Rækkefølge i fitness

Du læser en tråd i debat > motion

Rækkefølge i fitness
Hej,

Jeg har fået at vide, at når jeg dyrker styrke- og konditionstræning, skal jeg starte med styrketræningen og derefter konditionstræne - endelig ikke omvendt. Jeg fik en forklaring, men kan ikke huske den, og kan umiddelbart ikke selv se logikken.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med en forklaring?

Mvh Marianne
13 år6. april 2011 kl. 10:18
re: Rækkefølge i fitness
Jeg har fået det samme som dig at vide. Jeg fik at vide at det skyldes at kroppen er træt efter konditionstræningen og du vil derfor ikke kunne udføre så mange gentagelser i styrketræningen og du vil måske have en tilbøjelighed til at sjuske.

Lige umiddelbart troede jeg rent faktisk at hende der lagde mit styrketræningsprogram sagde det fordi min konditionstræning er spinning hvor man kan være ret smadret bagefter. Instruktøren lagde vægt på at man alligevel skal sørge for at varme kroppen op med enten løb eller crosstrainer, som vel egentlig må betegnes som konditionstræning.
13 år6. april 2011 kl. 10:37
Hej mopsie,

Mange tak for dit svar. Jeg troede, det havde noget med enten forbrændingen eller opbygningen af muskler at gøre, men det kan godt være, at du har ret.
Jeg starter også med 10 minutters opvarmning på crosstrainer.
Hvis der er nogen, der har supplerende oplysninger, er jeg meget interesseret i dem.
13 år6. april 2011 kl. 14:23
Jeg fik at vide at man skal starte med 10-15 min kondi, så ca 3 styrke øvelser, og så igen kondi i 10-15, og så fortsætte sådan. dette var for at holde forbrændingen oppe, da man kører ned i tempo ved styrke, og så vænner kroppen sig ikke lige så hurtigt til det som ellers.
13 år7. april 2011 kl. 11:45
Se, det ville passe meget bedre til mine ønsker om træning.
Tidligere har jeg trænet i et andet fitnesscenter, hvor jeg vekslede imellem konditionstræning og styrketræning, og det befandt jeg mig rigtig godt med - men muligvis var opbygningen af mine muskler temmelig begrænset.
Stadig undrer jeg mig over, hvorfor min instruktør understregede så stærkt, at jeg skulle starte med styrketræningen og slutte med konditionstræningen.
13 år8. april 2011 kl. 09:46
Er der ikke andre, der vil bidrage med deres erfaringer og viden på dette område?
Det ville glæde mig :-)
13 år9. april 2011 kl. 10:04
Stresshormonet kortisol kan være årsagen til hvorfor du skal træne styrke før kondition.

Når du starter med at træne, så frigives testoteron i kroppen. Testoteron har en anabolsk effekt (dvs muskelopbyggende). Efter en times tid falder testosteronniveauet samtidig med at kortisolniveauet stiger. Kortisol har en katabolsk effekt, dvs muskelnedbrydende.
Så hvis man træner kondition først, så 'spilder' man den gode effekt fra testosteron, og når først til til styrkedelen når den gode muskelopbyggende testosteron er ved at blive erstattet af muskelnedbrydende kortisol.
Man skal selvfølgelig kortvarigt opvarme kroppen, men derefter skal man gå igang med styrkedelen, hvis man ønsker at øge sin muskelmasse.
13 år9. april 2011 kl. 21:45
Personligt ville jeg starte ud med opvarmning ca. 1/10 del af den planlagte træningslængde, derefter styrketræningen. Her brændes der jo virkelig kræfter af både fysisk (+ mentalt, synes jeg. Det kræver nogler gange en del vilje at hive de sidste gentagelser ud selvom det syrer og man er smadret). -og tilsidst cardio.
Men er ikke sikker på, om det er det optimale for hypertrofi? Mener at ha' læst noget om det engang. Er derfor spændt på at følge udviklingen i indlægget.
13 år9. april 2011 kl. 22:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });