Nogen der lever kernesundt??

Du læser en tråd i debat > off topic

Nogen der lever kernesundt??
Ja mit spørgsmål er slet og ret om der er nogen herinde der lever kernesundt??

Jeg lånte bogen "kernesund mad" på biblioteket i går, og efter at have læst den, synes jeg der er visse ting i mit køleskab der skal have et dobbelttjek.

Men spørgsmålet går på om det nytter at gøre det halvt??

Umiddelbart tror jeg at alle her i huset fint tåler mælk og sukker i moderate mængder, så min plan er egentligt kun at udelukke tilsætningsstoffer og delvist gluten. Men duer det???

Synes nogle afsnit i bogen er lidt for "hellige" til min smag, f.eks. vedr olier der ikke duer til at stege i (går stik modsat den viden jeg har fået via min uddannelse), samt alle de kosttilskud man skal spise, hvilket slet ikke er nødvendigt hvis man ellers spiser en alsidig kost.

Men er her nogen der lever helt/delvist kernesundt, og hvordan fungerer det hos jer??

Vh Karin, som overvejer at hoppe delvist på kernesund bølgen
14 år9. maj 2010 kl. 10:00
re: Nogen der lever kernesundt??
På TV" kørte der i Praxis et forløb om en familie som begyndte at leve kernesundt. jeg ved ikke om man stadig kan se det på Sputnik, men det var meget interessant at følge dem. De tabte sig alle ved at leve kernesundt men..... mange forskellige eksperter var dog imod den måde som kernesund foreskriver at man skal leve. Eksempelvis blev brugen af kokosolie frarådet og mange af kosttilskuddene var overflødige.

Personligt synes jeg det værste var alle kosttilskuddene og så den dag da familien skulle gurgle mund i olie. FØJ.
14 år10. maj 2010 kl. 07:33
Hehe, ja jeg så også nogle af afsnittene, og netop det med kosttilskuddene er også mig meget imod.....så den springer jeg over.

Men har besluttet mig for at tilsætningsstoffer skal helt ud af mit køkken. Har i en del år efterhånden lavet næsten alt vores mad fra bunden, men nu vil jeg gå skridtet videre og lave resten selv også....altså medmindre jeg kan finde en rimelig billig tilsætningsfri-variant ;-)

Så nu må jeg igang med hjemmesyltning, kogning osv. og så må ungerne tage til takke med mit hjemmelavede slik for eftertiden. Ikke at jeg tror de klager, har fundet en masse gode opskrifter, så de skal afprøves på fredag.

Det værste bliver min cola-trang....har for nylig cola-afgiftet mig selv, og holdt kun humøret højt fordi jeg vidste at jeg måtte få min halve liter hver fredag.....men nu er jeg faldet i igen, og bare tanken om at jeg aldrig mere må drikke cola, skræmmer mig af h...... til.

Nogle tips til et godt alternativ??? Som selvfølgelig ikke feder :-D

Vh Karin
14 år10. maj 2010 kl. 19:45
Selvfølgelig duer det at gøre det delvist! Man kan jo tage det i etaper. Og der er vel heller ikke nogen grund til at blive så fanatisk at man forbyder sig cola resten af livet, når man nu godt kan lide det, men man kan komme langt med at skære ned på de lejligheder man drikker det (eller spiser noget andet, man synes er syndigt), drikke mindre (jeg har vænnet mig til at en slurk af en andens sodavand er nok - men det gælder absolut ikke for rødvin) eller fortynde det med vand, enten direkte eller en slurk vand, en slurk cola, eller et glas vand, et glas cola. Det skal ikke drikkes for tørst eller spises for sult!

Kokosolie er jo mættede fedtsyrer, og når den kernesunde familie bruger det til stegning, er det fordi det er bestandigt, ikke danner kræftfremkaldende transfedtsyre ved opvarmning, som mange planteolier gør. Men man kan jo stege ved lidt lavere temperatur, hvis man er bange for transfedtsyre, og olivenolie skulle være fint nok. Jeg er lidt betænkelig ved stegning i rapsolie, nogen anbefaler det meget, andre fraråder det kraftigt, så jeg bruger det en del, også til bagning, men ikke til stegning. I øvrigt har man nu påvist at mættet fedtstof ikke har den betydning for det farlige kolesterol, som man tidligere mente, så der kan godt være ting som går stik imod hvad man har lært førhen.

Mange er fejlernærede gennem mange år, og kosttilskud kan være en måde at genoprette en balance mellem 'konkurrerende' mineraler i kroppen. Her synes jeg madital kan være en hjælp til at se om man har ubalancer i kosten, hvis man altså hovedsageligt spiser en kost der består af så mange basisvarer, at man kan bruge vitamin- og mineraloversigten herinde til noget som helst.

Jeg synes fanatisme er en dårlig ting, men et wake-up call er som regel af det gode. Brug hvad du kan - i dit eget tempo.
14 år11. maj 2010 kl. 11:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });