vil gerne løbe men er bange for dårligt knæ, hjælp.

Du læser en tråd i debat > motion

vil gerne løbe men er bange for dårligt knæ, hjælp.
Hej alle.

Jeg har endelig indset at jeg har brug for at tabe mig.
Jeg er en pige på 25 er 1,83 høj og vejer 98 kg. Jeg er en str. 44.

Jeg har trænet lidt konditræning i ca 1 måned men har ikke tænkt på hvad jeg har spist.

Men nu skal der andre boller på suppen.
Jeg træner ca 5 kvarter 4-5 gange om ugen.

Fra mandag af har jeg så tænkt mig at hver morgen 30 min. styrketræning skiftevis ben og så resten. Jeg vil så fortsætte med at konditræne 5 kvater 5 gange om ugen.

Jeg vil gerne igang med at løbe, jeg har prøvet lidt men syntes mit knæ bliver ømt efter nogle minutter. Kan også kun højest løbe 4 minutter så er jeg ved at dø af anstrængelse.

lige pt er jeg uden arbejde men har i 3,5 år arbejdet i butik hvor jeg løb op og ned af en trappe med et knæk, så tænker på om det kan være en arbejds skade eller om det er fordi jeg vejer for meget til at begynde at løbe?

Mit program er sådan :

15 min gang 6,5
15 min cross 8
15 min step 5
20 min cykling
og de sidste minutter på ro maskine.

hvordan kommer jeg igang med at løbe? og skal jeg vente til jeg fsk er en str 42/40?

hilsen anna

13 år20. marts 2011 kl. 19:06
re: vil gerne løbe men er bange for dårligt knæ, hjælp.
Hej Anna, jeg ville klart anbefale dig at få en god sports fysioterapeut til at sammensætte et løbeprogram til dig. Han/hun vil også lave en løbestils analyse til dig, og kunne se hvilke sko der er gode og om dit knæ kan holde!!
Måske kan du få en henvisning fra lægen, på baggrund af at du har ondt i knæet.
Godt igang er den bedste måde, og der hvor man undgår flest skader...
Held og lykke og tillykke med din beslutning om at tabe dig, synes du har en god plan :-)
13 år21. marts 2011 kl. 06:46
Enig med Trif... find en prof der kan hjælpe dig igang på den rigtige måde. Og underkend endelig ikke smerter i knæ (og andre led).

Ellers er mit bedste råd at starte stille og roligt op. Løb på bløde underlag, gå en masse ture, træn musklerne i og omkring knæ/ben og så videre. Og lyt til din egen krop. Og som Trif siger, få en løbestilsanalyse, så du får de rigtige sko at løbe i. De forkert sko kan have store konsekvenser..

Held og lykke :)

Hilsen Louise, der selv er igang med at træne knæ og andre led op til at kunne løbe..
13 år21. marts 2011 kl. 09:49
På Iform.dk findes der mange løbeprogrammer, hvor man starter fra scratch og træner sig op til at løbe 5 km. på 12 uger eksempelvis.

Jeg selv er i gang med en løbeprogram, hvor jeg efter 10 uger skal kunne løbe ½ maraton (det er dog ikke målet) jeg er startet ud med slet ikke at kunne løbe og igår løb jeg sammenlagt 20 min. Det er skiftevis gå og løb og 2 dage om ugen skal man kun gå, så man lige så langsomt træner benene op til at kunne løbe. Man skal jo ikke forvente, at man kan gå fra 0-5 km. på en dag.
13 år21. marts 2011 kl. 11:25
Jeg har selv problemer med knæet og har for to år siden måtte stoppe med at løbe (løb 8-10Km)

Jeg tror du skal vente til du vejer i hvertfald 10Kg mindre. Hvor meget du belaster dine knæ afhænger ikke af din str. Kun din vægt, så høj eller ej, er man en tung løber hvis man vejer mere end 70.

Gode øvelser til at beskytte knæet er: alt hvad du laver på et ben , og at ligge på siden og løfte benet med enten bøjet eller strakt knæ. Di skal løfte sidelæns uden at bøje i hofteledet.
Det er også godt at træne lægmuskler ved f.eks. at stå og vippe op og ned på et dørtrin.

Start laaangsomt og hold pause hvis det gør ondt. Tit gør det kun ondt til du er varm, men det må stadig ikke overhøres ..... :-)
13 år21. marts 2011 kl. 22:19
Jeg går til genoptræning efter en knæskade, og jeg er ved at lære at løbe.
Det vigtigste jeg får at vide er, at mit knæ gerne må gøre ondt mens jeg er aktiv, men det skal holde op i samme øjeblik jeg stopper. Det må selvfølgelig ikke gøre for meget ondt i mens.

Jeg har fundet ud af at de første 200meter er de værste, derefter er knæet ligesom kommet i gang og så kan jeg løbe til kondien ikke kan mere. Men knæet holder.

Jeg tror du skal passe på med at starte for hårdt op. Jeg startede med at løbe 2 x 100 meter, det føles helt åndsvagt og helt til grin, men det er måden at starte hvis knæet skal vende sig til belastningen. Efter to måneder løb jeg 1200 meter uden pause.

God fornøjelse
13 år21. marts 2011 kl. 23:04
cykling, svømning, gåning, løbe i vand. er god træning for dit ben.

vægttab er nemmest med kostomlægning.
træning er altid sundt, men kosten er vigtigst under et vægttab.
en størrelse 40 lægger mindre vægt på knæne når der løbes end en st 44.
evt kan du gå 30min i alt: 5min langsomt, 10min rigtigt hurtigt, 5min langsomt. 10min rigtigt hurtigt.
god genoptræning.
13 år22. marts 2011 kl. 07:33

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });