#2 af rdrd (slettet)
Medicin: bivirkning = vægtøgning - Hvordan taber jeg mig?
Du læser en tråd i debat > off topicrdrd (slettet)
re: Medicin: bivirkning = vægtøgning - Hvordan taber jeg mig?
Jeg var inde og tjekke din dagbog, og det nemmeste er at vælge fødevarer med et lavere kalorie indhold end dem man normalt spiser, så man alligevel kan få en vis mængde mad uden at kaloriemængden går amok.
Du har alle gjort det med marmeladen - spegepølsen kan du evt udskifte med en mere mager spegepølse, eller bedre endnu roastbeef, hamburgerryg, kylling, rejer, pålæg fra den grønne slagter osv.
Samtidig er du dog nødt til at få nok fedt, så ca. en tsk olie, plantemargerine el mayo til hvert af de tre hovedmåltider.
Spis endelig masser af grøntsager - agurk og tomat er næsten gratis, melon kan du også spise en masse af uden at det vælter kaloriebudgetet, men ellers er det en god idé at begrænse frugt til 2 - 4 stk pr dag.
Hvis du bruger mælk og mælke produkter, så er der også kalorier at spare ved at vælge produkter med max 0,5 g fedt pr 100 g.
Du har alle gjort det med marmeladen - spegepølsen kan du evt udskifte med en mere mager spegepølse, eller bedre endnu roastbeef, hamburgerryg, kylling, rejer, pålæg fra den grønne slagter osv.
Samtidig er du dog nødt til at få nok fedt, så ca. en tsk olie, plantemargerine el mayo til hvert af de tre hovedmåltider.
Spis endelig masser af grøntsager - agurk og tomat er næsten gratis, melon kan du også spise en masse af uden at det vælter kaloriebudgetet, men ellers er det en god idé at begrænse frugt til 2 - 4 stk pr dag.
Hvis du bruger mælk og mælke produkter, så er der også kalorier at spare ved at vælge produkter med max 0,5 g fedt pr 100 g.
13 år16. maj 2011 kl. 09:31
Pupetta (slettet)
Siden du har en sygdom kan det jo være svært at komme med gode råd, uden at kende til det, det lyder dog alvorligt nok til at jeg ville tale med min læge omkring hvilken motion hun ville anbefale (om nogen). Og så tale med en diætist om hvad du kan spise for at tabe dig på en forsvarlig måde. Lægen kan måske henvise til en, ellers køb dig et par timer hos en privat, det kan virkelig gøre en forskel for dig!
Ellers er de gængse råd: du skal altså spise mindre end du forbrænder, så du kan godt tabe dig uden motion, men så skal du altså også indtage det mindre. Man føler sult i de første par dage, men kroppen vender sig til det. Prøv at spise mindre portioner og anret dem på en mindre tallerken så det ser ud af noget, og tag kun en gang! Prøv at spise flere grønsager, dem kan du spise mange af uden at det tæller det store kaloriemæssigt og de mætter godt. Prøv at mindske indtaget af sukker dvs. sodavand og slik også brød, pasta og kartofler. Spis 5-6 måltider, det holder blodsukkeret oppe så du føler dig mæt og det holder forbrædnging oppe. Ikke store måltider, bare de 3 normale og så et stykke frugt eller lign svt. 100 kcal ca. om formiddag og eftermiddag.
Hvis din sygdom kan tage det, ville jeg overveje Nupo (spørg evt. lægen). Enten kun Nupo et par uger til at motivere dig og kickstarte dit tab, eller gør som jeg ofte har gjort: erstat morgen mad med en Nupo og dine mellemmåltider, det kan virkelig hjælpe i "regnskabet".
Og så held og lykke :)
Ellers er de gængse råd: du skal altså spise mindre end du forbrænder, så du kan godt tabe dig uden motion, men så skal du altså også indtage det mindre. Man føler sult i de første par dage, men kroppen vender sig til det. Prøv at spise mindre portioner og anret dem på en mindre tallerken så det ser ud af noget, og tag kun en gang! Prøv at spise flere grønsager, dem kan du spise mange af uden at det tæller det store kaloriemæssigt og de mætter godt. Prøv at mindske indtaget af sukker dvs. sodavand og slik også brød, pasta og kartofler. Spis 5-6 måltider, det holder blodsukkeret oppe så du føler dig mæt og det holder forbrædnging oppe. Ikke store måltider, bare de 3 normale og så et stykke frugt eller lign svt. 100 kcal ca. om formiddag og eftermiddag.
