Diabetikere på Madital

Du læser en tråd i debat > off topic

Diabetikere på Madital
Jeg er type-1 diabetiker, og har været det i 15 år.
Jeg kunne godt tænke mig at høre vægttabs-erfaringer fra andre diabetikere herinde.
Hvad gør I med kulhydrater?
Hvad spiser I ved føling?
Har jeres insulinbehov ændret sig ifm vægttab?

Mine egne svar på spørgsmålene er:
Jeg har skåret vanvittig meget ned på kulhydrater, og til mine måltider spiser jeg kun langsomme kulhydrater. (Er overspiser - og spiser ifm mine overspisninger hurtige kulhydrater. Min overspisning er heldigvis ikke så slem som den var engang)
Jeg går næsten i panik hvis jeg får en føling, for tænker på at jeg skal spise hurtige kulhydrater, og at jeg skal bruge kJ på at komme ud af denne føling.
Jeg får Lantus og Humalog. Min Lantus har jeg sat lidt ned efter jeg har ændret min kost, mens min Humalog er mere en halveret. Får kunne jeg nemt tage 40IE i løbet af en dag, nu får jeg i gennemsnit 12-15IE om dagen. Jeg er forbavset over hvor megen mindre Humalog jeg kan nøjes med, og stadig have min diabetes under kontrol, men pæne blodsukre.

Grunden til at jeg starter denne tråd er at jeg ved at diabetikere har sværere ved at gå ned i vægt end ikke-diabetikere.
Og at man som diabetiker er nødt til at være mere bevidst om kost, motion etc.
Jeg har selv kæmpet med svær overvægt i mere end ti år, men nu føler jeg at have knækket min vægttabsgåde, og fundet ud af hvordan jeg kan tabe mig.

Håber andre vil dele deres erfaringer.

Louise
15 år16. august 2009 kl. 10:38
re: Diabetikere på Madital
Hej Louise79
Jeg har også diabetes. Dog har jeg diabetes type-2
men jeg skal jo også tænke på kulhydrater hver gang jeg skal spise noget.

Jeg har haft diabetes-2 i ca. 3 år.

Til tider bliver jeg virkelig stersset over at tænke på hva der kan ske ved min krop hvos jeg ikke overholder og spiser rigtigt.

Jeg er også slem til at overspise og får total dårlig samvittighed efter jeg har gjort det, så det er det jeg prøver på at få styr på!

Hilsen Rikke
15 år20. august 2009 kl. 08:59
Jeg er ikke diabetiker, men nysgerig efter at høre, hvordan du har knækket din vægttabsgåde, Louise? :-)
15 år23. august 2009 kl. 12:30
Hej Siri

Jeg har "knækket" den ved at veje og registrere al min mad herinde, og så skære voldsomt ned på kulhydraterne.
Det er vel den bedste beskrivelse....

Gør ikke så meget i motion, det er kosten alene.
MEn det virker, for har da tabt 6-7 kilo efterhånden.
15 år23. august 2009 kl. 16:24

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });