#2 af Sannew (slettet)
Marathon
Du læser en tråd i debat > motionSannew (slettet)
re: Marathon
Fantastisk!
Lad os høre lidt mere om, hvordan du planlægger træning og kost..
Lad os høre lidt mere om, hvordan du planlægger træning og kost..
14 år13. februar 2010 kl. 19:20
biologi c
jeg har løbet 5km og træner til de 10km.
men jeg ville rigtig gerne engang løbe marthon..
men jeg ville rigtig gerne engang løbe marthon..
14 år14. februar 2010 kl. 17:00
guest
@biologi c : Fedt at du er godt i gang med at løbe! Alle som har et nogenlunde godt helbred kan træne sig op til et marathon. Udfordringen i at træne op til et marathon er ikke at få sig en skade undervejs. Er man ikke i god form, så starter man meget stille og roligt op ca 7-9 måneder inden løbet.
@Sannew : Jeg tager udgangspunkt i løbeklubben Spartas søndags-træningsplan. De har gratis fællestræning hver søndag fra november til maj, hvor Copenhagen Marathon afholdes. Det er for alle også dem der ikke har planer om at løbe et marathon.
Fx skal jeg løbe 15 km på søndag. Inden da skal jeg have løbet 15 km fordelt på nogen kortere tur. Fx 3 x gange 5 km, tirsdag, onsdag og fredag og så søndag 15 km. Det ville være en god idé at en af de kortere tur var interval-/pulstræning - det er jeg bare ikke så god til.
Mht mad, så har jeg ikke en decideret madplan. Jeg spiser så sundt jeg kan i løbet af ugen. Dagen inden en lang tur, drikker jeg en masse vand, holder mig til kulhydrater og langfra kød og tunge måltider.
Om morgen inden et løb står jeg tidligt op for at spise havregrød med frugt mindst to timer inden jeg skal løbe.
Med på turen har jeg vand og noget spise som fx dadler, druesukker, castus-frugtstang eller andet med masser af kulhydrater - det er nemlig også vigtigt at træne indtagelse af mad og drikke under løb - under et marathon bliver man nød til at drikke og snacke i mens man løber.
Link til Spartas fællestræning, hvor man kan downloade en pdf med træningsplanen:
copenhagenmarathon.dk
@Sannew : Jeg tager udgangspunkt i løbeklubben Spartas søndags-træningsplan. De har gratis fællestræning hver søndag fra november til maj, hvor Copenhagen Marathon afholdes. Det er for alle også dem der ikke har planer om at løbe et marathon.
Fx skal jeg løbe 15 km på søndag. Inden da skal jeg have løbet 15 km fordelt på nogen kortere tur. Fx 3 x gange 5 km, tirsdag, onsdag og fredag og så søndag 15 km. Det ville være en god idé at en af de kortere tur var interval-/pulstræning - det er jeg bare ikke så god til.
Mht mad, så har jeg ikke en decideret madplan. Jeg spiser så sundt jeg kan i løbet af ugen. Dagen inden en lang tur, drikker jeg en masse vand, holder mig til kulhydrater og langfra kød og tunge måltider.
Om morgen inden et løb står jeg tidligt op for at spise havregrød med frugt mindst to timer inden jeg skal løbe.
Med på turen har jeg vand og noget spise som fx dadler, druesukker, castus-frugtstang eller andet med masser af kulhydrater - det er nemlig også vigtigt at træne indtagelse af mad og drikke under løb - under et marathon bliver man nød til at drikke og snacke i mens man løber.
Link til Spartas fællestræning, hvor man kan downloade en pdf med træningsplanen:
copenhagenmarathon.dk
14 år15. februar 2010 kl. 11:30
bruger slettet
Det er selvfølgelig mig der har skrevet ovenstående indlæg, jeg var bare for lang tid om at skrive det og blev logget ud undervejs.
14 år15. februar 2010 kl. 11:32
Kirsten P (slettet)
Jeg skal løbe lillebælt halvmarathon d. 8 maj
Jeg synes du er sej når du løber marathon. Som jeg skrev i en anden tråd tror jeg ikke jeg var i stand til træne så meget som man skal optil en marahton.
Sidste år var jeg også med til lillebælts marathon og der fik jeg stresset mig godt op inden løbet (drømte om det om natten)
Jeg kunne også være din mor. Jeg har også 2 sønner der har deltaget og de siger aldrig mere.
Jeg synes du er sej når du løber marathon. Som jeg skrev i en anden tråd tror jeg ikke jeg var i stand til træne så meget som man skal optil en marahton.
Sidste år var jeg også med til lillebælts marathon og der fik jeg stresset mig godt op inden løbet (drømte om det om natten)
Jeg kunne også være din mor. Jeg har også 2 sønner der har deltaget og de siger aldrig mere.
14 år15. februar 2010 kl. 13:59
bruger slettet
Tak Kirsten for de pæne ord.
Jeg kan kun sige det samme om dig - fedt at du kan overgå dine sønner ved at gentage løbet.
Jeg plejer også at blive nervøs inden løb og det er næsten lige meget hvor langt løbet er.
Vi har da lige startet en rose-klub med to medlemmer ;-)
Jeg kan kun sige det samme om dig - fedt at du kan overgå dine sønner ved at gentage løbet.
Jeg plejer også at blive nervøs inden løb og det er næsten lige meget hvor langt løbet er.
Vi har da lige startet en rose-klub med to medlemmer ;-)
14 år16. februar 2010 kl. 15:42
Som jeg allerede har skrevet i et andet forum, er jeg ved at træne til mit andet marathon.
Lige nu er jeg i gang med at gøre det helt "offentligt og officielt" - jeg har brug for så mange så muligt ved det, for at holde min motitvation. Det var nemlig også medvirkende til at jeg gennemførte et marathon for 2 år siden.
Lige nu er jeg blevet helt høj på tanken om at skulle træne til det og gennemføre og endelig at have taget beslutningen. Det kan stærkt anbefales!
Inden jeg satte mig for at løbe det i 2008 havde jeg aldrig troet jeg ville kunne eller overhovedet have lyst til det.
For mit vedkommende startede det med at overkomme 3 km ture og så derfra har jeg øget længden på mine løbeture over længere tid. Nu er jeg endt som en lalle-glad løbe-entusiast!
Er der andre, der er ved at træne til nogen længere løb? Eller har nogen ambitioner om det i fremtiden?