Tilvænning til cykelsadel?

Du læser en tråd i debat > motion

Tilvænning til cykelsadel?
Jeg er for et par uger siden begyndt at cykle "seriøst" efter en pause på ca. 10 år ;o)

Nå, men jeg har købt ny cykel og den er indstillet 100% korrekt, cykelbukserne er indkøbt osv.
Men jeg får virkelig ondt "foran" - og i dag fik jeg en vabel, avs avs.

Hvordan får man trænet "den" op til at holde til sadlen i timevis - gode tricks, træningsforslag mv. modtages med kyshånd ;O)
14 år25. juli 2010 kl. 21:49
re: Tilvænning til cykelsadel?
Hej Tina,
For nylig skiftede jeg min cykelsadel til en damesadel fordi jeg fik virkelig ondt i r....! Den er bredere bagtil og har et hul i midten. Siden har der ikke været nogen problemer og det endda uden cykelbukser.
Kh Pia
14 år26. juli 2010 kl. 11:34
Den rigtige saddel er alfa og omega. Og sadlen bør bestemt passe til ens køn.

Et andet lille trick er at tage et bad eller i hvert fald en "undervognsvask" inden man hopper i cykelbukserne.

Jeg kan ikke huske om det var Patric Sercu, som aflørede sit allevigtigste trick da han hængte cyklen på krogen men rådet lød (beklager ordvalget) "hold røven ren". Og det er faktisk vigtigt at man ikke sidder og sejler i en bakteriesuppe i flere timer, så den er hermed givet videre omend ømheden ikke kan fjernes med det råd.

Bliver bylder/bumser ved at være et problem, så prøv med buksefedt.
14 år26. juli 2010 kl. 13:06
Tak for gode råd ;o)

Jeg er hoppet fra min Kildemoes damecykel med bred sadel med gele til min Avenue Fitnessbike med smal "racersadel" - synes desværre, at jeg bliver øm af begge dele.

Gad vide hvordan man finder den rigtige sadel - man får jo ikke ligefrem lov at cykle en tur i hver af dem.....
Sadelfedt er overvejet - det hjalp nemlig en del, den dag jeg smurte vaseline på inden turen.

Det er bare træls, når man ikke kan cykle det man vil og kan pga. ømhed.

14 år26. juli 2010 kl. 18:19
Hej TinaR

Da jeg stadig var studerende holdte jeg "sommerferiepause" fra min cykel - forstået på den måde, at jeg ikke cyklede i 2 måneder hver sommer.

Når så semesteret startede op igen - så skal jeg lige love for, at det gjorde ondt. Der gik oftest 6 uger og så var det ovre - måske skal du bare bruge gradvis tilvænning til dine muskler i ballerne kan finde ud af at spænde rigtig op :)

Mvh
14 år27. juli 2010 kl. 09:42
Pia - hvilket mærke er det?
14 år27. juli 2010 kl. 23:17
Hej Tina,

Den hedder bg (body geometry) og er købt hos WeBike.
Med et problem som dit synes jeg du skal lede efter en cykelhandler, der vil give dig lov til at prøvekøre sadlen.
Held og lykke.

Hilsen Pia
14 år28. juli 2010 kl. 11:46
Hej Tina,

Hos nogle cykelhandlere kan man låne en saddel i nogle dage for at prøve den, og se hvordan den passer inden man køber den. Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg ved at fx Riis Cykler i Nørresundby tilbyder denne service.

Venlig hilsen,
Morten
14 år5. august 2010 kl. 07:19
Tak Morten - jeg bor ved Slagelse/Korsør, og efter hvad jeg har fundet ud af, så er der ikke nogen cykelforhandlere her omkring der vil låne ud.

Jeg har fået cyklet en masse og det bliver bedre og bedre for hver gang, så det er nok "bare" tilvænning der skal til ;o)
14 år5. august 2010 kl. 10:52

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });