Basalstofskifte og vægttab?

Du læser en tråd i debat > off topic

Basalstofskifte og vægttab?
Hej, jeg har tabt de første 5 kg rimelig hurtigt, og nu vægtabet er gået i står. Madital informerer at min krop har behov for 1235 kcal om dagen. Jeg indtager omkring 1000 kcal om dagen. Et sted på nettet har jeg beregnet at min basalstofskifte er på 1370 kcal, så jeg forstår det sådan, at hvis jeg vil holde vægten må jeg højst indtage 1370 kcal om dagen. Hvis jeg vil tabe mig må jeg så spise mindre, eller forbrænde mere. Nu står jeg stille trods, at jeg spiser omkring 1000 kcal om dagen, vil det sige at jeg må ikke spise så meget?
Jeg har planer om at jeg skal tabe mig i hvertfald 5 kg mere. Er her nogen der ved noget om basalstofskifte? Jeg tror selv, at min basalstofskifte er lige med hvad jeg behøver at indtage i kcal om dagen, hvis jeg vil holde vægten, men hvis jeg vil tabe mig så duer det ikke.
Med venlig hilsen til alle der ude.
Katia
13 år9. marts 2011 kl. 10:27
re: Basalstofskifte og vægttab?
Hej Katia
Jeg tror du har misforstået hvad basalstofskiftet betyder.
Basalstofskiftet er de antal kcal din krop skal bruge bare for at køre rundt alene. UDEN at du laver noget som helst. Derudover kommer den energi du bruger på at tage på arbejde, andre aktiviteter i løbet af dagen og hvis du dyrker motion. Det bliver så til dit totale energibehov. Og det er udfra det totale energi behov at du skal sætte dit kcal indtag udfra.

Med andre ord - 1000 kcal er for lidt for dig.

du kan indtaste din normale aktivitet under din profil og indtaste hvor aktiv du ellers er. På den måde fortæller madital hvor meget du skal indtage.
Hvis du indtager for få kcal taber du rigtig nok noget i starten, men derefter går din krop i spare mode. Den tror du er ved at sulte og sætter din forbrænding i bund. Og i stedet for at forbrænde fedt, som er livsvigtig for kroppen, så vælger den at forbrænde muskler i stedet.

Jeg håber lidt du kan bruge svaret. Ellers spørg endelig igen. :)

held og lykke med de sidste 5 kg :)
13 år9. marts 2011 kl. 12:42
Hej og tak for svar. Ja, det kan godt være at jeg har misforstået det der med basalstofskifte. Jeg må vist se på det igen ; )
Mvh.
Katia
13 år9. marts 2011 kl. 14:32
Jeg forstår heller ikke det her med, hvor meget og hvor lidt man kan/skal spise.

Hos mig står der at jeg behøver et indtag på mindst 1302 Kcal. - jeg skal have et underskud på 717 Kcal. eller mere for at tabe mig/nå mit mål, som er 3 kg på en mdr. - programmet giver mig så lov til, at spise 1105 Kcal. om dagen - Hvordan hænger det så lige sammen med et underskud på 717 Kcal. ?? - jeg spiser de fleste dage omkring 1000 Kcal. og nogle få dage omkring 1100 Kcal.
- Spiser jeg så for meget eller for lidt ??
13 år10. marts 2011 kl. 10:17
Det var så lidt katia...

Men lige et spørgsmål, er gæst og kærsner samme person? eller er det en fejl? :)
13 år10. marts 2011 kl. 10:43
Hej turbomoster.

lige først og fremmest vil jeg lige understrege at alt hvad programmet siger, kommer fra div gennemsnitlige udregninger og skal mere ses som retningslinier end direkte krav.

Nu kender jeg ikke din daglige aktivitet. Men kan sige at det siges at man ikke må få mindre end 1200 kcal om dagen, da kroppen så går i spare mode, fordi den tror du sulter.

Jeg kan godt forstå at det kan være forvirrende når den siger du som min. skal have 1350 kcal, men samtidig skal have ca 750 kcal i underskud for at nå dit mål. Men svaret er faktisk meget simpel.
Hvis din daglige samlede forbrænding ligger på måske 1800 kcal, så du derfor ikke kan ligge over 1350 kcal og samtidig have en underskud på 750, så er du bare nødsaget til at øge din daglige aktivitet, så din samlede forbrænding stiger. Kommer din daglige forbrænding op på evt. 2400 kcal, så må du efter det her indtage 1650 kcal. Og dermed også ligge over dit minimum på 1350 :)
At få pulsen op dagligt er altid sundere og bedre end kun at ændre sin kost :) og det behøver så sandelig ikke foregå i et træningscenter. Det kan være alt fra at tage trapperne i stedet for elevatoren. Når du handler, så parkere så langt væk på p pladsen som muligt, så får du også motionen frem og tilbage. Gå en tur en gang imellem eller hvad der ellers lige falder dig ind.

Til sidst kan jeg fortælle dig, at hvis du ikke føler du har mulighed for at øge din aktivitet, så kan du også bare ændre på din mål, så du måske kun behøver være 500 kcal i underskud :)

13 år10. marts 2011 kl. 10:59
Jeps, gæst og Kærsner er samme person, altså mig Katia.
Jeg kom bare til at skrive spørgsmål ind som gæst, ved ikke rigtig hvordan gik det til.
Med venlig hilsen.
Katia
13 år10. marts 2011 kl. 11:04
Hej JiBar, det er et interessat svar du skrev til Turbomoster her. Skal lige prøve at overføre det til mine data... Det gør jeg når jeg er kommet hjem.
Med venlig hilsen.
Katia
13 år10. marts 2011 kl. 11:12
Hej JiBar.

Tusind tak for dit meget forståelige svar - Min aktivitet har jeg sat til 1822 og jeg taster næsten ikke motion ind, selv om jeg godt ved, at jeg så også må spise noget mere :O))

Jeg går daligt tur, ud over markerne med mine 4 hunde i ca. 30 min. og nogle dage også en lang skovtur i rask tempo i 45 min. med to hunde i snor, som meget gerne vil bestemme farten - derudover rengøring, støvsugning og gulvvask ca. 1 time daglig :O))

Jeg er 164 cm høj, 54 år gammel og har smidt 4,6 kg siden 28 januar og mangler stadig at smide ca. 5 kg.

Jo jeg kan godt dyrke meget mere motion - har overvejet at danse Zumba, har alle 4 skiver liggende, så det er jo bare med at komme i gang :O))
13 år10. marts 2011 kl. 18:25
@tubomoster - super ide med Zumba! Det er jo livsbekræftende og morsomt at bevæge sig til medrykkende musik.
Men samtidlig vil jeg advare dig om at starte forsigtig - og husk gode træningssko! Min veninde som er ca på din alder fik ødelagt sit knæ meget voldsomt - hun måtte blive opereret. Og det ser ud til, at knæet aldrig bliver rigtig OK igen. Hun syntes det var super herligt med Zumba. Trænede uden sko. Lægen mener det helt bestemt var det som ødelagte knæet.
Så konklusionen må være: start forsigtigt med Zumba. Det er nok lidt som at starte løbetræning - det kan gå grusomt galt hvis man lægger ud for hidsig.
Ellers rigtig god fornøjelse!
13 år3. april 2011 kl. 11:53

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });