Misvisende fitness-maskiner?!

Du læser en tråd i debat > motion

Misvisende fitness-maskiner?!
Hejsa,

Var nede og træne idag på crossmaskinen i fitness centret - her kan man taste sin vægt ind (60 kg) og maskinen viser hvor meget man forbrænder. På knap en time forbrændte jeg 700 kalorier, men når jeg taster min motion ind her på siden, står der kun, at jeg har frobrændt 440 kcal, hvilket jo er en ret stor forskel!

Har nogle af jer en idé om, hvad man egentlig forbrænder på en crossmaskine?
11 år6. februar 2013 kl. 12:12
re: Misvisende fitness-maskiner?!
Jeg tror du får det bedste resultat ved at bruge et pulsur, som kan måle kalorier.
Jeg ved, at for mit vedkommende, forbrænder jeg ca halvdelen af det en crosstrainer siger, men samtidig forbrænder jeg langt mere end Maditals beregner påstår :)
11 år6. februar 2013 kl. 12:44
Jeg oplever også nogle helt absurde kalorie-forbrugs-tal. Men hey, de fleste tror at det er en skidegod maskine så man går på den igen og motionscenteret bestiller dem flere af dem. Det er godt for omsætningen.

Pulsure giver meget bedre resultater men er også ofte lidt for optimistiske, trods man fodrer dem med ens personlige data. At måle det helt præcist er næsten umuligt.
11 år6. februar 2013 kl. 13:31
En præcis måling får du kun, hvis du har iltmaske på, som måler hvor meget O2 du omsætter til CO2 i løbet af træningen - og det er de færreste som har mulighed for det til en helt almindelig træning ;)

På Cross maskinen siger den ofte hvor langt du har tilbagelagt - brug den distance som grundlag for dit kalorieforbrug. Selv på en cross maskine kan du gå ud fra tommelfingerreglen, at 1 km tilbagelagt er lig din vægt (i kg) som kcal. Altså hvis du tilbagelægger 1 km (uanset om det er som gang, løb eller crossmaskine) og vejer 60 kg, så har du forbrændt 60 kcal.
11 år6. februar 2013 kl. 14:00
Min erfaring er at mange crosstrainers viser forkert. Fx forbrænder jeg næsten dobbelt så meget på crosstraineren uden at svede eller få pulsen op som jeg gør på løbebåndet i fuld fart.. Og det giver ingen mening, så jeg stoler på madital's udlægning af forbrænding ved skimaskine. Føler ikke at man forbrænder så meget på crosstrainere. Derfor benytter jeg dem heller ikke så meget mere. Stairmasteren og løbebåndet og kondicyklerne giver meget mere synes jeg personligt..
11 år11. februar 2013 kl. 08:14
Nu ved jeg godt det her er en gammel tråd, men måske andre kan få glæde af det.
På en konditionsmaskine tæller den KUN vægt og eventuel puls med.
Herinde tæller den højde, vægt og intensitet med.
Et pulsur tæller højde, vægt, puls og % i forhold til maxpuls med.

Kcal tælleren kan man sådan ca bruge til - ikke en skid - da den er alt for upræcist grundet manglede parametre. Samtidig er de heller ikke for gode til at regne pulsen rigtig - fordi....
Når man står på en crosstrainer, så tæller den dine pulsslag med, men hvis man træder for hårdt kan den fejlagtig tro, at det er ekstra pulsslag. Det prøvede jeg for leden. På uret, med pulsbælte, var pulsen på 145 men på skærmen på 158.
Så brug nogle penge på et ordentligt pulsur. Det behøver ikke være den dyreste af det dyreste med GPS og alt muligt andet gøjl. Det helt skrabede fra Polar mener jeg koster 400 kr.
9 år8. juli 2015 kl. 07:59
nå ja.. Pulsuret tager også alder og køn med.
9 år8. juli 2015 kl. 08:00

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });