#1 af Kudsk (slettet)
Kan det virkelig passe ?
Du læser en tråd i debat > motionKudsk (slettet)
Kan det virkelig passe ?
Ja som overskriften lyder er jeg blevet meget i tvivl i forhold til det jeg fører ind i motionsskemaet.... Jeg er lige begyndt at dyrke motion og med min 103 kg er det ikke helt nemt. Jeg er startet stille ud med at cykle da det er det jeg synes bedst om. Der står man cykler langsom hvis man cykler mindre end 16 km i timen og det synes jeg er underligt for jeg kampsveder og kan næsten ikke få vejret selvom min cykel computer og egen udregning fortæller mig at jeg kun cykler 12 km/t.
14 år14. august 2010 kl. 13:42
TinaR (slettet)
re: Kan det virkelig passe ?
12 km/t er forholdsvist langsomt - selv ligger jeg på et snit på en længere tur på mlm 25 og 30 i timen, alt efter ruten.
Men derfor kan de 12 km/t jo godt være hårdt for dig - du skriver jo netop, at du lige er begyndt på motion og at du vejer 103 kg ;O) Dårlig kondi og overvægt gør jo ikke motion nemmere på nogen måder.
Men bare vent og fortsæt - du vil LYNhurtigt mærke forskel på din kondi og ikke mindst hastighed når du cykler. Cykling er super godt til at starte ud med og giver rigtig god kondition og udholdenhed - du skal bare fortsætte ;o)
Held og lykke med det hele!
Men derfor kan de 12 km/t jo godt være hårdt for dig - du skriver jo netop, at du lige er begyndt på motion og at du vejer 103 kg ;O) Dårlig kondi og overvægt gør jo ikke motion nemmere på nogen måder.
Men bare vent og fortsæt - du vil LYNhurtigt mærke forskel på din kondi og ikke mindst hastighed når du cykler. Cykling er super godt til at starte ud med og giver rigtig god kondition og udholdenhed - du skal bare fortsætte ;o)
Held og lykke med det hele!
14 år14. august 2010 kl. 15:19
Foss (slettet)
Du kan sagten forbrænde mere end hvad maditals motions-skema siger.
Jeg har en motionscykel, som bla kan måle puls og udregne forbrændte kalorier. Når jeg sammenligner, hvad motionscyklens computer siger og hvad madital siger, så er maditals resultat lavere end motionscyklens.
Jeg har en motionscykel, som bla kan måle puls og udregne forbrændte kalorier. Når jeg sammenligner, hvad motionscyklens computer siger og hvad madital siger, så er maditals resultat lavere end motionscyklens.
14 år14. august 2010 kl. 17:15
Kudsk (slettet)
Tak for hjælpen.... jeg må vist så bare være tilfreds med at en morgentur på 20 km kun gav lidt over 300 kcal :-(
Vil prøve at speede tempoet lidt selvom jeg synes det virker uoverskueligt.
Vil prøve at speede tempoet lidt selvom jeg synes det virker uoverskueligt.
14 år14. august 2010 kl. 18:22
TinaR (slettet)
Jeg vil vove at påstå, at en tur på 20 km i din "tilstand" har givet mere end 300 kcal - måske ca. det dobbelte ;O)
Men du skal huske, at det langt fra kun er farten der afgør hvor meget du forbrænder - denne side har jo ikke en chance for, at måle om de 18 km har været op af bakke.. hvor man naturligvis forbrænder mere.
Jeg bruger gerne iform.dk - de har en ruteplanner hvor du både i cykling og løb kan tegne dit helt præcise rute. Herefter kan du beregne en højdeprofil, hvor du får et mere præcist tal.
I sidste ende vil jeg understrege, at det er flot at du er kommet i gang og at det ikke er kcal-regnskabet der er det vigtigste.
Vil du gerne have en hel præcis beregning, så er et pulsur super godt - også bare til at lære at presse sig selv og give motivation.
Men du skal huske, at det langt fra kun er farten der afgør hvor meget du forbrænder - denne side har jo ikke en chance for, at måle om de 18 km har været op af bakke.. hvor man naturligvis forbrænder mere.
Jeg bruger gerne iform.dk - de har en ruteplanner hvor du både i cykling og løb kan tegne dit helt præcise rute. Herefter kan du beregne en højdeprofil, hvor du får et mere præcist tal.
I sidste ende vil jeg understrege, at det er flot at du er kommet i gang og at det ikke er kcal-regnskabet der er det vigtigste.
Vil du gerne have en hel præcis beregning, så er et pulsur super godt - også bare til at lære at presse sig selv og give motivation.
14 år14. august 2010 kl. 18:58
Solveig Haldrup (slettet)
Ja Hej Kudsk Jeg kom endelig igang med cyklen i dag. 1. gang i år ! Og min cykel computer skrev at gennemsnitsfarten var 14 km/h Men pyha jeg var da drivvåd og syntes at jeg knoklede og det kalder motionslisten for langsomt. Men man skal vel også tage i betragtning at der er forskel på cykler, min er en tung bedstemorcykel med kun 2 fungerende gear ud af 3 ( der er ikke nogen af dem der hedder op ad bakke) så jeg havde en megatung tur. Jeg ved det går legende let på min datters citycykel med 7 gear når jeg låner den. Der ville samme kraftanstrengelse jo give en meget højere gennemsnitsfart. Så okay, vi beskrives som langsomme, men ved jo at vi har knoklet og lagt kræfterne i. Jeg var lige ved at dejse da jeg kom hjem efter 2 ½ times tur. Den første halve time var jeg lige ved at give op og tænkte nej det klarer jeg aldrig, men så var benene blevet smurt og det begyndte at glide. Tilsidst var regnen ved at tage pippet fra mig, men kom trods alt hjem. Håber du fortsætter og håber at jeg selv kommer afsted igen imorgen. Bliver nødt til at udnytte at jeg har fridag. God vind.
14 år18. august 2010 kl. 23:13
SiriS (slettet)
Jeg er også lige kommet i gang. Jeg cykler nu lige over 16 km i timen, altså roligt, men for kort tid siden var jeg langsommere og meget mere usikker. Jeg fik også ondt bagi efter 20 min. Nu kører jeg 40 min ad gangen uden problemer.
14 år19. august 2010 kl. 14:38
mettekh (slettet)
ja det kan godt passe at man sveder som pisket ved 12 km/t. Det er meget forskelligt hvor meget folk sveder bl.a men det er jo også meget individuelt hvor højt vores puls kommer op når vi motionerer så to personer der laver det samme kan have forskellig forbrænding og forskellig tendens til sved.
Opgiv ikke for jeg har selv startet i det små og bygget kondien op.
Og til sidst super flot at du lige er kommet igang og så cykler 20 km :-)
Opgiv ikke for jeg har selv startet i det små og bygget kondien op.
Og til sidst super flot at du lige er kommet igang og så cykler 20 km :-)
14 år29. august 2010 kl. 21:29