hjemme motion

Du læser en tråd i debat > motion

hjemme motion
Hej alle sammen.
Jeg er ny herinde og har netop besluttet mig for et fornuftigt vægttab. Jeg har døjet med både anoreksi og bulimi og er derfor nødt til at have en hel fast plan mht både kost og motion. Har en liste med ting jeg SKAL spise og jeg må ikke tilmelde mig i et træningscenter da det vil tage fuldstændig overhånd. Så jeg har har brug for nogle råd til hvad man kan lave hjemme i stuen ud over "bare" mavebøjninger. Grundet min spiseforstyrrelse (skiftevis sult+overspisning) er min bmi nået op på 30. Så jeg skal tabe ca 10 kg for at opnå bmi på 25. Jeg kunne virkelig godt bruge lidt opbakning da jeg skal vænne mig til en hel ny levevis og tankegang. Det skal lige siges at jeg står på venteliste til et spiseforstyrrelses forløb, men der er 7 mdrs ventetid... Så jeg prøver hvad jeg kan.
13 år5. oktober 2011 kl. 10:18
re: hjemme motion
Hvor er det sejt af dig, at du tager tingene i egen hånd :)
Jeg synes også det er sejt af dig at sige, at du ikke vil tilmelde dig et træningscenter, da det vil tage overhånd, det virker til, at du trods alt har ok styr på det efterhånden!

Hvis du søger på YouTube er der en masse muligheder.. Både til forskellige mavebøjningsagtige øvelser, intro til dans, step, der er stort set ikke det du ikke kan finde.. Så jeg vil mene, at det handler meget om, hvad du selv mest har lyst til (og hvad du ved, ikke vil tage overhånd) :)
Du kan også tage et kig på f.eks. iForms hjemmeside, de har også mange gode øvelser :)
Du kan evt. gøre det til en vane at gå tur en gang imellem - ud over 'stuetræningen'?

.. Må man høre hvad for en liste det er, du har, som du 'skal' spise? Lidt nysgerrig er man vel ;)

Må man forresten spørge hvor gammel du er? Og højde + vægt? :)
13 år5. oktober 2011 kl. 10:43
Hej igen.
Tak for rådet:) Det er stille små skridt frem og der sker ikke den store ændring dag for dag, men i det store billede sker der er smule:) Jeg er 27 år. jeg er 158 cm og vejer ca 75 kg. Allerede da jeg var 13 år begyndte jeg at udvikle anorektiske tendenser. Mine forældre arbejdede meget skiftende og jeg var vant til selv at sørge for aftensmad. Jeg blev ikke forsømt at mine forældre, men klarede fra en tidlig alder mange ting selv. Bare så det ikke bliver misforstået:) Jeg begyndte da at opdage at der ikke var nogen der opdagede hvis jeg ikke havde spist. Det stod på i perioder. I en årrække frem til jeg var ca 20 havde jeg det lidt på afstand indtil jeg fødte mit første barn. Da jeg skulle tabe mig efter fødslen tog det overhånd. Spist max 100 kalorier om dagen resultatet var at jeg gik fra 70 kg til 48 kg på 3 uger...! og jeg fik rigtig mange komplimenter i forhold til mit vægttab, men der var ikke rigtig nogen der stillede spørgsmålstegn ved hvordan det ku ske på så kort tid. Jeg var alenemor og igen var der ingen der holdt øje. Da jeg så mødte min nuværende mand for 4 år siden, var han heller ikke klar over det men fattede hurtigt mistanke. Han begyndte derfor at holde øje med om jeg spiste. Så der var jeg nødt til det. Men i mine dårlige perioder løste jeg problemet ved at smutte en tur på toilettet efter spisning. Utroligt nok er det først for 2 uger siden det rigtig gik op for mig at jeg har et problem. Så jeg har to ting jeg virkelig bruger mine kræfter på. 1 er at jeg skal spise 3 måltider. her laver jeg en liste om morgenen med ting jeg skal spise i løbet af dagen(madplan) for at prøve at få en normal spise rytme. Dernæst skal jeg lære at holde maden i mig. Men det er svært når man har fået en meget indgroet holdning om at mad ikke er godt for mig... Jeg kæmper en daglig kamp med min indre fjende. Når min krop viser tegn på sult er min første reaktion at ignorere det. Indeni er der en stemme der roser mig for hver gang jeg modstår fristelsen, selvom jeg godt med det ikke er smart. Derfor er det virkelig hårdt hver gang jeg skal spise. Så jeg vælger at sætte mig små mål ad gangen. Jeg fik at vide at målet skal være 3 hovedmåltider + 2-3 mellemmåltider. Der satte jeg mig ned og begyndte at græde. Ved godt det lyder langt ude, men for mig var det nærmest samme som at få besked på at min mor var død. Det er psykisk meget meget hårdt at håndtere de følelser, derfor håber jeg at der er nogle der kan lægge lidt øre til herinde:) Jeg har ikke nødvendigvis brug for at I skal agere psykolog, men det hjælper meget bare at jeg får sat ord på følelserne.
13 år5. oktober 2011 kl. 11:45
Uha, det lyder vildt! Men igen, det er da godt, at du nu har indset, at det er forkert, og at du er klar på at gøre noget ved det :)
Det er fint nok med tre hovedmåltider, lige som tykke mennesker skal vænne sig til at spise mindre, er det jo også en tilvænningssag at begynde at spise mere :)
Lyder også godt med din liste, så du får lidt styr på det her i starten! Hvad med at lave for nogle dage i træk i stedet, så du mere kan få det 'ind' i hverdagen og ikke behøver at tænkte store spise-tanker hver morgen?

Det er godt, at din mand fattede mistanke, vil jeg mene.. Opdagede han også, at du kastede op bagefter? Eller var du for god til at skjule det?
Og så kommer jeg til at tænke på dit barn (flere, evt?).. Hvor gammel er h*n nu? Jeg mener om ikke du kunne bruge ham/hende som motivation, give dit barn et sundere forhold til mad end du selv har (haft)?

Og du skriver bare løs! Det er ikke altid folk kommenterer herinde, men der er en del der læser, og hvis folk beder om en kommentar, får de ofte en ;)
13 år5. oktober 2011 kl. 12:18
Hej Chrissy! Jeg gik ned med depression efter min fars lange sygdom og doed. Tog mange kg paa etc. ogsaa fordi jeg troestespise.

Jeg har tabt 20 kg nu ved at traene hjemme og selvfoelgelig spise sundt. Jeg satte simpelthen uret til hver 3. time og planlagde hvad jeg skulle spise hele dagen. Det hjaelper psykisk at have faste rammer og saa efter en maanedstid bliver det en vane og meget lettere.

Jeg har traenet Tracy Anderson's dvd'er til opstramning, hun er super og danset til hendes Beginner Dance Cardio, men ogsaa Pump it Up's videoer. Der er ogsaa kickboxing med Bill Blanks. Dvd'erne koster 100-200 kr men saa holder de jo ogaa for evigt. Men pas paa du ikke bliver obsessed det er jo svaert med spiseforstyrrelse.

Udover at vaere naesten tilbage til min gamle form og faktisk sundere livsstil, har motionen og det sunde mad faet mig til at foele mig bedre i hovedet ogsaa. Motion og groensager og frugt for the win :)

Prov at fokusere paa at spise frugt og groent istedet for at taelle kcal. Prov ogsaa at besoge hende hers blog, hun er supergod, har mange gode videoer med tips til spiseforstyrrelse. Husk det er alt sammen i hjernen!

shanlarter.com
13 år6. oktober 2011 kl. 10:29
youtube.com

... en af hendes videoer.
Hun har ogsaa gode smoothies videoer og tips videoer.
13 år6. oktober 2011 kl. 10:30
Åhh, jeg lider selv af en spiseforstyrrelse, så jeg ved, hvor hårdt det er =[ Jeg vil meget gerne støtte og snakke, hvis det er! Jeg søger dog selv gode råd til hjemmetræning.
13 år18. oktober 2011 kl. 17:54
Også mig, jeg har haft anoreksi og lider af bulimi nu og er i samme situation. Skal også have styr på hvad jeg spiser, har også forsøgt at lægge nogle kost og træningsplaner til mig selv, det svære er bare at holde det. Jeg har pt. en psykolog men venter på at få at vide om jeg kan komme i døgnbehandling på et center for spiseforstyrrelser. Vi kan hjælpes ad hvis I har lyst?
13 år18. oktober 2011 kl. 23:39
Ja, det kunne være en god ide at hjælpes ad : D Er du frisk Chrissy?
13 år19. oktober 2011 kl. 12:18

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });