#1 af bruger slettet
Korrekt kalorieforbrug
Du læser en tråd i debat > motionbruger slettet
Korrekt kalorieforbrug
Når jeg cykler en længere tur. tegner jeg min rute ind i Iforms ruteplanner. den viser distance og kalorieforbrug med udgangspunkt i ens vægt. f.eks. distance 76,96 km. kcal.forbrug 3325 ved en vægt på 72 kg. når jeg så lægger motionsudfoldelse ind i Masital er der med hastighed og tid, samme eks. som nævnt ovenfor: langsom kørsel under 16 km/t i 5 timer får jeg et kalorieforbrug på 1136. Mit spørgsmål er så: hvad skal jeg regne med?
13 år8. august 2011 kl. 16:06
Slettet indlæg
Brugeren har valgt at få sine indlæg slettet.
13 år8. august 2011 kl. 16:56
bruger slettet
re: Korrekt kalorieforbrug
Mange tak for svaret.
Jeg kører uden cykelcomputer på min konecykel.
Jeg kører uden cykelcomputer på min konecykel.
13 år8. august 2011 kl. 17:08
Slettet indlæg
13 år8. august 2011 kl. 17:11
gtfh (slettet)
Jeg har lige checket min forrige cykeltur på 46,4km.
Min Garmin 800 cykelcomputer angav den til 1200kcal.
Jeg fandt en gammel køretur fra da jeg brugte Polar pulsure og en tur på 46,1km blev anvist til 1340kcal.
(I begge pulsure indgår pulsen i beregningerne).
Madital angiver en tur i samme tid og fart til 1480kcal.
Iforms beregner sætter den til 2555kcal - har husket at omstille den til cykling.
Godt nok er der forskel på alle tallene, men iform skiller sig SÅ meget ud, at den vil jeg ikke stole på for en 5-øre.
Algoritmemæssigt har den flere store fejl, heraf 3 store:
1. den tager ikke hensyn hvilken type cykel: konecykel (som I kalder det) eller en 6,5kg carbonracer til 40.000.
2. Men hvilken hastighed køres der - vindmodstanden (energiforbruget) øges med kvadraten på hastigheden og dermed også tidsforbruget.
3. I og med at den ikke tager hensyn til stigninger på ruten, så overvurderer dem meget voldsomt hvor meget rytterens vægt betyder. På flad vej gør det nemlig ikke en signifikant forskel - selvfølgelig er den der, men slet slet ikke i det omfang.
Ved løb som er en vægtbærende sport har det meget at sige, men ikke på cyklen i dansk terræn.
Min Garmin 800 cykelcomputer angav den til 1200kcal.
Jeg fandt en gammel køretur fra da jeg brugte Polar pulsure og en tur på 46,1km blev anvist til 1340kcal.
(I begge pulsure indgår pulsen i beregningerne).
Madital angiver en tur i samme tid og fart til 1480kcal.
Iforms beregner sætter den til 2555kcal - har husket at omstille den til cykling.
Godt nok er der forskel på alle tallene, men iform skiller sig SÅ meget ud, at den vil jeg ikke stole på for en 5-øre.
Algoritmemæssigt har den flere store fejl, heraf 3 store:
1. den tager ikke hensyn hvilken type cykel: konecykel (som I kalder det) eller en 6,5kg carbonracer til 40.000.
2. Men hvilken hastighed køres der - vindmodstanden (energiforbruget) øges med kvadraten på hastigheden og dermed også tidsforbruget.
3. I og med at den ikke tager hensyn til stigninger på ruten, så overvurderer dem meget voldsomt hvor meget rytterens vægt betyder. På flad vej gør det nemlig ikke en signifikant forskel - selvfølgelig er den der, men slet slet ikke i det omfang.
Ved løb som er en vægtbærende sport har det meget at sige, men ikke på cyklen i dansk terræn.
13 år8. august 2011 kl. 17:53
Slettet indlæg
13 år8. august 2011 kl. 18:11
bruger slettet
Hej
Jeg har skrevet det ind, så det er et kalorieforbrug ca. midt i mellem tallet fra Iform og Madital.
Jeg har skrevet det ind, så det er et kalorieforbrug ca. midt i mellem tallet fra Iform og Madital.
13 år8. august 2011 kl. 18:28
bruger slettet
Når jeg har kørt denne rute:
iform.dk
er jer ret overbevist om at jeg har forbrændt mere end 1136 kcal på 5 timer.
iform.dk
er jer ret overbevist om at jeg har forbrændt mere end 1136 kcal på 5 timer.
13 år8. august 2011 kl. 23:29
Tanja2711
Hejsa.. jeg har også undret mig meget over dette... men det har noget at gøre med at de forskellige ruteplannere tager udgangspunkt i hvor langt man har cyklet, og ikke hvor meget man reelt har forbrændt, så tror du skal regne mere med den herinde på madital.. Fik den forklaret engang..
13 år9. august 2011 kl. 10:05
huddihat (slettet)
Hejsa
Også her har der været en del undren. Bla. synes jeg at det er underligt, at jeg forbrænder mere, når jeg cykler end når jeg løber. Synes absolut at det er mere anstrengende at løbe - men er mere til cyklen.
Jeg vælger at lade det hele være "vejledende" - både det med udgifter (det jeg spiser) og indtægter (det jeg forbrænder).
Det vigtigste er, at det virker. Og det gør det - og det er slet ikke så ringe endda. :-)
Så bare klø på med cyklen. :-)
Også her har der været en del undren. Bla. synes jeg at det er underligt, at jeg forbrænder mere, når jeg cykler end når jeg løber. Synes absolut at det er mere anstrengende at løbe - men er mere til cyklen.
Jeg vælger at lade det hele være "vejledende" - både det med udgifter (det jeg spiser) og indtægter (det jeg forbrænder).
Det vigtigste er, at det virker. Og det gør det - og det er slet ikke så ringe endda. :-)
Så bare klø på med cyklen. :-)
13 år9. august 2011 kl. 21:43