#2 af bruger slettet
Løb for dummies
Du læser en tråd i debat > motionbruger slettet
re: Løb for dummies
Jeg løber sindssygt meget selv, og jeg varmer aldrig op.. Jeg har hørt fra mange at det kan give skader hvis man ikke er ordentlig varm men jeg har i mine fem år med løb hveranden dag, endnu ikke oplevet noget der minder om en skade. Og jeg løber 5-10km hveranden dag. Jeg spurter afsted fra det sekund jeg forlader hoveddøren eller sætter igang på løbebåndet.
Men du kan jo vælge at lave nogle opvarmningsøvelser hjemmefra inden du tager afsted på turen, sådan så du er varm, fx nogle udstrækningsøvelser eller lignende :)
Men du kan jo vælge at lave nogle opvarmningsøvelser hjemmefra inden du tager afsted på turen, sådan så du er varm, fx nogle udstrækningsøvelser eller lignende :)
13 år30. april 2011 kl. 17:06
mopsie
Tak for svaret. Ja jeg kunne selvfølgelig godt lave lidt opvarmning hjemmefra. Jeg er personlig i hvert fald lidt bange for at starte med det samme, men er samtidig også lidt i tvivl om hvor meget de få min. i starten gør, i forvejen går jeg jo rundt i min lejlighed og gør mig klar inden jeg skal afsted, så det er jo ikke sådan at jeg er fuldstændig "kold"
Andre der vil dele af deres viden og erfaringer?
Andre der vil dele af deres viden og erfaringer?
13 år30. april 2011 kl. 17:35
Frandsen1987 (slettet)
Jeg har fulgt et program, men det var kun helt i begyndelsen at jeg skulle starte ud med at gå. Så jeg løber også med det samme jeg kommer ud af døren.
Kan dog godt mærke der går lidt tid, før jeg er varm og er kommet ind i en god rytme :)
Held og lykke
Kan dog godt mærke der går lidt tid, før jeg er varm og er kommet ind i en god rytme :)
Held og lykke
13 år30. april 2011 kl. 19:48
Helle4654 (slettet)
Sejt du er i gang. Jeg er selv næsten lige startet, men kom hurtigt op på 5 km. denne gang (har også forsøgt mig sidste år og forrige år med mindre held). Jeg har opdaget at "pauserne" (gang) smadre min rytme, så jeg vil hellere bare løbe hele tiden, men løber heller ikke ret stærkt. Lytter til min krop og den bestemmer og derfor er der heller ikke 2 dage der er ens :-)
I dag løb jeg mit første rigtige løb, det var kun på 4,2 km. Jeg løb på 30,25. Er tilfreds med at jeg gennemførte. Næste uge er det i form løbet det gælder.
Pøj pøj med det hele og gør det der føles rigtigt, for det er det der motivere til at blive ved og ved.
/Helle
I dag løb jeg mit første rigtige løb, det var kun på 4,2 km. Jeg løb på 30,25. Er tilfreds med at jeg gennemførte. Næste uge er det i form løbet det gælder.
Pøj pøj med det hele og gør det der føles rigtigt, for det er det der motivere til at blive ved og ved.
/Helle
13 år30. april 2011 kl. 20:53
M_A (slettet)
Jeg ved ikke, jeg har altid blot benyttet mig af 10 min rolig løb, som opvarming og lige så 10 min rolig løb til nedkøling. Det har altid fungeret meget godt. Men jeg følger glædeligt med, så jeg kan blive lidt klogere ;p
13 år30. april 2011 kl. 21:30
veile
Jeg plejer at gå 200-300 meter inden jeg begynder med at løbe. Nogle gange hvis det er meget koldt begynder jeg at løbe næsten med det samme, men så kan jeg mærke at jeg skal løbe meget langsomt næsten lunte, ellers får jeg smerter i fod-ledet (jeg mærker ellers aldrig noget til min fod)
Nogle kan bare begynde at løbe 5km uden at bekymre sig om skader, imens andre må træne laaangsomt op til 5km. Jeg hører til den sidste gruppe. Jeg overpronerer meget og er jo også stadig overvægtig.
Jeg har tendens til skinnebensbetændelse og løberknæ (måtte stoppe med at løbe for 2 år siden pga. løberknæ), så jeg forsøger at undgå at presse mig selv.
Jeg bryder mig heller ikke om gåpauserne. Enig i at de generer rytmen. Men jeg har netop opdaget at jeg kan afhjælpe at det strammer i mit "løberknæ" (kommer nu typisk efter 4 km) ved at gå 100meter strække siden af låret og så fortsætte.
Så nu løber jeg 7,4km med 2 gå/strækkepauser.
Det jeg ville sige er at det er meget individuelt hvad man kan tillade sig at byde sin krop, men da du ikke kan vide på forhånd om du nemt får skader, bør du under alle omstændigheder gå langsomt frem, og jeg tror at gå pauserne er vigtige, da de typisk også er langt ind i alle begynderprogrammer.
Nogle kan bare begynde at løbe 5km uden at bekymre sig om skader, imens andre må træne laaangsomt op til 5km. Jeg hører til den sidste gruppe. Jeg overpronerer meget og er jo også stadig overvægtig.
Jeg har tendens til skinnebensbetændelse og løberknæ (måtte stoppe med at løbe for 2 år siden pga. løberknæ), så jeg forsøger at undgå at presse mig selv.
Jeg bryder mig heller ikke om gåpauserne. Enig i at de generer rytmen. Men jeg har netop opdaget at jeg kan afhjælpe at det strammer i mit "løberknæ" (kommer nu typisk efter 4 km) ved at gå 100meter strække siden af låret og så fortsætte.
Så nu løber jeg 7,4km med 2 gå/strækkepauser.
Det jeg ville sige er at det er meget individuelt hvad man kan tillade sig at byde sin krop, men da du ikke kan vide på forhånd om du nemt får skader, bør du under alle omstændigheder gå langsomt frem, og jeg tror at gå pauserne er vigtige, da de typisk også er langt ind i alle begynderprogrammer.
13 år4. maj 2011 kl. 15:16
Jeg løber ikke så stærkt, men vælger at vente med at fokusere på farten til jeg er trænet op til de 5 km. Jeg har en fast rute der er på lige over 5 km lang. Jeg øger for hver gang mit pas med ½ min og så går jeg et minut imellem hvert pas.
Lige nu starter jeg med 3 min gang og så løber jeg 6 * 5 min. Og så er turen slut. Min tid er lige under 38 min. Men jeg mangler tid nu til at forlænge mit løb. Jeg vil meget nødig af med det ene minuts pause jeg har mellem hvert pas. Mit spørgsmål går på hvor vigtigt min gang i starten er. Altså er det en slags opvarmning der er farlig at skippe?
Hvad gør I der er nået op og løbe hele jeres distance, sætter I i løb så snart i kommer uden for gadedøren eller?
Håber en glad løber vil hjælpe mig med mit spørgsmål