Vand i kroppen efter træning?

Du læser en tråd i debat > motion

Vand i kroppen efter træning?
Jeg er en kvinde på 25 år som har trænet regelmæssigt 3-4 gange om ugen i fitnesscenter.
Jeg træner hårdt - først 1-1½ times kondition og så 1 times styrke.
Jeg undrer mig bare over at når jeg kommer hjem fra træning, så er jeg tit lidt "oppustet" og mine ben og arme virker tykkere - er det væske eller er det musklerne der nedbrydes og opbygges igen?
Synes det forsvinder lidt dagen efter og endnu mere hvis jeg kun træner hver 3. dag.
13 år11. august 2011 kl. 19:32
re: Vand i kroppen efter træning?
det er et godt spørgsmål...jeg hæver i anklerne efter gåture....nogen gange...
13 år11. august 2011 kl. 22:17
Ved ikke helt hvad det er men kender det godt efter vægtbaseret træning - efter cardio har jeg aldrig oplevet det. Vægten viser altid "for meget" dagen efter vægttræning.

Btw, så får du helt generelt en del mere ud af træningen ved at dyrke styrketræning før konditionstræning med mindre du har et specifikt årsag til det modsatte.

En nogenlunde (?) forklaring her:
motion-online.dk
Og ellers meget firkantet:
Efter konditionstræning er musklerne slappe og energidepoterne væk og man er derfor svag og får ikke aktiveret muskelfibre nok under styrketræningen.
Hvis man dyrker cardio til sidst, har styrketræningen brugt en del af kroppens sukkerdepoter og man slår hurtigere over i fedtforbrænding.
13 år14. august 2011 kl. 20:18
Hov - jeg kom lige til at tænke på.....

Hvis du ikke laller for meget under styrketræningen, så vil du få det som de unge knægte stræber efter når de kaster sig i motionscenteret inden de går i byen i weekenden. Nemlig pump.
Det er de samme bodybuildere får når de træner lige inden de går på scenen, og skyldes at den trætte muskel har mere blod i sig efter træning.

Hvis du skulle få lyst at lege med målebåndet, opnås pump lettest ved mange gentagelser.
Legebarnet her skulle lige prøve og har lige smidt 5mm på læggen efter 50 tåhævninger.

Den her form for "hævelse" forsvinder dog ret hurtigt igen og vil i hvert fald være helt og aldeles væk dagen derpå og også før.
13 år14. august 2011 kl. 20:31
Tak for svar.

gtfh: interessant læsning i artiklen du linker til - dog træner jeg cardio med meget høj intensitet og tænker derfor at min ydeevne her vil blive påvirket af at træne intens styrke først. I artiklen står der jo at forsøget er baseret på relativ lav intensitet ved cardio.
Du har nok ret i at jeg oplever "pump" - jeg træner hårdt med mange gentagelser.
13 år15. august 2011 kl. 11:17

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });