Ondt under fødderne ved løb...

Du læser en tråd i debat > motion

Ondt under fødderne ved løb...
Hvorfor?
Jeg kan godt løbe på stedet og løbe på løbebånd, men når jeg løber udenfor, så får jeg forbandet ondt under mine fødder.

Jeg løber 2 x ugentligt på græs, grusstier, skovbund og kun lidt asfalt. Jeg løber 10-15 ad gangen.

Jeg har helt almindelige billige noname løbesko, som jeg både bruger inde, på bånd og ude. Men som sagt, gør det kun ondt under fødderne når jeg løber ude. Under trædepudderne både på hæl og fodsål, for at være mere præcis.

Nye sko ville nok være en ide, men jeg har simpelthen ikke råd til at give over 1000 kr for et par sko.

Mon der er nogen der har en ide til billige sko, eller andre gode råd? Nogen der har oplevet noget lignende?

Takker på forhån :)
14 år6. april 2010 kl. 09:15
re: Ondt under fødderne ved løb...
Jeg vil sige at det er en virkelig god investering at købe et par ordentlige løbesko, med eftertryk på virkelig! For hvert skridt du tager sender du stød gennem din krop dvs. knæ, ryg, hofter virkelig får læs på. Det er disse stød man skal undgå med et par ordentlige sko. Godt være du ikke umiddelbart kan mærke noget, men pludselig sidder smerten der bare.

Har selv et par Nike jeg er utroligt glad for, føler at jeg løber i luften og det gør det så meget mere behageligt at træne hvis man ikke hele tiden kan mærke ubehag i fødderne! Jeg har valgt et kendt mærke fordi jeg stoler på at de kendte firmaer trods alt har noget ekspertise, da de også leverer til professionelle og derfor er der en vis kvalitetssikring. Før havde jeg også et par no-name, men fik som dig også ondt i fødderne blot ved Aerobic indendørs. Bruger også mine løbesko på løbebånd, men at løbe på bånd er meget mere skånsomt end at løbe i naturen/på vej, da der udenfor er naturlige forhindringer, såsom småsten, kantsten, knolde osv.

Vil sige at 1000 kr. er ingenting ift at det er ens krop det gælder! Prøv desuden løbesko om aftenen, da de under ingen omstændigheder må stramme, helst skal de faktisk være en str større end det man plejer at bruge! Find en butik der er behjælpelig med at finde de rette sko.

Får man skader, vil det medføre begrænsninger i ens fysiske præstationer og det ville jo være den stik modsatte effekt af det man ønsker!

;)
14 år6. april 2010 kl. 13:42
Du skal bestemt anskaffe nogle gode sko. Det kan virkelig godt betale sig.

Og de behøver jo ikke nødvendigvis være dyre. (I hvert fald kun første gang!)

Det du nemlig skal gøre er at få en løbetest. Og hvis du får det gjort i en sportsbutik er det så vidt jeg ved en service som afhænger af at du også køber skoene. Men måske kan de lave en i dit fitness center? Eller hos en bandagist?

Når du først kender din løbestil kan du jo holde øje med tilbud. Mine supergode adidassko kostede mig 300 på tilbud.

14 år6. april 2010 kl. 14:10
Kan også kun sige at det er skoene der gør forkellen.

Ligesom dig har jeg bare heller ikke 1000 kr. der står sko på (er studerende og har 3 børn der også skal leve, så det er mor der går på kompromis hver gang ;-))

Men jeg er tilbudshaj af rang, og du kan altså være heldig at finde gode sko på tilbud, eller som jeg at finde nogle helt ubrugte løbesko på qxl (dba og guloggratis kan også bruges) til den nette sum af 270 kr.

Nogle får jo (heldigvis for mig) købt udstyret inden de ved om de får det brugt.

God fornøjelse med at finde de rigtige sko :-)

Vh Karin
14 år6. april 2010 kl. 14:12
Jeg bliver nødt til at tilslutte mig heppekoret. Det handler om gode sko!!!!

Jeg havde præcis samme oplevelse som dig (dog fik jeg mest ondt i svangen på min fod og det overskyggede langt den sviende fornemmelse på fodballerne!). Selvom jeg dengang var på SU (og ingen løn ved siden af) lod jeg 1600 kr gå til den dyreste model fra Asics i den lokale sportsforretning. Det var GULD VÆRD.
14 år6. april 2010 kl. 15:32
Hov - jeg glemte at sige, at det er ekstremt vigtigt at du prøver dem inden du køber dem. Og at du prøver flere modeller - jeg havde 16 par på, før jeg fandt nogen der ikke trykkede mig i svangen.
14 år6. april 2010 kl. 15:33
Giver partlyorganic ret - Lige præcis skoene er det sidste sted man skal spare! Man skal i hvert fald aldrig købe brugte løbesko, da alle har forskellig løbestil og sko derfor bliver slidt forskelligt. Helst skal man også undgå alt for gamle sko - selvom de er ubrugte, da gummiet i skoen mister sin absorberende effekt over tid - godt at have in mente hvis man går på tilbudsjagt i Bilka... Selvfølgelig en eller to sæsoner har måske mindre at sige. Jeg ved dog at lige præcis Bilka, Føtex etc. netop køber enorme partier udgåede modeller hjem fra kendte mærker og sælger dem for en slik...men gummiet er så også derefter.
Nu ved jeg ikke hvad du mener med "10 - 15 ad gangen", hvis det blot er 10 - 15 min 2 gange om ugen, så er det måske lige meget - men hvis det er 10 - 15 km er det en anden snak...

Over and out... :)
14 år6. april 2010 kl. 16:27
Jeg kan da godt høre at jeg bare kan smide mine sko ud, og smide mig hen på sofaen og blive fed igen, for de duer da ikke de sko jeg har ;-)

Undskyld hvis jeg lige lød lidt mavesur, men mamma_long spurgte efter råd til billige sko, og det eneste der kommer af svar er at det må man ikke, de skal nærmest koste mindst 1500 kr.

Jeg betvivler såmænd ikke at i har ret i at skoene ER det vigtigste, men der findes altså folk der ikke har den slags penge....heller ikke selvom man prioterer anderledes. (jeg har i hvert fald ikke, det eneste vi kan priotere i er maden, og vi skal jo leve).

Så kan man så sige, at jeg og andre i min situation, så burde vælge en anden motionsform, men det skal der jo også penge og tid til, så løb er umiddelbart det billigste jeg kan finde, hvor jeg samtidig har tiden.

Så jeg kan altså ikke se noget problem i at købe sko på tilbud....hvis man har prøvet dem i en butik først og ved hvad man går efter, er de da absolut lige så gode, som dem der koster det hvide ud af øjnene.

Det kan godt være at jeres indlæg slet ikke var ment sådan, men føler mig altid trådt på når folk siger sætninger som: "der må man endelig ikke spare" eller "det handler om priotering".....for mig er der bare ikke andre muligheder end at spare!!

Så fik jeg mit hjerte lettet, og undskylder på baghånd mit små-vrisne indlæg......kunne bare ikke lade det passere ;-)

Vh Karin, som ikke klynker, men blot påpeger at det ikke altid er muligt at gøre som man vil :-) No hard feelings :-D
14 år6. april 2010 kl. 18:51
jammen jeg vil bare gerne takke for alle de gode råd :)
Tak fordi I har gidet svare så seriøst.

Jeg ved jo godt det med skoene, men troede faktisk ikke at det betød SÅ meget når jeg løb på blødt underlag som skov og grus.

Jeg har i dag fået lavet en løbetest og det viser sig faktisk, at jeg er mellem dem der supinerer (løber åbenbart på ydersiden), og så tror da fa*den at jeg har ondt under fusserne.

Blev præsenteret for alskens lækre løbesko i prisklassen 700 + ... og da jeg også er studerende med 2 børn + hus og mand.... må jeg lige vende med resten af familien inden jeg lige river dankortet. Måneden byder på ikke mindre end 2 fødselsdage, hvoraf den ene er min egen, så måske er jeg heldig :)

Men tak igen for super råd
14 år6. april 2010 kl. 19:53
Du skal da have løbesko i fødselsdagsgave! Jeg fik noget superlækkert løbetøj, løbeundertøj og løbesko i fødselsdagsgave for 6 år siden. Jeg fik nye sko til min fødselsdag for et halvt år siden og kunne passe mit løbetøj igen inden jul, så det er bare super.
Jeg lærte først at løbe rigtigt, da jeg fik en baby jogger, men kan også løbe uden nu. Hvilket er meget godt da min datter er 8 år nu.
14 år6. april 2010 kl. 21:50

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });