#2 af rdrd (slettet)
Hvorfor??!
Du læser en tråd i debat > off topicrdrd (slettet)
re: Hvorfor??!
Måske fordi du spiser for lidt. Du har dog ikke behov for voldsomt mange kalorier med den vægt du har nu, men prøv at spise noget mere så skal du se, så begynder det nok at gå den anden vej igen.
Dit daglige indtag kan eks. se sådan ud:
500 g skummet elller mini mælk
15 g olie ( rapsolie er smagsneutral og indeholder mange flerumættede fedtsyre)
600 g grøntsager både grove og vandholdige
200 - 400 g frugt ( jordbær og melon er meget kaloriefattige, så hvis du spiser mest af dem kan du tillade op til 600 g pr. dag. Fordel mindsket sliklyst)
200 - 300 g kød ( magret kød - helst fjerkræ og fisk, svin, okse og lammekød maks tre måltider om ugen)
4 æg pr. uge gerne til morgenmad
3 x 30 g fuldkornsmorgenmadsprodukt uden sukker.
max 500 g light sodavand/saftevand pr. dag
1500 g vand pr dag
Hvis du får mange fibre og mindst 1 g protein pr kg kropsvægt dagligt, får du hurtigt dit stofskifte op igen.
Og husk at røre dig mindst 30 min dagligt :-)
Dit daglige indtag kan eks. se sådan ud:
500 g skummet elller mini mælk
15 g olie ( rapsolie er smagsneutral og indeholder mange flerumættede fedtsyre)
600 g grøntsager både grove og vandholdige
200 - 400 g frugt ( jordbær og melon er meget kaloriefattige, så hvis du spiser mest af dem kan du tillade op til 600 g pr. dag. Fordel mindsket sliklyst)
200 - 300 g kød ( magret kød - helst fjerkræ og fisk, svin, okse og lammekød maks tre måltider om ugen)
4 æg pr. uge gerne til morgenmad
3 x 30 g fuldkornsmorgenmadsprodukt uden sukker.
max 500 g light sodavand/saftevand pr. dag
1500 g vand pr dag
Hvis du får mange fibre og mindst 1 g protein pr kg kropsvægt dagligt, får du hurtigt dit stofskifte op igen.
Og husk at røre dig mindst 30 min dagligt :-)
14 år30. juni 2010 kl. 07:50
bruger slettet
Hej Superlakridsen
Dit bmi er på 19,4 cirka, det er meget lidt. Du er godt nok kun 14 år og kan derfor ikke bruge det til særlig meget, men som du selv siger så er du ikke overvægtig i hvert fald.
Derimod er du i puberteten og det du tilskriver som et seriøst problem med hofter og mave, er måske nærmere nogle former du er ved at danne? Det er naturligt for kvinder at danne mere fedt i din alder, og det er meningen.
Hvis jeg må give dig et råd, så lad være med at tabe dig. Det er en rigtig dårlig idé at gå på kur når man er i puberteten og har brug for energi til at udvikle sig. Jeg gjorde det samme selv og gik på slankekur som 14årig og jeg vejede endda meget mere end du, alligevel satte det mit system ud af kurs og min udvikling stoppede totalt og jeg måtte som 17årig have min mens sat igang med piller fordi den ikke ville komme af sig selv.
Så når du vejer så lidt som du gør og er så ung, så fokuser på at spise sundt og være aktiv, ikke på at tabe dig. Livet er for kort til at bekymre sig om den slags når man ikke engang har et vægtproblem :-)
Hilsen ScalesR4Fish
Ps. du kan ikke punktforbrænde nej, MEN du kan godt træne bestemte dele af din krop så de bliver opstrammet.
Dit bmi er på 19,4 cirka, det er meget lidt. Du er godt nok kun 14 år og kan derfor ikke bruge det til særlig meget, men som du selv siger så er du ikke overvægtig i hvert fald.
Derimod er du i puberteten og det du tilskriver som et seriøst problem med hofter og mave, er måske nærmere nogle former du er ved at danne? Det er naturligt for kvinder at danne mere fedt i din alder, og det er meningen.
Hvis jeg må give dig et råd, så lad være med at tabe dig. Det er en rigtig dårlig idé at gå på kur når man er i puberteten og har brug for energi til at udvikle sig. Jeg gjorde det samme selv og gik på slankekur som 14årig og jeg vejede endda meget mere end du, alligevel satte det mit system ud af kurs og min udvikling stoppede totalt og jeg måtte som 17årig have min mens sat igang med piller fordi den ikke ville komme af sig selv.
Så når du vejer så lidt som du gør og er så ung, så fokuser på at spise sundt og være aktiv, ikke på at tabe dig. Livet er for kort til at bekymre sig om den slags når man ikke engang har et vægtproblem :-)
Hilsen ScalesR4Fish
Ps. du kan ikke punktforbrænde nej, MEN du kan godt træne bestemte dele af din krop så de bliver opstrammet.
14 år30. juni 2010 kl. 17:22
Superlakridsen (slettet)
Super, tak for svare begge :-)
Ja, jeg har også tænkt på at det nok er lidt for tidligt at tænke på at se godt ud.. Så jeg vil følge jeres råd og bare spise sundt og være aktiv ;-)
Masser frugt og grønt og alt det dér.. Jeps, tak igen ;-)
Ja, jeg har også tænkt på at det nok er lidt for tidligt at tænke på at se godt ud.. Så jeg vil følge jeres råd og bare spise sundt og være aktiv ;-)
Masser frugt og grønt og alt det dér.. Jeps, tak igen ;-)
14 år2. juli 2010 kl. 23:30
SiriS (slettet)
Hej Superlakridsen,
Du skal regne med små udsving i vægten, og du bør generelt tage på mens du vokser.
Teenagere har brug for lidt mere energi end voksne med samme størrelse.
Du skal regne med små udsving i vægten, og du bør generelt tage på mens du vokser.
Teenagere har brug for lidt mere energi end voksne med samme størrelse.
14 år7. juli 2010 kl. 23:41
Ifølge madital burde jeg havde tabt mig en lille smule iløbet af de sidste 10 dage eller sådan noget! Men tværtimod har jeg taget på??
"kun" 200 g, men det er da alligevel lidt skuffende..
Er der nogen der kan give mig en forklaring på det?
Sommerhilsner herfra ;-)!