Nu har jeg ventet længe nok

Du læser en tråd i debat > motion

Nu har jeg ventet længe nok
Så skal jeg igang igen...
Har været syg SÅ længe nu og hostet som jeg ved ikke hvad.. Det gør jeg faktisk stadig, men nu kan jeg ikke vente længere. Starter på at løbe igen i morgen. Plejer at ræse afsted 10km hver og hveranden dag, men tror jeg bliver nødt til at starte helt forsigtigt ud med 3-5km i lunte-tempo... Det er træls...
Tror I at det er ufornuftigt at begynde at løbe igen, når man lige har haft lungebetændelse? Og stadig hoster?
Jeg er meldt til fitness, men hader bare indeklimaet deroppe så vil helst ud i naturen.. Men tror I at jeg skal starte ud deroppe eller er det forsvarligt at løbe ud hvis man ellers føler sig rustet til det fysisk mht energi osv?

Bliver nu også svært at komme igang igen faktisk.. Er kommet helt ud af min gode motionsvane... Trænger til et los i røven xD

Knus
Julie
14 år20. april 2010 kl. 22:09
re: Nu har jeg ventet længe nok
Kan du ikke bare starte ud med at gå en god tur, idet tempo du kan klare? Jeg tror det vil være dumt at løbe lige efter en lungebetændelse, med den kulde og tåge der er i disse dage.
Så på med et halstørklæde du kan trække op over mund og næse noget af tiden. Når du har gået i rask tempo i noget tid og begynder at føle dig oven på igen, så burde det være nemt nok at løbe.
Jeg har ikke løbet fast i 5 år, men har gået lange ture i rask tempo i lang tid, og nu kan jeg sagtens løbe 30 - 45 min i streg som jeg kunne førhen, så det skal nok komme igen :-)
14 år21. april 2010 kl. 08:37
Jo jeg endte også med bare at gå en tur idag... Savner bare den der følelse af at være rigtig forpustet og svedig og så rigtig føle at man har udrettet noget fysisk xD Men jeg må nok være tålmodig, for jeg kan mærke at bare jeg går op af en stejl trappe, udløser det et hosteanfald -.-'

Men ja, når jeg først kommer igang og vejret bliver mildere, så burde det gå hurtigt :) Det håber jeg i hvert fald.. Kan du godt løbe 30-45min uden at løbe jævnligt? Hvordan holder du den kondi oppe? ved anden motion eller forbliver du automatisk i så god form?
14 år21. april 2010 kl. 19:56
Jeg går flere gange om ugen, hvor jeg går mellem 5 og 12 kilometer med en gennemsnit hastighed på 6 km/t. Der er meget bakket terræn hvor jeg bor, og jeg holder farten op ad bakke også, så jeg tror det er derfor, at jeg ikke har haft problemer med at starte med at løbe igen.
Jeg har god kontrol over min vejrtrækning, det tror jeg kommer af pilates, så jeg koncentrerer mig bare om at trække vejret roligt og så løber jeg kun med 8 km/t i gennemsnit, med den klausul at jeg ikke må gå overhovedet.
I dag løb jeg den sidste kilometer med en gennemsnitshastighed på 11,88 km/t, så det giver mig et kondital på 42 ml ilt/kg/min, hvilket ligger i den høje ende af middel.
Jeg bruger iforms ruteplanner til at regne det ud. (et forældet link til iform.dk er blevet fjernet)
14 år21. april 2010 kl. 20:11
Jeg løber forresten ikke en bestemt rute, men løber på tid. Jeg sætter stopuret på min telefon til enten at ringe efter 30 eller 45 min, og så løber jeg bare til det ringer. Det har passet godt nok med afstanden, men hvis jeg ikke er nået hjem, når det ringer, så går jeg det sidste stykke.
14 år21. april 2010 kl. 20:14
Ja det har nok meget med vejrtrækningen at gøre.. Jeg har ikke så god kontrol over min tror jeg (især ikke efter sygdommen).

Jeg plejer også at have den regel når jeg løber at jeg godt må sætte farten så langt ned som jeg har brug for hvis det er virkelig hårdt, bare jeg ikke går ned i gang-tempo... Det virker meget godt

Jeg plejer altid at planlægge og lave nye ruter inde på iforms ruteplanner, men det er da faktisk et interessant alternativ bare at tage tid. Det tror jeg også at jeg vil afprøve til afveksling :-)
14 år21. april 2010 kl. 21:52
Det virker i hvert fald for mig. Så løber jeg bare hvorhen mine ben de bære mig og taster ruten ind på iform bagefter. Så synes jeg ikke, at jeg tænker så meget over hvor langt jeg egentligt løber, men bliver som regel glædeligt overrasket bagefter. Plus at jeg jo automatisk kommer til at løbe længere og længere, jo bedre form jeg kommer i.
14 år21. april 2010 kl. 22:21

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });