Vitaminpiller

Du læser en tråd i debat > off topic

Vitaminpiller
Hej alle.
Min krop mangler vitaminer, jeg spiser forskellige grøntsager dagligt(mest grove) . Mit problem er, at siden jeg lavede min kostomlægning, er jeg blandt andet begyndt at blive mere træt, jeg mangler overskud i min hverdag og min hud opfører sig underligt.
Jeg er kommet frem til at jeg skal have nogle vitaminer og fiskeolie.
Men er det nok bare at købe et glas med multivitaminer, eller skal jeg ud og købe dem enkeltvis, for at sørge for at få mit behov dækket? Er der nogle mærker i kan anbefale?
12 år15. juni 2012 kl. 09:37
re: Vitaminpiller
Multivitaminer er ok, så er du da dækket ind.
Du kunne også prøve at indtaste din mad i en periode, så vil du få et overblik over hvilke vitaminer og mineraler du evt. mangler.
Når du er træt kan det være jern du mangler og her forudsætter jeg at du er af hunkøn ;-)
12 år16. juni 2012 kl. 08:15
Når du tager flere vitaminer sammen, om du tager multivitamintabletter, eller køber dem hver for sig og tager dem sammen, vil de konkurrere om at blive optaget. Jeg ved ikke om det gælder alle kombinationer af vitaminer.

Hvis du fx mangler to slags vitaminer, ville jeg (med mindre det fx er en kombination, som er godt at tage sammen) købe dem enkeltvis og tage den ene morgen og den anden aften.

Du skal selvfølgelig også være obs på at man ikke kan være sikker på at de vitaminer man tager, rent faktisk bliver optaget i kroppen, husk derfor også at dække behovet ind i kosten.

Jeg ville uanset spørge min læge til råds - særligt når du har mangel.
12 år25. juni 2012 kl. 21:37
Selv kan jeg ikke sluge piller, så jeg bliver nødt til at finde noget andet, når jeg skal have vitaminer og mineraler. Så jeg har indtil videre prøvet lidt forskelligt. Jeg er dog ikke klar over, om jeg må direkte opgive på siden, hvilket mærke/produkt der er tale om (da det kan blive opfattet som reklame). Dog kan jeg fortælle, at produkterne har indeholdt enten vitaminer, mineraler eller omega-3 (nogle af produkterne har indeholdt både vitaminer og mineraler).

Eftersom jeg ikke kan sluge piller, så har jeg prøvet at få fat i andre former for produkter. Jeg har prøvet både brusetabletter (man putter det i vand og tabletten bliver opløst), brusepulver (man putter det i væske og pulveret bliver opløst), pulver (der kan puttes i både væske og mad (f.eks. yoghurt) - disse bliver dog ikke opløst af sig selv ligesom brusepulveret, så man bliver nødt til at røre rundt i det, så det, man putter det i, får en tykkere konsistens), milkshakes, tygbar gelé (med appelsinsmag), tyggedyr (det ligner og smager som slik med forskellig frugtsmag) og tyggekapsler (med frugtsmag - disse kan enten sluges eller indholdet kan tygges ud, hvorefter man kan smide kapslen ud).

Der er selvfølgelig produkter, som jeg synes bedre om end andre - og det er en meget individuel bedømmelse, når det kommer til, hvad man synes bedst om. Personligt er jeg meget glad for produkter, der opløses af sig selv, når de puttes i væske (brusetabletter og brusepulver). Den tygbare gelé og gelé tyggedyrene er produkter lavet til børn, så de smager og ligner slik (der står på produkterne, hvilke frugt-smage der er tale om). Dog står der, hvertfald på vitamin-produkterne, typisk også det anbefalede daglige indtag for voksne.

Jeg har selv opdaget, ved hjælp af denne side, at jeg specielt er dårlig til at få vitaminer og mineraler ind, der kræver, at jeg spiser meget kød, æg og mælkeprodukter. Så det kan, som de andre siger, være en god ide at taste sin mad ind for en tid og se, hvad man evt. mangler.
12 år14. august 2012 kl. 16:59
Jeg vil mene, at du sagtens kan "nøjes" med en multivitaminpille. Selvom du måske kommer til at overskride dagligt anbefales indtag, så tvivler jeg stærkt på, at du vil være i nærheden af at komme over max anbefalet indtag, så ingen grund til panik der. Eksempelvis er der endda forskere som mener, at anbefalingen for d-vitamin (her i Danmark) burde være 35 ug i stedet for 10 ug, og der er sikkert andre vitaminer, hvor der er lignende forskning under vejs.
12 år14. august 2012 kl. 21:33
En multivitaminpille om dagen er fin. Men du skal huske at checke om den nu også indeholder alle vitaminer og mineraler. Man må nemlig gerne kalde en vitaminpille med flere vitaminer en multivitaminpille, uden at den indeholder alle vitaminer.
- jeg ville gerne give dig et mærke, men det ved jeg ikke om er tilladt? - hvis du føler dig træt ville det nok være en god ide at tage en der også indeholder gingsenoider.

For fiskeolie ville jeg gå efter kapselform, jeg kan bedst lide antireflux, for dem får man ikke fiskeopstød af.

Men husk at alle former for kosttilskud kan influere på medicinsk behandling. ( jeg har læst at du ihvertfald får smertestillende, men hvis du også får anden medicin, så check lige med lægen at du må tage det i kombination)
12 år24. august 2012 kl. 00:10
Hov.. Jeg fik byttet rundt på to brugere. Jeg har ikke læst nogen tråd fra dig TS ;-)
Men husk at checke med lægen hvis du tager nogen form for medicin.
12 år24. august 2012 kl. 00:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });