Hvornår træner man for meget?

Du læser en tråd i debat > motion

Hvornår træner man for meget?
Hej alle sammen!
Jeg bøvler med de sidste kilo. Jeg er 171 høj og vejer pt 73 kilo. Jeg er ikke tyk, men har et par kilo for meget. Jeg vil gerne ned og veje 67-68 så det hele passer, men stadig har mine former :D
Jeg prøver så godt dom jeg kan, at spise sundt. Er utrolig kræsen :( Og har nogle dage, hvor jeg kan overspise lidt. Men på mine gode dage, er jeg god til at spise så sundt som jeg kan. Jeg spiser omkring 1500kcal om dagen, fordelt på 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider.

Jeg har løbet i et halvt år nu, og er kommet op på 8 km uden pause (Er ret stolt, startede med at kunne løbe 100 meter) Jeg løber 2-3 gange i ugen mellem 3-6 km (Løber lidt langsomt, ca 7,30 min pr km) Udover det, er jeg begyndt at træne i et træningscenter, og jeg er blevet helt vild med det!!

Hver 2-3 mandag træner jeg bodytoning og piloxing
Tirsdag træner jeg zumba in the circit og fitness boksning
Onsdag træner jeg Piloxing
Torsdag er det bodytoning og zumba
Fredag har jeg fri :)
Hvis jeg kan stå op om lørdagen er det bokwa
Og om søndagen er det Zumba og piloxing.

Har en veninde, der siger det er aaaalt for meget. Men jeg nyder det, jeg synes det er sjovt, og jeg har det godt bagefter. Og det e jo ikke styrketræning som sådan, meget af det, er jo cardio, bodytoning er selvfølgelig muskel, og piloxing er toning.

Men ved at jeg træner sådan her, gør det også, at når jeg spiser lidt usundt, får jeg ikke så dårlig samvittighed. Hvis i forstår hvad jeg mener? :)

Hvor meget træner i? Og hvad træner i?
Og er der noget jeg skal lave om?

- Ayme
11 år4. september 2013 kl. 10:22
re: Hvornår træner man for meget?
Kroppen kan holde til meget mere end de fleste tror, hvis man ellers er sund og rask.
Der det kan gå galt er, hvis man som utrænet starter op for fuld skrue - ligesom man heller ikke skal køre 130km/t i bilen, lige når den er startet en frostkold morgen.
Det afhænger også at om man får spist nok og de rigtige ting, så kroppen kan genopbygge sig og blive stærkere efter træning. Meget træning og kaloriehysteri er gift for kroppen!
Og så er der desværre også alderen, som gør at man restituerer langsommere med tiden.

Dit program ser fint ud. Du har en ugentlig fridag og nogle gange to eller tre - alt efter hvornår du løber. Bare du holder en dag helt træningsfri, er det OK.
Enten er din veninde misundelig eller (velmenende) uvidende. Crossfit er heldigvis godt i gang med at få mange kvinder til at indse, hvor hård træning de kan tåle og hvor hård den faktisk skal være, før den kaster resultater af sig - sådan for alvor.

Det vigtigste er at du har det godt med din træning. Føler du dig pludselig generelt sløv, depri, småsur og har høj hvilepuls, skal alarmklokkerne ringe.

Det med at træne for at kunne spise, kender jeg en del der praktiserer.

Jeg træner selv cykling.
Her om sommeren står programmet på:
Mandag til torsdag: ca. 3 timers intervaltræning med cykelklubben.
Fredag: 2 timers styrketræning (1 time ben, 1 time til resten - er ikke så dedikeret cykeltosse, at jeg ikke træner overkrop)
Lørdag eller søndag: 1-2 timers cykling alene (uden intervaller andet end et par spurter).

Planen for vinteren er:
Mandag: 3 timers banecykling
Tirsdag: 2 timer landevejscykling med klubben (Vo2max)
Onsdag: Styrketræning ben + core + overkrop
Torsdag: 2 timer landevejscykling med klubben (Vo2max) eller køre løb på cykelbanen, men så bliver onsdagens træning skiftet ud med let cykling
Fredag: Spinning (dobbelttime) + bentræning hver tredje fredag når jeg har fridag eller styrketræning ben + core + overkrop de to andre.
Lørdag eller søndag: 2 timers landevejscykling uden intervaller.

Enkelte træninger udgår pga. dumme arbejdstider, men så cykler jeg til og fra i stedet for (2x30 minutter).
Jeg kan godt finde på at træne lidt mave, kropshævninger og dips herhjemme et par gange om ugen.

Trods jeg er en gammel mand på 44 med skiftende arbejdstider, hvilket medfører at jeg jævnligt kun får sovet 4-5 timer, så holder kroppen uden problemer.
Det eneste der driller er, at styrketræning af ben og den hårde cykling ikke er så gode venner og har tit pænt ondt i lårmullerne 4-5 dage om ugen.
11 år4. september 2013 kl. 13:49
Tusind tak for svar.
Jeg træner nemlig, fordi, jeg synes det er sjovt, og jeg får det godt. Hvis jeg skulle styrketræne, vill jeg føle, det var for at pine mig selv :) Jeg træner de hold, hvor jeg har det godt, og synes det er sjovt.

Jeg er selvfølgelig lidt øm, især når jeg har været til firness boksning. Men hvis jeg er rigtig øm, så springer jeg også noget træning over, eller vælger noget, hvor det ikke er så hårdt for armene eller benene, hvis det er der, jeg er øm.

Jeg vil helst heller ikke tælle kalorier, for det kan nemt tage overhånd. Og jeg vejer og måler det heller ikke. Det er kun sådan ca :)

Men hvad skal man spise når man træner? Det har jeg lidt svært ved, at finde ud af? Når jeg løber, gør jeg det altid om morgenen, lige når jeg er stået op, og så spiser jeg morgenmad når jeg kommer hjem.
Min træning er altid om eftermiddagen. Det er altid imellem 16-19. Og så spiser jeg aftensmad når jeg kommer hjem. Og har altid spist frokost inden jeg skal ned og træne, og nok et par timer før. Og så spiser jeg enten en frugtstang eller noget andet hurtigt, inden jeg skal ind og træne? Men der skal jeg måske finde på noget andet? Har bare svært ved at træne, med for meget i maven?

Du træner også meget! Og kan godt forstå, dine ben må være lidt ømme :D Men det giver bare en god følelse og man er øm på en god måde :)
Hvad spiser du, når du træner så meget?
11 år4. september 2013 kl. 14:50
Det er altid dejlig at læse når nogen har en sund tilgang til træning :-)
Kostmæssigt er der mange måder at gøre det på - det afhænger også af målet. Vil man tabe sig (langsomt og muskelbevarende eller hurtigt hvor det ikke kun er fedtet der ryger), få bedre kondition, blive stærkere eller få større muskler?

Restitutionsmæssigt ville jeg måske gemme frugtstangen til efter træning - eller spise en mere. Hurtige kulhydrater er guld, hvis man skal træne dagen efter og især efter morgenløbeturen de dage du skal træne senere. Her ville jeg ikke kun nøjes med en frugtstang men få et godt måltid. Lidt protein efter træning har heller aldrig skadet og de dage du har dobbelttimer, ville jeg også lige snuppe en bid mellem træningerne.

Min kost, hæhæ....
Jeg skal nok starte med at nævne at jeg ikke træner for at tabe mig. Det er alene for at holde fart i cyklen og en rimelig råstyrke ved siden af. Nåja - og større ben. Ben kan ALDRIG blive for muskuløse :-)
Jeg er 183 cm og vejer ca. 90kg med en fedtprocent på 14, så jeg er slet ikke bygget som en cykelrytter og har også kun cyklet i 6-7 år, efter kun at have dyrket styrketræning i vildskab.
Da dage jeg cykler, indtager jeg typisk 4000-4500kcal men skal klippe ca. 500kcal af her om vinteren hvor jeg træner lidt mindre. Andre dage er jeg på omkring 3500kcal og 3000 på hviledagen.

2 timer før cykling med cykelklubben, spiser jeg en tallerken havregrød og en snickers / marcipanbrød / mørk chokolade på vej ud af døren. Under træning 50 gram energipulver (75% kulhydrat og 25% protein) i vandet og/eller 2 bananer, alt efter hvor hårdt det er. ASAP efter jeg er kommet hjem, spiser/drikker jeg noget hurtigt kulhydrat og lidt protein, f. eks. ½ kakaomælk, ½ frugtyoghurt eller en proteinshake samt en gang frugt eller sukkerslik. Ja, jeg er også slikken.
Efter en times tid: Et måltid med langsomme kulhydrater, noget fedt og også en del kød til. Er jeg helt hærget i stængerne, tømmer jeg en bøtte skyr på vej i seng.

Styrketræning forbrænder ikke mange kalorier, så bare jeg ikke er sulten, er der inden særlig optakt. Jeg drikker en proteinshake på vej til træning, så kroppen har proteiner i det (ringe) omfang den kan begynde at genopbygge sig på de første øvelser, mens jeg træner resten.
ASAP efter træning drikker jeg en proteinshake mere sammen med hurtige kulhydrater som fremmer proteinoptaget. Efter en times tid, et måltid efter samme opskrift som efter cyklingen. En bytte skyr at gå i seng på og en at vågne på dagen efter.

Resten af måltiderne er vist ret almindelige.
11 år4. september 2013 kl. 22:29
.
Mit mål er at blive lidt tonet, og måske smide et par kilo. Jeg er ikke overvægtig, men det ville ikke gøre noget. Men mest af alt, er det jo bare for at være sund :)

Må tænke lidt mere over, hvad jeg spiser før og efter træning. Vil jo gerne have noget ud af det også. Selvom kicket er fedt nok i sig selv :)

Ville ønske jeg kunne spise så meget! Men ved, at hvis jeg ikke passer lidt på med kalorierne, er min vægt ikke glad for mig :)

Spiser du efter en speciel diæt? Eller spiser du bare det, du ved er godt for dig?

Og nu hvor du har cyklet så mange år, hvad er motivationen så? Og du skrev, at før det, styrketrænede du meget. Hvad var motivationen der, og hvor lang tid gjorde du det?
Undskyld alle mine nysgerrige spørgsmål :)
11 år8. september 2013 kl. 19:19
Altså normalt er hold ikke vildt belastende eller krævende for kroppen i forhold til fx løb, cykling og andet motion som stepmaskiner, svømning og andre aktiviteter hvor man virkelig er igang hvert sekund, fordi det ikke lægger det samme pres på de samme muskler og ikke er uafbrudt træning men ofte opdelt i brudstykker med små pauser, øvelses-skift osv.

Det er også meget forskelligt hvor hårde hold er, self hvis man giver fuld gas hver gang kan det være hårdt men fx zumba og styrkeprægede hold er som regel ikke vildt belastende holdformer for kroppen og er ikke noget jeg i hvert fald selv personligt ville køre død på, ifht. hvis jeg fx løb eller spinnede i en time. Så jeg ville ikke være bekymret. Især hvis du ved siden af din træning er relativt inaktiv og ikke fx både cykler 10km til og fra job og går en hulens masse, så ville jeg ikke være bekymret.

Men lyt til din krop da alles kroppe er forskellige og kan tåle forskellige ting. Spis godt, tænk over dine kalorier, når man træner meget og spiser relativt lidt i forhold til det, er det vigtigt at bruge kalorierne fornuftigt. Og det er vigtigt at prioritere søvn og hvile også.
11 år8. september 2013 kl. 19:41
Bodylab har en rigtig god artikel om overtræning her:
news.bodylab.dk
11 år9. september 2013 kl. 21:51
Ayme, du spørger bare. Jeg har lige være søvnmæssigt udfordret af tidlige morgenvagter, så har ikke lige fået kigget herind.

Jeg spiser det som, udover altså lidt af det usunde men sjove, jeg ved virker godt i forhold til det jeg træner. Som sådan ikke en speciel diæt. Bare flere kulhydrater på cykeldagene og mere protein i forbindelse med styrketræning.

Motivationen dengang jeg mest styrketrænede, var helt klart ovre i den maskuline afdeling; At blive stor. At folk jeg ikke havde talt med i flere år ringede, når de skulle flytte.
Og så var (og er) det jo meget motiverende, at kunne lave flere gentagelser med en vægt end man før har kunnet, eller samme antal gentagelser med en tungere vægt.
Og så kan jeg grundlæggende rigtigt godt lide at styrketræne. Jeg havde vist trænet styrketræning i små 10 år, før jeg skiftede til cykling. Det var i øvrigt lidt påtvunget, da jeg bliver fyret fra min arbejde, hvis jeg får højt blodtryk, sukkersyge, osv.

Nu bliver man ikke særligt stærk af at cykle og kun styrketræne en lille smule, så skal jeg slå nye rekorder, skal jeg finde nye øvelser hvilket også er svært, når man har trænet længe. Men jeg har da henover sommeren arbejdet frem mod en ny rekord i frontsquat, som jeg har besluttet at forsøge at sætte på torsdag. Enten lykkes det eller også må jeg smide stangen med et brag, som Fitness World ikke er vant til. Det har drevet mig til at cykle med smadder ømme ben.

Som skrevet i et tidligere indlæg, er jeg tilhænger af muskuløse ben, så projektet for vinteren er, at lægge en cm i omkreds på lårene og en halv på læggen. Det er en super motivation.

Cykelmæssigt, så er jeg ved at være der hvor jeg kan begynde at køre DCU-cykelløb. Det regner jeg i hvert fald med, at skulle have min debut i, til næste sommer. Om en måneds tid, skal jeg køre mit første cykelløb på cykelbanen.

Den helt store motivation er, at deltage uden at falde igennem, uden at være som de andre. Altså stadigvæk at styrketræne, være nogenlunde muskuløs og falde fuldstændigt udenfor de andre "pindearme-cykelryttere". Supergod bliver jeg så ikke, men det er også totalt ligegyldigt.

Kan jeg sidde mellem to stole uden at falde på gulvet, så er målet nået.
11 år11. september 2013 kl. 00:33

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });