor bollen var, hvor meget kylling der var og hvor meget grønt der var, og så gætter jeg mig frem. Synes bare straks det er sværere hvis det er gryde/ovnretter med mange ting i.

Livet bliver også for kedeligt hvis alt skal på vægten, jeg skal tabe ca. 35 kg mere, dvs det er måske 1½ år mere på "kur" og bagefter skal jeg stadig passe på, men så må jeg lære at vælge de sundere alternativer.
I dag hentede jeg en burger til min kæreste til frokost (han har tømmermænd) men blev heldigvis slet ikke fristet af andet af det mad der blev lavet på det sted..

Men jeg tror også jeg skal passe på ikke at blive fanatisk.
Uh har lige opdaget jeg slet ikke har spist frugt i dag UPS
16 år13. april 2008 kl. 20:22
Tror du gør det korrekte når du er ude og spise! :)
Du skal ligge en stil som du vil kunne leve med resten af dine dage, for ellers tager du bare på igen. Det er ihvertfald min erfarring!
Så du har ret; du skal ikke blive fanatisk, men det lyder det heller ikke til du er! ;)
16 år13. april 2008 kl. 21:06
Jeg kender det!

De fleste fastfood-kæder har faktisk deres produkter med varedeklaration online. Burger King, McDonald og Sunset har i hvert tilfælde.

Ellers så sjusser jeg mig altså frem. Hvis jeg ikke kender den nøjagtige opskrift, så kan jeg finde den på nogen af de mange online kogebøger der er.

For sandwiches mv på cafeer, så forsøger jeg bare at gætte på vægten af indholdet.

Og så er der jo food.dtu.dk

Den har hjulpet mig et par gange.

Og fedtfattig er altså slet ikke det samme som energi fattig :-)
16 år13. april 2008 kl. 21:13
Det problem har jeg ikke.

Jeg gætter mig frem for det meste. Jeg vejer ikke al min mad, men gætter mig frem til vægten af de forskellige ting jeg spiser. Og hvis jeg er i tvivl om indholdet så tager jeg det som der er mest af. F.eks en lassagne den indtaster jeg som pasta og oksefars.

For mig handler det om ikke at gøre livet alt for surt med at skulle veje alting og KUN spise det som har en varedeklaration. Jeg har det sådan at bliver det for surt så øger jeg risikoen for at falde i.

Af samme grund har jeg også enkelte dage hvor jeg HELT opgiver at skrive ind i madital hvad jeg spiser. Det skal ikke være for ofte, men ind imellem er det for bøvlet. Men det betyder ikke at kuren er droppet de dage, for jeg ved jo godt hvor meget jeg CA må spise, så det holder jeg alligevel lidt regnskab med inde i hovedet.

Jeg vejer min mad når jeg spiser hjemme. Og på den måde tror jeg man bliver bedre og bedre også til at gætte på andre madvarer. I hvert tilfælde kan jeg se når jeg går en periode tilbage i madital og ser hvad det samlede underskud skulle svare til i vægt, så passer det meget flot med hvad vægtkurven siger, så det kan ikke være helt ved siden af.

Tror det gælder om at finde det system der passer til en selv.
16 år14. april 2008 kl. 08:39
Helle du har ret, er ikke fanatisk. Håber lidt at det her er sidste gang jeg skal på kur, har før tabt 15-20 kg og taget det på igen, det gider jeg ikke mere, men synes heller ikke der er nogen grund til at gøre livet alt for surt.
Jeg kan rigtigt godt lide mad, nå ja man bliver selvfølgelig ikke tyk af luft, så det havde i sikkert gættet
16 år14. april 2008 kl. 10:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...