Hvis din sygdom kan tage det, ville jeg overveje Nupo (spørg evt. lægen). Enten kun Nupo et par uger til at motivere dig og kickstarte dit tab, eller gør som jeg ofte har gjort: erstat morgen mad med en Nupo og dine mellemmåltider, det kan virkelig hjælpe i "regnskabet".
Og så held og lykke :)
13 år16. maj 2011 kl. 13:57
kk1972 (slettet)
Kære rdrd og Pupetta.
Tusind tak for Jeres svar. I mine beregninger har jeg godt nok ikke indtastet, hvis mit kød har været marineret med olivenolie (vi bruger kun det og rapsolie).
Jeg bliver mæt af de 1700 til 1800 kalorier. Ja der var ting jeg kunne skære væk - men jeg lider også af den søde tand - der er marmeladen god. Så det er en bevist prioritering. Spegepølsen kan jeg sagtens skifte ud...Vedr. det med frugt - så hælder jeg nok mere til frugt end til grøntsager (smiler lidt flovt) - nok igen den søde tand.
Jeg har enorm meget lyst til at starte på Nupo eller andet, som virkelig kan give mig et boost (det vil ikke betyde noget for min sygdom) - men kæresten bliver ved med at sige, at jeg sagtens kan klare det uden, og at han ikke synes, at det er en god løsning, med min fornuft ved jeg godt, at han har ret. Jeg håber, at jeg kan overkomme at blive ved med indtastningerne her på siden - for det gør jo, at jeg ikke kommer over de 1800 kalorier. Det er vigtigt for mig, at jeg kan spise det samme som familien om aftenen.
Alt det med at indtaste aktiviteter her på siden er for kompliceret at tælle op... det tror jeg, at jeg dropper.
Igen tusind tak for Jeres ord.
KH KK
Tusind tak for Jeres svar. I mine beregninger har jeg godt nok ikke indtastet, hvis mit kød har været marineret med olivenolie (vi bruger kun det og rapsolie).
Jeg bliver mæt af de 1700 til 1800 kalorier. Ja der var ting jeg kunne skære væk - men jeg lider også af den søde tand - der er marmeladen god. Så det er en bevist prioritering. Spegepølsen kan jeg sagtens skifte ud...Vedr. det med frugt - så hælder jeg nok mere til frugt end til grøntsager (smiler lidt flovt) - nok igen den søde tand.
Jeg har enorm meget lyst til at starte på Nupo eller andet, som virkelig kan give mig et boost (det vil ikke betyde noget for min sygdom) - men kæresten bliver ved med at sige, at jeg sagtens kan klare det uden, og at han ikke synes, at det er en god løsning, med min fornuft ved jeg godt, at han har ret. Jeg håber, at jeg kan overkomme at blive ved med indtastningerne her på siden - for det gør jo, at jeg ikke kommer over de 1800 kalorier. Det er vigtigt for mig, at jeg kan spise det samme som familien om aftenen.
Alt det med at indtaste aktiviteter her på siden er for kompliceret at tælle op... det tror jeg, at jeg dropper.
Igen tusind tak for Jeres ord.
KH KK
13 år16. maj 2011 kl. 21:34
rdrd (slettet)
Marmeladen mener jeg jo netop er et godt valg, fordi du har valgt den uden sukker. Ang motion, så nøjes jeg også med at indtaste "rigtig" motion, og har så sat et estimat for resten.
Du må nu igang med de grøntsager alligevel;-) Fiberne hjælper med vægttabet. Jeg læste lige idag at rabarber faktisk er en grov grøntsag, så det var måske en mulighed. Fennikel smager af sød lakrids - også et hit. Og små søde cherry tomat, er yderst tilfredsstillende. Gulerødderne er også lækker søde for tiden og det samme med gul og orange peber.
Du må nu igang med de grøntsager alligevel;-) Fiberne hjælper med vægttabet. Jeg læste lige idag at rabarber faktisk er en grov grøntsag, så det var måske en mulighed. Fennikel smager af sød lakrids - også et hit. Og små søde cherry tomat, er yderst tilfredsstillende. Gulerødderne er også lækker søde for tiden og det samme med gul og orange peber.
13 år16. maj 2011 kl. 21:58
kk1972 (slettet)
Skal nok prøve ;-) Gulerødderne er i køleskabet.... Fennikel har jeg vist aldrig smag - spændendet - spiser du det råt??!!! Du har ret med de fiber - Hvor er jeg glad for dine ideer og opfordringer - det betyder så meget for mig - og jeg tager dine råd og svar til mig!! Jeg bevæger mig jo på helt ny grund!!
Så fedt du har overskud til at dele ud af din viden og erfaring!!
Af hjertet tak!!
PS. Gulerødder, peberfrugt - og champignon skal jeg nok spise i morgen ;-)
Så fedt du har overskud til at dele ud af din viden og erfaring!!
Af hjertet tak!!
PS. Gulerødder, peberfrugt - og champignon skal jeg nok spise i morgen ;-)
13 år16. maj 2011 kl. 23:29
Pupetta (slettet)
Hehe, altså alle de fordomme mod Nupo. Selvfølgelig kan du tabe dig uden, men det går altså hurtigere med Nupo og der er intet galt med det. Min læge godkendte det til mig, det dækker alle proteiner og mineraler OG sidst jeg var på det i 6 uger fik jeg stærkere negle og hår hehe, fordi jeg faktisk fik alt dækket.
Jeg har tabt 10 kg på Nupo som jeg ikke har taget på igen, så tog jeg en pause hvor jeg har tabt 5 kg ved normal sund spisning og motion. Nu skal jeg tabe de sidste 10 og starter med Nupo igen først. Det virker. Folk der tager på igen, er dem der ikke holder en god livsstil men bare guffer i sig igen, det siger jo sigselv at man så tager det på igen. For mig er det et super psykologisk boost også, det er mere ok for mig at tabe mig langsomt når der er røget et par kg. hurtigt.
Ikke for at det skal ende som en reklame, men jeg bliver så træt af at høre fordomme. Hvis man vil tabe sig/skal tabe sig pga. sygdom er det en super hjælp og det er forsvarligt og går hurtigere og hvis man ikke stopper sig med mad efter tabet, så holder det. :D
Jeg har tabt 10 kg på Nupo som jeg ikke har taget på igen, så tog jeg en pause hvor jeg har tabt 5 kg ved normal sund spisning og motion. Nu skal jeg tabe de sidste 10 og starter med Nupo igen først. Det virker. Folk der tager på igen, er dem der ikke holder en god livsstil men bare guffer i sig igen, det siger jo sigselv at man så tager det på igen. For mig er det et super psykologisk boost også, det er mere ok for mig at tabe mig langsomt når der er røget et par kg. hurtigt.
Ikke for at det skal ende som en reklame, men jeg bliver så træt af at høre fordomme. Hvis man vil tabe sig/skal tabe sig pga. sygdom er det en super hjælp og det er forsvarligt og går hurtigere og hvis man ikke stopper sig med mad efter tabet, så holder det. :D
13 år17. maj 2011 kl. 11:15
Pupetta (slettet)
Skal lige siges at det kan være svært at holde den "barske" med kun Nupo hvis du har familie at spise med etc. men du kunne f.eks erstatte morgenmad, snacks og lignende. Det kan virkelig hjælpe med at få dit kcal indtag ned, uden sult. Jeg har deres karamel bar til når jeg bare ikke kan styre min lækkersult, den har 200 kcal.
13 år17. maj 2011 kl. 11:18
rdrd (slettet)
Fennikel kan både spises rå og i varme retter. Lakridssmagen aftager når den varmes.
13 år17. maj 2011 kl. 19:14
Jeg er dybt frustreret over dette program her, efter at have indtastet dagens måltider - spiser jeg 1500 kalorier om dagen, så taber jeg mig 100 gram i følge programmet. Spiser jeg 1800 kalorier om dagen, så holder jeg vægten. Hmm - hvad pokker skal jeg leve af, for at få mad nok - blive mæt (jeg har ikke det store overskud pga. sygdom til at trylle med fancy opskrifter)??? Og hvordan får jeg alle de næringsstoffer kroppen har brug for??? Jeg synes ikke rigtig, det går op!!!
Så er der motionen. Pga. sygdom kan jeg på mine gode dage cykle og gå - men det kan så efterfølgende betyde flere dage i sengen bagefter.
Jeg er i en periode, hvor jeg har en fysisk overbelastnings-reaktion efter at have planlagt, gennemført og ryddet op efter en konfirmation for sønnike. Så snart jeg har det mindste energi, så har jeg taget cyklen og cykeltraileren ud at handle (jeg vil jo tabe mig). Resultatet er: Jeg er i flere dage efter henvist til min seng og kan nader - jow følge sønnike i skole og hente ham igen. Måske sætte en vask over (men ikke hænge den op eller tage den ned igen)...hmm - ja jeg er grædefærdig!!
Hvordan f.... taber jeg mig?? Jeg skal af med 13 kg. Er der nogen med erfaringer med ala mine problemer eller nogen der kan hjælpe/rådgive??
/KK1972