#2 af gtfh (slettet)
Sygdom og svækkelse
Du læser en tråd i debat > motiongtfh (slettet)
re: Sygdom og svækkelse
Hep,
Hvis du har passet din træning i tre år, smider du IKKE det hele på gulvet fordi du holder 3 uger pause.
Indtil for et årti eller to siden, var det faktisk sådan alle cykelryttere trænede - 11 måneder med træning og 1 måned på sofaen. Og selvom man nu har fundet på noget smartere, så har det jo virket fint.
Naturligvis vil du i begyndelsen løbe langsommere og ikke så langt. Eftersom du kan huske "feelingen" med det gode løb, vil jeg ikke lægge skjul på at du sikkert bliver møgfrustreret, men den fase skal bare overståes.
Du kommer hurtigt tilbage - tro mig.
Hvis du er heldig, kan det endda være at du bliver bedre end før pausen; det ser man hos de som har trænet hårdt for da vil kroppen få restitueret i bund i dan lange pause, noget som man ellers ikke giver den lov til.
Hvis du er uheldig, så vil lungebetændelsen sidde med eftervirkninger i flere måneder og så går det naturlig ikke så hurtigt. Men igen: det skal nok komme.
Bere pas på ikke at starte for voldsomt op - nu du brænder så meget for det.
God bedring med det sidste :-)
Hvis du har passet din træning i tre år, smider du IKKE det hele på gulvet fordi du holder 3 uger pause.
Indtil for et årti eller to siden, var det faktisk sådan alle cykelryttere trænede - 11 måneder med træning og 1 måned på sofaen. Og selvom man nu har fundet på noget smartere, så har det jo virket fint.
Naturligvis vil du i begyndelsen løbe langsommere og ikke så langt. Eftersom du kan huske "feelingen" med det gode løb, vil jeg ikke lægge skjul på at du sikkert bliver møgfrustreret, men den fase skal bare overståes.
Du kommer hurtigt tilbage - tro mig.
Hvis du er heldig, kan det endda være at du bliver bedre end før pausen; det ser man hos de som har trænet hårdt for da vil kroppen få restitueret i bund i dan lange pause, noget som man ellers ikke giver den lov til.
Hvis du er uheldig, så vil lungebetændelsen sidde med eftervirkninger i flere måneder og så går det naturlig ikke så hurtigt. Men igen: det skal nok komme.
Bere pas på ikke at starte for voldsomt op - nu du brænder så meget for det.
God bedring med det sidste :-)
14 år6. april 2010 kl. 20:04
bruger slettet
Tak for dit svar, det er rigtig dejligt at høre at det hele ikke behøver at være forspildt..
Jeg tror dog at jeg kommer til at være sindssygt træt i meget lang tid efter sygdommen, men ja jeg må jo bare tage det i stiv arm og vente den tid det tager.
Det er i hvert fald sandt at nu får jeg restitueret igennem, det har min krop sikkert også lidt godt af.. Må vi håbe :)
Jeg tror dog at jeg kommer til at være sindssygt træt i meget lang tid efter sygdommen, men ja jeg må jo bare tage det i stiv arm og vente den tid det tager.
Det er i hvert fald sandt at nu får jeg restitueret igennem, det har min krop sikkert også lidt godt af.. Må vi håbe :)
14 år6. april 2010 kl. 21:26
burdeikke (slettet)
Bare rolig - det kommer hurtigt tilbage som Gtfh siger. jeg tager også restitutionspauser på et par uger fx. et par gange om året for lige netop at give kroppen den pause, den har brug for. Og jeg oplever faktisk at det virkelig virkelig hjælper. I starten skal man lige holde ud, men så er man hurtig tilbage på benene.. Tag det helt roligt
14 år6. april 2010 kl. 22:20
bruger slettet
Okay tak, det er ret beroligende at høre :-)
Man føler virkelig at man er lænket til sin seng og sit hus, det er rigtig ubehageligt.
Håber snart at være igennem det her! :P
Man føler virkelig at man er lænket til sin seng og sit hus, det er rigtig ubehageligt.
Håber snart at være igennem det her! :P
14 år7. april 2010 kl. 09:25
Her kommer et bedrøvet indlæg..
Jeg har igennem de sidste tre år løbetrænet, fitness og styrketrænet ca. hveranden dag. Jeg plejer at kunne løbe 10km på omkring en time. Her den sidste tid har jeg puklet i fitnesscentret med intervalløb, og har efter måneders kamp opnået at kunne løbe med 12km/t i 5min af gangen. Det har jeg været glad for. Har virkelig haft en god kondi og et fantastisk helbred, lige indtil for små tre uger siden!
Nu har jeg ligget syg med: mellemørebetændelse, bihulebetændelse OG lungebetændelse på én gang. Jeg ved ikke hvad der fik mig ned, men nede er jeg bogstavelig talt, er nærmest ikke trådt ud af sengen i de snart tre uger :S
Bare det at gå opad tre trappetrin gør mig vildt forpustet...
Nu tænker jeg bare... Vil min kondition være helt ødelagt efter dette forløb, vil al min forhenværende træning og flid være spildt?
Skal jeg starte forfra med mit løb? :-(
Det har jeg nemlig hørt skrækhistorier om...
Og er der nogen der ved hvordan man hurtigst muligt får sin krop 'fit for fight', igen? Nogle ting man kan spise eller gøre for at genvinde sin energi efter sådan en lang periode med sygdom?
Jeg satser på at være tilbage i skolen og på arbejde fra næste mandag hvis jeg er heldig. Så håber jeg at kunne starte ud igen med noget blid træning.
Det er mig bare totalt uvant :( jeg er helt i panik... I tre år er der ikke gået over to dage mellem mine træningsdage... Jeg har ikke været syg siden jeg begyndte at træne (det siger en del, fordi jeg var altid syg inden da), så jeg har aldrig oplevet denne situation før... Jeg føler mig fuldstændig revet ud af mine elementer :-(
Pyyh måtte bare ud med det... er ved at få siddesår!! :-( Vil så gerne igang med træningen igen