Kroppen kan holde til meget mere end de fleste tror, hvis man ellers er sund og rask.
Der det kan gå galt er, hvis man som utrænet starter op for fuld skrue - ligesom man heller ikke skal køre 130km/t i bilen, lige når den er startet en frostkold morgen.
Det afhænger også at om man får spist nok og de rigtige ting, så kroppen kan genopbygge sig og blive stærkere efter træning. Meget træning og kaloriehysteri er gift for kroppen!
Og så er der desværre også alderen, som gør at man restituerer langsommere med tiden.
Dit program ser fint ud. Du har en ugentlig fridag og nogle gange to eller tre - alt efter hvornår du løber. Bare du holder en dag helt træningsfri, er det OK.
Enten er din veninde misundelig eller (velmenende) uvidende. Crossfit er heldigvis godt i gang med at få mange kvinder til at indse, hvor hård træning de kan tåle og hvor hård den faktisk skal være, før den kaster resultater af sig - sådan for alvor.
Det vigtigste er at du har det godt med din træning. Føler du dig pludselig generelt sløv, depri, småsur og har høj hvilepuls, skal alarmklokkerne ringe.
Det med at træne for at kunne spise, kender jeg en del der praktiserer.
Jeg træner selv cykling.
Her om sommeren står programmet på:
Mandag til torsdag: ca. 3 timers intervaltræning med cykelklubben.
Fredag: 2 timers styrketræning (1 time ben, 1 time til resten - er ikke så dedikeret cykeltosse, at jeg ikke træner overkrop)
Lørdag eller søndag: 1-2 timers cykling alene (uden intervaller andet end et par spurter).
Planen for vinteren er:
Mandag: 3 timers banecykling
Tirsdag: 2 timer landevejscykling med klubben (Vo2max)
Onsdag: Styrketræning ben + core + overkrop
Torsdag: 2 timer landevejscykling med klubben (Vo2max) eller køre løb på cykelbanen, men så bliver onsdagens træning skiftet ud med let cykling
Fredag: Spinning (dobbelttime) + bentræning hver tredje fredag når jeg har fridag eller styrketræning ben + core + overkrop de to andre.
Lørdag eller søndag: 2 timers landevejscykling uden intervaller.
Enkelte træninger udgår pga. dumme arbejdstider, men så cykler jeg til og fra i stedet for (2x30 minutter).
Jeg kan godt finde på at træne lidt mave, kropshævninger og dips herhjemme et par gange om ugen.
Trods jeg er en gammel mand på 44 med skiftende arbejdstider, hvilket medfører at jeg jævnligt kun får sovet 4-5 timer, så holder kroppen uden problemer.
Det eneste der driller er, at styrketræning af ben og den hårde cykling ikke er så gode venner og har tit pænt ondt i lårmullerne 4-5 dage om ugen.
#2 af gtfh (slettet)
Jeg bøvler med de sidste kilo. Jeg er 171 høj og vejer pt 73 kilo. Jeg er ikke tyk, men har et par kilo for meget. Jeg vil gerne ned og veje 67-68 så det hele passer, men stadig har mine former :D
Jeg prøver så godt dom jeg kan, at spise sundt. Er utrolig kræsen :( Og har nogle dage, hvor jeg kan overspise lidt. Men på mine gode dage, er jeg god til at spise så sundt som jeg kan. Jeg spiser omkring 1500kcal om dagen, fordelt på 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider.
Jeg har løbet i et halvt år nu, og er kommet op på 8 km uden pause (Er ret stolt, startede med at kunne løbe 100 meter) Jeg løber 2-3 gange i ugen mellem 3-6 km (Løber lidt langsomt, ca 7,30 min pr km) Udover det, er jeg begyndt at træne i et træningscenter, og jeg er blevet helt vild med det!!
Hver 2-3 mandag træner jeg bodytoning og piloxing
Tirsdag træner jeg zumba in the circit og fitness boksning
Onsdag træner jeg Piloxing
Torsdag er det bodytoning og zumba
Fredag har jeg fri :)
Hvis jeg kan stå op om lørdagen er det bokwa
Og om søndagen er det Zumba og piloxing.
Har en veninde, der siger det er aaaalt for meget. Men jeg nyder det, jeg synes det er sjovt, og jeg har det godt bagefter. Og det e jo ikke styrketræning som sådan, meget af det, er jo cardio, bodytoning er selvfølgelig muskel, og piloxing er toning.
Men ved at jeg træner sådan her, gør det også, at når jeg spiser lidt usundt, får jeg ikke så dårlig samvittighed. Hvis i forstår hvad jeg mener? :)
Hvor meget træner i? Og hvad træner i?
Og er der noget jeg skal lave om?
- Ayme