Muskler og vægt

Du læser en tråd i debat > motion

Muskler og vægt
Hej

Jeg er en kvinde på 19 år, som er begyndt at styrketræne for cirka et halvt år siden. Jeg er også begyndt at træne en del, dog uden henblik på vægttab. Jeg er 173 og har førhen vejet omkring de 63kg og været meget slank.

Nu er jeg begyndt at træne konditionstræning ret hårdt i 40min efterfulgt af styrketræning i 30min hveranden dag og jeg har virkelig presset mig selv. Jeg kan se på mig selv at mine muskler er blevet større, men samtidig føler jeg mig tykkere og min vægt er steget til de 68-69kg.
Hvordan skal jeg forholde mig til det, kan jeg stadig bruge bmi?
Jeg føler virkelig at det er nedtur når jeg har gjort så meget for at komme i form.

Hvor meget kan man tillade sig at veje når man som kvinde styrketræner? Hvor meget forskubber det idealvægten?

Venlig Hilsen Miranda

14 år5. januar 2010 kl. 15:59
re: Muskler og vægt
Hej Miranda
Der er mange myter omkring det med styrketræning og vægtøgning.
Det er rigtigt at man ofte øger sin vægt når man starter med at træne, det sker fordi man faktisk laver små muskelskader hvor der opstår væskeansamlinger, det er det der giver den kortsigtede øgede vægt.

Det at man forøger sin vægt voldsomt ved styrketræning, og at det derfor ofte ikke er så populært hos kvinder, er lidt en skrøne.
For at øge sin vægt, fylde og muskelmasse, skal man virkelig træne HÅRD styrketræning i lang tid, absolut maximum vægtøgning af muskelmasse for en kvinde der træner fuldstændig optimalt, er 3 kg på et år.

De 5-6 kg du har taget på er derfor ikke udelukkende pga træningen, men også pga kosten, og det kunne ha været meget interessant at ha målt din fedtprocent da du startede og så måle den nu, den er ikke faldet, som du måske godt kunne ha ønsket dig.
Så altså - kig lidt på om du måske ubemærket er begyndt at spise mere i forhold til før for at finde den fulde forklaring på vægtøgningen.

Du kan sagtens bruge BMI udregningen selvom du træner, igen er det først når vi taler om virkelig seriøse bodybuildere at BMI ikke kan bruges.
Med din højde kan du faktisk veje op til 75 kg og stadig have en BMI indenfor grænsen "normalvægtig".

At du nu vejer 68-69 kg vil jeg jo mene er helt passende for dig, men jeg ved godt at det er meget individuelt.
Jeg vil dog mene at det er synd hvis du "skyder skylden" på træningen, og ikke er så tilfreds med den mere, for det den gør for din sundhed er uvurderligt.

God træning;0)

mvh
Bøge
14 år6. januar 2010 kl. 21:26
Hej Miranda,

Allerførst: SMID BMI AD HEL... TIL!!!! Det tager ikke hensyn til hvor meget muskelmasse man har og er derfor intet værd. Mange er tyndfede med et perfekt BMI.

Med mindre du er en testosteronramt teenageknægt skal det tage i hvert et år at smide 5 kg muskler på kroppen og som kvinde er det helt ekstremt usædvanligt at kunne følge med i det tempo, mere end 2-3kg det første år skal man normalt ikke forvente (men det kan jo være er du er et sjældent talent indenfor bodyfitness, det ved man jo aldrig).
Hvis du føler dig tykkere pga. de større muskler må jeg så være ærlig at jeg ikke forstår dig men det er nok en kvindeting at være muskelforskrækket. Dog er jeg ret sikker på at du også er kommet til at fede kroppen op.
Prøv at tage en tid med energiunderskud og følg fedtprocenten imens. Du kan enten anskaffe dig en fedttang eller alternativt benytte en badevægt med fedtmåler men husk at denne løsning IKKE kan fortælle hvor meget fedt du har på kroppen, for det tal sådan en vægt spytter ud passer på ingen måde. Men man kan følge en udvikling og DET er jo straks interessant.
Max 500kcal underskud pr dag - det giver ca. 1/2 kg om ugen. Går det hurtigere end det, så tærer kroppen også muskelmasse og det gider vi ikke. Især ikke da musklerne har et tomgangsstofskifte og derfor øger forbrændingen også mens man sover. Og især som kvinde er et godt muskelpanser vigtigt for en funktionel alderdom. Husk masser af protein mens du er på kur og styrketræningen er også vigtigt at holde fast i.

Er der nogen speciel grund til at du dyrker cardio før styrketræning? De fleste er enige om at det giver større udbytte i omvendt rækkefølge - dels har kroppen mere power at rutte med hvis man styrketræner først og dels sætter det gang i fedtforbrændingen med cardio hurtigt bagefter hvis men ikke spiser i mellem. Men bagefter er det vigtigt med lidt protein (20 gram) og kulhydrater så hurtigt som muligt så man udnytter kroppens åbne vindue til at restituere.

Hvor meget idealvægten stiger er jo nok en smagssag. Muller vejer jo, så hvis man ikke er en modeltynd pindarm så skal man altså veje mere. Men jeg har også samme holdning til idealvægt som til BMI, I stedet må det være spejlet (og om bukserne strammer i taljen) der afgør om vægten er rigtig eller ej.

God træning :-)
14 år6. januar 2010 kl. 21:59
Okay tak for svarene

jeg har bare altid hørt at fx når teenagedrenge skal tage på, så bliver de altid anbefalet at styrktræne og når man snakker om styrketræning i forbindelse med slankekur, så rådes man altid til at regne med at vægten enten vil stige eller ikke gå ned, men at det ikke betyder noget fordi det er muskler?

Jeg har forsøgt at være opmærksom på mit kalorieindtag igennem de sidste par uger, og jeg ligger omkring 1800kalorier dagligt også de dage jeg træner. Så jeg forstår det faktisk ikke. Kan det være noget med at man binder væske når man træner meget?

14 år7. januar 2010 kl. 15:54
Hvis man i en periode har været inaktiv - måske kun styreketrænet - og man så kaster sig ud i hård konditionstræning så skal man forvente at vægten vil stige.
Hård cardio bare 3 -4 gange om ugen vil nemlig få blodmængden til at stige da kravet til iltoptag øges. kroppen svarer igen ved at danne flere røde blod legemer der kan transporterer ilten rundt i kroppen. Derfor vil mange opleve en vægtøgning i starten...

Hvis man træner men henblik på vægttab vil vægtøgningen ikke ses grundet vægttabet og man oplever bare at vægten står stille...
14 år7. januar 2010 kl. 16:28
Okay det kan godt være det.
Jeg har ikke dyrket cardio eller konditionstræning ret meget før, men har i det sidste halve år begyndt at løbe 6km med hård intervaltræning og derefter går jeg til den på stairmaster, crosstrainer, kondicykel osv virkelig med pulsen oppe i yderligere 30min og derefter kommer min styrketræning.. og det er hveranden dag ca

Førhen løb jeg 5km en gang om ugen i lavt tempo...

14 år9. januar 2010 kl. 20:09
Jeg vil tro der er cardioen der så har øget din vægt... men det er jo en god ting skal du huske!!!
14 år11. januar 2010 kl. 10:42
hvorfor lave konditionstræning først også styrketræning bagefter ?....i trætter jeres muskler til at være effektive.....nu ved jeg jo ikke hvad i vil opnå med jeres styrketræning, men hvis man vil ha nogle gode muskler så er det kort opvarmning, så styrketræning for så derefter at kunne slutte af med fitness træning
13 år10. august 2011 kl. 23:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });