Kan en vægt gå i stykker?

Du læser en tråd i debat > off topic

Kan en vægt gå i stykker?
Hej alle..
Som min overskrift afslører så bliver jeg simpelthen nød til at høre om der er nogen der ved om en vægt kan gå i stykker og veje forkert? Jeg ved godt det måske lyder meget mærkeligt, og som et lidt dumt spørgsmål, men nu har jeg kæmpet med nogle mærkværdige vægtsvingninger meget længe og vægtforøgelser på et kilo fra en dag til en anden... Det havde jeg efterhånden accepteret men da jeg så vejede jeg mig på min venindes vægt lørdag vejede jeg 600 gram mindre end min vægt viste dagen før og da jeg så vejede jeg mig på min egen vægt her til morges(to dage efter) viste den 2,5 kilo mere end min venindes vægt viste i lørdags..'
Er jeg den eneste der synes det lyder meget mærkeligt?
14 år17. maj 2010 kl. 18:09
re: Kan en vægt gå i stykker?
Skrev lige forkert.. Jeg vejede 58 kilo igår(søndag) og ikke i lørdags og idag viste min egen vægt så 60,4...
14 år17. maj 2010 kl. 18:46
badevægte er forskellige - jeg vejer f.eks meget mere på lægens vægt, end jeg gør på min egen. Men så skal man også lige huske på, at der er forskellige faktorer i forhold til dét at veje sig. Væskeindtag, mad i tarmene osv., fylder altsammen.
14 år17. maj 2010 kl. 19:03
Hvad skal man så gå ud fra? Umiddelbart kan en vægt vel aldrig veje dig for lidt - altså vise en vægt mindre end den du vejer?
14 år17. maj 2010 kl. 19:08
Det har også noget at gøre med om vægten står lige og på jævnt underlag..noget med morgen og aften osv...
14 år17. maj 2010 kl. 19:38
Og så er det vigtigt kun at veje sig en gang ugentligt, netop fordi vægten kan svinge meget fra dag til dag.

Og jo en vægt kan veje for lidt, min svigermors siger jeg vejer 25,5....men den er bagud, for det var i 4. klasse jeg gjorde det :-D

Men den kan da sagtens være i stykker, prøv at følg den 1 måneds tid, og vej dig kun et par gange ugentligt, så skulle det jo gerne vise sig om det er vægten.

Vh Karin
14 år17. maj 2010 kl. 20:01
Jeg har slidt indtil flere badevægte op! Når man har brugt vægten igennem længere tid, bliver fjederen i vægten slap og vægten begynder at blive unøjagtig.
Jeg skal selv snart have en ny vægt kan jeg mærke på min. I søndags da jeg stod op på den vejede jeg først 54,1 kg. Selvom det var en glædelig overraskelse, lod jeg mig ikke narre, men vendte vægten om, og skubbede lidt til fødderne på vægten, satte den på plads, ventede lidt og hokus pokus, så viste den 60,9 kg.
Jeg har fået en ny elektronisk køkkenvægt, som efter sigende skulle være mere nøjagtig og blive ved med at være det, så jeg håber at man også kan få elektroniske badevægte, når jeg skal ud at have en ny.
Citat fra brugsvejledningen: "...Fordelen ved den elektroniske vægt frem for den mekaniske eller digitale vægt er først og fremmest, at den foretager en langt mere præcis måling af vægten - og vedbliver med at gøre det. De mekaniske og digitale vægte derimod bliver med tiden mere og mere unøjagtige, da bl.a. fjederen i disse vægte ældes. "
14 år17. maj 2010 kl. 21:01
Mange tak for svar - der er da stof til eftertanke:)
Det interessante er dog at min vægt ikke er mere end et par måneder gammel, dog ved jeg ikk om det er digital eller elektrisk:b det var den billigste jeg kunne finde:) Men der er dage hvor jeg først vejer et, stiller mig på vægten igen og vejer 500 gram mere, så måske der skal invisteres i en ny:)
14 år17. maj 2010 kl. 21:18
Så er det en digital med fjeder. Hvis man "forstyrre" vægten, så er der svingninger i fjederen et stykke tid efter og dette vil resultere i en misvisning.
Jeg mener at det altid er billigere at købe kvalitet, frem for billigt, da det holder det længere. Måske du kan finde en rigtig god en på tilbud. Som sagt, så ved jeg ikke om de elektroniske findes som badevægt endnu, men mon ikke de gør?
Hvis du har brugt vægten som stepbænk, i de par måneder du har haft den, så kan det godt tænkes den allerede er slidt ;-)
14 år17. maj 2010 kl. 21:23
En vægt kan sagtens gå i stykker eller stå dårligt så den bliver upræcis. Næste gang du køber vaskemiddel, mel eller andet tungt (evt håndvægte), som du kender vægten på kan du jo prøve om den viser rigtigt. Bemærk at afvigelsen ofte er procentvis. Dvs hvis du vejer 2 kg forkert på 20 kg, vejer du ca 4 kg forkert på 40 osv
14 år26. maj 2010 kl. 12:46

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });