Anoreksi hjernen tager over

Du læser en tråd i debat > off topic

Anoreksi hjernen tager over
Hej Mennesker :) håber i kan hjælpe mig . .
For ca 4 år siden , fik jeg konstateret 'begyndede' anoreksi . Da jeg 'startede vejede jeg omkring 60 kg , og nåede ned på 49 kg inden jeg begynde at spise igen og jeg kom om op på de 58 kg lægen haved anbefalet , i løbet af et par måneder . Men det tog et år at komme af med anoreksi tankerne , de der Jeg bør ikke spise / hvis jeg spiser det der SKAL jeg løbe 3 km i aften / jeg behøver ikke så meget mad / du bliver tyk af den ret osv . .

Jeg havde det fint et stykke tid , ind til jeg fik en depretion for et år siden , så begynde jeg at tage på og er nu oppe på 70 kg .
Og her kommer problemet så . .
Jeg vil gerne tabe mig rigtigt denne gang , ikke nogen sulte strike og 300kcal kostplan . Men min anoreksi hjerne er ved at komme tilbage og ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det .
Min plan er at tabe 3 kg til 1./12 og spise 1500 kcal om dagen (+/- 100kcal) . Er det for lidt kcal ? 3 kg er ikke særlig meget på 4 måneder , men er bange for at sætte det for højt og blive skuffet hvis det ikke lykkes og er omvendt bange for at når det er sat så lavt , at jeg sys det går for langsomt . Vil virkelig ikke være syg igen !

(undskyld stavefejlene , er lætter ordblind)
13 år7. september 2011 kl. 02:25
re: Anoreksi hjernen tager over
Hvorfor vil du tabe dig ?hvad vejer du nu?
13 år7. september 2011 kl. 10:11
Hej Line,
hvor er det godt at du er opmærksom på faren ved at "anoreksi hjernen" får taget over igen!

Har du tastet ind din profil her på madital? Jeg spørger fordi du jo egentlig har et godt værktøj i madital til at få et overblik over hvor meget du skal spise for at tabe dig rigtig sundt og tilstrækkeligt langsomt (så anoreksi hjernen ikke får magten over dig).
Hvis du taster ind data og din målsætning - så regner jo programmet ud hvor meget du skal spise for at nå dit mål.
Dog forudsætter det jo også at du har tastet ind dine aktiviteter under motion.

Held og lykke med din plan! Jeg synes det lyder meget sundt og langtidsholdbart at du har som mål at tabe dig 3 kg på 175 dage, 25 uger. Det er 120g per uge og er absolut en sund plan!

Når du har tastet ind mål og data - så regner madital ud præcis hvor mange kcal du MINDST skal spise per dag..

hilsen Sól
13 år7. september 2011 kl. 10:18
forts.
hvis du har tastet ind basis data, aktiviteter under motion og hvad du har spist under mad så kommer du til en oversigt (findes også under info - men der står kun oversigts ting for dig hvis du først har tastet ind!)

På oversigten står (tager f.eks. min oversigt fra 25.4.2011 da jeg vejede 87,7 kg)

Du har spist: 2221 kcal
Du har forbrændt: 2665 kcal

Din krop beøver mindst et indtag på: 1353 kcal

For at nå dit mål skal du have et underskud på: 880 kcal

Konklusion: den dag spiste jeg mere end min krop havde brug for med den aktivitet jeg havde den dag.
Jeg spiste mere end mit basis behov.

Mit mål var også alt alt for ambitiøst. Og alligevel opnåeligt uden at gamble med helbredet.

Mon det giver mening - ?

Du finder bedst ud af funktionerne her på madital ved at prøve dig frem!

Hilsen fra Sól
ps jeg har ikke været så flittig med at taste ind kost og motion i længere tid - på grund af en hel byge af modgange og bekymringer...
13 år7. september 2011 kl. 10:55
Jeg kan godt se dit problem. Jeg har ikke haft anoreksi men kan godt bliver super fanatisk og så går der sport i mindst mulig mad og mest mulig motion.

Jeg tror det vigtigste er at du har sat dig et meget realistisk mål som ikke kræver ret meget underskud.

Dernæst skal du nok regne med at blive superfanatisk, fordi hvis man er den type menneske så er det bare sådan.
Prøv at kanalisere din perfektionisme over på at få smilier over hele linien altså også på nok kalorier. Mål din succes på hvor god du er til at få de rigtige fedtstoffer, kostfibre, fisk osv.

Lad i det hele taget projektet handle om sundhed i stedet for vægt. Vægttabet er et spin off ikke målet i sig selv.

Opret din egen tråd under "personlige" og skriv hvordan det går. Hvad der fungerer og hvad der driller. Der sidder masser ude bag skærmene som gerne vil bidrage med deres erfaringer og måske er der guldkorn i mellem. Under alle omstændigheder er det en god livline hvis det går mindre godt i perioder.
13 år7. september 2011 kl. 11:26
Hej line

Det er vildt så meget vi er i samme situation!
Jeg har også haft anoreksi, min laveste vægt var på 45kg og nu har jeg taget rigtig meget på igen. Og er langt over den 'målvægt' lægerne satte mig til. Jeg vil også gerne tabe mig, men er meget bange for at skulle tilbage i slankehelvedet. Jeg ved præcis hvad du mener med stemmerne, der fortæller hvad man skal for ellers ramler verden bare sammen og man er bare slet ikke god nok.
Det er endnu værre når man også har en depression, det har jeg nemlig også fået konstateret for nylig.

Jeg synes at det er virkelig godt at du beder om hjælp til at tabe dig på sund vis så du ikke roder dig ud i det anorektiske igen. Mit råd er at du inddrager din familie og nærmeste i dit projekt så du kan bede dem tage hånd om det hvis de får indtryk af at du er på vej ud på et sidespor. Få evt. din læge med ind over.

Jeg er selv igang med samme projekt, prøver også at køre 1500kcal om dagen, og håber at jeg så kan tabe et par kilo over de næste par måneder. Hvis du har lyst så kan vi følges ad, og holde hinanden i ørerne så vi ikke falder tilbage i sygdommens gamle vaner! :-)

13 år7. september 2011 kl. 12:57
tusind tak for alle jeres svar .
Calcit : Jeg vejer 70 kg og har et bmi på 24,2
Solakka : Tak for de gode råd (og tak fordi du har regnet ud hvormeget jeg skal tabe mig om ugen) , og jeg håber lykken snart vender for dig :)
Viele : Super god ide at vende perfektionismen mod smilierne . Tak !
Damaged : Det lyder super , det med at hjælpe hinanden og følges ad . Vil bare ikke tilbage til at leve af 2L cola light og en pakke sukkerfrit tyggegummi . Det lyder nok underligt for dem der ikke har prøvet det , men det er underligt nok meget sværer at 'leve sundt' end det er , at lade være med at spise overhoved .
13 år7. september 2011 kl. 22:08
Nix lyder ikke spor mærkeligt.

Indtil jeg var 30 var jeg konstant på sultekur (afløst af ædeflip) der var ingen mellemvej. Eneste grundt til at jeg ikke har udviklet anorexi, tror jeg, er at jeg ikke taber mig ved at spise ingenting. Har prøvet at leve af gulerødder og knækbrød i 4 måneder og jeg tabte kun 4 kilo - min krop lukker helt ned. Havde jeg haft "succes" med at sulte var jeg sikkert ikke stoppet igen........
13 år7. september 2011 kl. 22:43
Hej Line,
det havde da en god sidegevinst at jeg regnede ud hvad dit mål betyder i gennemsnits vægttab per uge!

Jeg tog mig selv sammen til at skrive et nyt mål til mig selv - et mere realistisk mål (nu jeg ikke rigtig kan skrue op for motionen).

Og tak for dit ønske om at lykken måtte vende for mig - ak ja! Heldigvis er jeg jo en gammel tante så jeg VED at lige pludselig vender situationen og "bygen" af elende tager slut! Så jeg er fortrøstningsfuld!

God vind!
Tante Sól
13 år7. september 2011 kl. 22:43
Jeg har godt nok aldrig været derude hvor jeg levede af light drikke og tyggegummi alene, har næsten altid spist lidt, også selv da jeg var sygest fik jeg både morgenmad, frokost og aftensmad selvom de selvfølgelig indeholdt alt for få kcal. Men har altid holdt mig til rutinen med 3 måltider :S Hvilket måske er meget godt.
Jeg tror at mit laveste indtag har ligget på 700kcal dagligt, er næsten aldrig gået derunder. + motion self.

Men dertil vil jeg heller ikke tilbage. Nu skifter jeg som oftest mellem 1500kcal dagligt og ædeflip/trøstespisning når jeg ikke kan styre det (grunden til min vægtøgning) og nu vejer jeg altså 5kg mere end jeg skal. Og jeg vil bare gerne af med dem på en sund og naturlig måde uden at pine min krop(elle psyke for den sags skyld).

Hvis du har lyst til at følges så kan du bare skrive til min mail: evil_angel@live.dk :) Ellers kan vi jo lave vores egen tråd herinde hvor vi løbende skriver hvordan det går og støtter hinanden :)

13 år8. september 2011 kl. 08:32

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });