Spørgsmål ang. løbebånd, crosstræner o.lign

Du læser en tråd i debat > motion

Spørgsmål ang. løbebånd, crosstræner o.lign
Nu ligger landet sådan, at jeg er hoppet med på vognen og har meldt mig ind i et nærliggende fitness center, som jeg så har tænkt mig at udnytte mest muligt.

Jeg er så kommet til at tænke lidt på, hvor realistiske de tal er, som kondicyklerne osv. spytter ud. Altså hvor mange kalorier der er forbrændt over et x antal minutter.

Mit spørgsmål er så; er der hold i, hvad maskinen fortæller mig, eller holder de ikke vand?
13 år1. maj 2011 kl. 14:25
re: Spørgsmål ang. løbebånd, crosstræner o.lign
Det varierer faktisk vildt meget fra maskine til maskine. Jeg har oplevet crosstrainers, der påstod at jeg brændte mere ved at stå på dem end jeg gjorde ved løb med 12km/t hvilket jo slet ikke er realistisk. Har også oplevet crosstrainers, der sagde at jeg kun brændte 115kcal på et kvarter selvom jeg virkelig arbejdede hårdt.

Jeg tror at hvis du taster ind i madital så vil den give dig nogle nogenlunde præcise tal da den jo også regner udfra din vægt mm..
13 år1. maj 2011 kl. 23:31
Eller endnu bedre - invester i et pulsur, så du kan få nogle præcise resultater ud. Det er meget motiverende.
Jeg plejer at forbrænde mindst ligeså meget på cross som ved løb, da armene er med. Og så er Cross low impact - så man behøver ikke være så nervøs for skader.

(Er selv løbeskadet på hmm.. 3. år ! )
13 år2. maj 2011 kl. 10:03
Meget interessante svar begge to. Jeg takker.

Nu vi snakker så meget om crosstrainers - hvilket kategori hører de egentlig til, når man vil registrere motion her på siden?

Og ang. det med pulsur; det lyder slet ikke så tosset. Tror jeg vil gå på udkig efter sårn en sag :)
13 år2. maj 2011 kl. 17:55
Et pulsur er en dejlig ting. Men pas på med at stole for meget på energiudregneren.

Jeg har træningsmakkere som har ure af forskellige mærker og i ekstreme tilfælde viser det ene ur næsten dobbelt så meget forbrændt energi som det andet på den samme tur og med de samme persondata indkodet.

Når det er skrevet, så er et pulsur stadigvæk en super ting, især på en dag hvor man ikke er i humør til at presse sig selv uden pisk.
13 år3. maj 2011 kl. 11:37
Ja, det lyder da helt vildt. Særligt hvis det er et ur, der kan måle hvilepuls og estimere makspuls.
Typisk er problemet nok, at der er angivet forskellige niveauer af makspuls...
13 år3. maj 2011 kl. 14:18
Maxpuls kan ikke estimeres - der er simpelthen så store individuelle forskelle at det ikke giver mening.
Samtidigt er maxpulsen afhængig af hvilken sport man dyrker så alt i alt synes jeg ikke at hverken et pulsur eller en tabel skal have lov at gætte.

Det vil under alle omstændigheder være bedre at lave en halvhjertet max-pulstest og så lægge 5-10 pulsslag oven i resusltatet alt efter hvor meget man mener at have "kyllinget ud" (skal bestemt ikke læses nedsættende da en sådan maxtest absolut ikke er sjov og heller ikke bør gennemføres hvis man er utrænet eller har mistanke om problemer med dikkeværket).

Hvilepulsen er nem at måle men faktisk lettest uden pulsur. Jeg har prøvet at sove med pulsbæltet på, men det har altid skubbet sig under nattens søvn og så kunne det alligel ikke måle noget da jeg vågnede. Der synes jeg at der er lettest med en finger på halsen eller knytte hånden under hovepuden og så øret ovenpå man kan høre pulsen direkte.
13 år3. maj 2011 kl. 15:06
Hej Kedzee. Jeg er flittig bruger af crosstraineren. Jeg lægger den ind som den træning der hedder Skimaskine herinde. Tror det er det samme. God fornøjelse :o)
13 år3. maj 2011 kl. 15:32
Det er muligt at makspuls ikke kan estimeres præcist, men det kniber da virkelig med regningen, hvis man kan forbrænde dobbelt så meget...
13 år4. maj 2011 kl. 20:36
jeg overvejer at anskaffe mig en billig kondicykel som supplement til fitness abo idet jeg ikke altid får møvet mig ned i centret. Desuden kan jeg lide at det er så fleksibelt...

En lavpraktisk ting: Faldt over dette firma da jeg søgte efter løbebånd og kondicykel . deres medarbejdere er uddannet fys.terapeuter
motion-udstyr.dk
12 år16. december 2011 kl. 11:06

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });