hvor meget må man træne?

Du læser en tråd i debat > motion

hvor meget må man træne?
Jeg cykler 14 km 3 gange om ugen, derudover er jeg medlem af et fitnesscenter og påtænker at træne der de samme 3 dage som jeg cykler ( dans, yoga, spinning hold osv) 1-2 timer pr gang.

De dage jeg ikke gør det vil jeg gerne løbe og/eller svømme 2 gange om ugen.

Og så en hviledag.. Vil dette kunne lade sig gøre? jeg er mest bekymret for risikoen for skader da jeg før har døjet med lyske og knæ..

Jeg bruger motionen som erstatning for lykkepiller og som hjælp til at tabe 15 kilo.
12 år13. august 2012 kl. 21:22
re: hvor meget må man træne?
Det er måske i overkanten, hvis du tidligere har haft skader. Prøv ihvertfald at undgå at overbelaste benene 2 dage, men fokuser på andre dele af kroppen. Ellers husk at mærke efter og pas på at du ikke overtræner i forhold til, hvad din krop får af energi.
12 år13. august 2012 kl. 21:28
Tommelfingerreglen er, at musklerne skal have en hviledag, efter du har trænet dem. Så hvis du træner overkroppen, så skal den have hvile dagen efter.

Så som udgangspunkt er der ikke noget forkert i at træne hver dag - så længe det ikke er de samme muskler du træner. Men du behøver sikkert ikke træne 1-2 timer om dagen for at få det godt - hold det til én time, eller måske endda mindre nogle af dagene. En effektiv omgang styrketræning behøver ikke tage mere end 20-30 minutter :)
12 år14. august 2012 kl. 06:42
Tak for svar.

Jeg vil prøve at fordele det så benene får et hvil engang imellem.

Igår cyklede jeg 14 km på job og trænede på crosstrainer og romaskine i fitness.

Idag har jeg været til en times stram op med styrketræning.

Imorgen skal jeg cykle 14 km på job og overvejer et mave/balle/lår hold eller dans en time.

Torsdag skal jeg intet.

Fredag skal jeg cykle 14 km.

Weekenden bliver måske til en løbetur og et par gå ture..

Lyder det fornuftigt for ugen?
12 år14. august 2012 kl. 19:43
For mig lyder det ikke umuligt. Godt du har en hviledag imellem. Derudover siger ingen, at din 14 km cykeltur skal være spurt hver gang - der kan man også variere træningen.
MEN hvad der er allervigtigst undervejs er, at du lytter til din krop. Gør det ondt er det bedre at holde en eller to ekstra hviledage fremfor at blive slået ud i flere uger p.g.a. en skade.
Jeg har selv svømmet og trænet svømning i mange år, så jeg er stor fortaler for, at dette er en fantastisk motionsform, hvis man har tendens til skader. Vandet er skånsomt mod led og træner alle kroppens muskler. Har du ondt i knæene eller lysken en dag, kan du komme en poolboy (en skumplade man holder fast med benene og gør, at man derfor ikke kan bruge dem til at svømme med) og træne overkrop. Omvendt, hvis du har trænet styrketræning i overkroppen en dag, kan du hoppe i vandet og træne konditionstræning med benene ved at svømme med en plade.

God fornøjelse med det hele! Bevar motivationen.
12 år14. august 2012 kl. 20:33

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });