Hej Miranda
Der er mange myter omkring det med styrketræning og vægtøgning.
Det er rigtigt at man ofte øger sin vægt når man starter med at træne, det sker fordi man faktisk laver små muskelskader hvor der opstår væskeansamlinger, det er det der giver den kortsigtede øgede vægt.
Det at man forøger sin vægt voldsomt ved styrketræning, og at det derfor ofte ikke er så populært hos kvinder, er lidt en skrøne.
For at øge sin vægt, fylde og muskelmasse, skal man virkelig træne HÅRD styrketræning i lang tid, absolut maximum vægtøgning af muskelmasse for en kvinde der træner fuldstændig optimalt, er 3 kg på et år.
De 5-6 kg du har taget på er derfor ikke udelukkende pga træningen, men også pga kosten, og det kunne ha været meget interessant at ha målt din fedtprocent da du startede og så måle den nu, den er ikke faldet, som du måske godt kunne ha ønsket dig.
Så altså - kig lidt på om du måske ubemærket er begyndt at spise mere i forhold til før for at finde den fulde forklaring på vægtøgningen.
Du kan sagtens bruge BMI udregningen selvom du træner, igen er det først når vi taler om virkelig seriøse bodybuildere at BMI ikke kan bruges.
Med din højde kan du faktisk veje op til 75 kg og stadig have en BMI indenfor grænsen "normalvægtig".
At du nu vejer 68-69 kg vil jeg jo mene er helt passende for dig, men jeg ved godt at det er meget individuelt.
Jeg vil dog mene at det er synd hvis du "skyder skylden" på træningen, og ikke er så tilfreds med den mere, for det den gør for din sundhed er uvurderligt.
God træning;0)
mvh
Bøge
#2 af Bøge (slettet)
Jeg er en kvinde på 19 år, som er begyndt at styrketræne for cirka et halvt år siden. Jeg er også begyndt at træne en del, dog uden henblik på vægttab. Jeg er 173 og har førhen vejet omkring de 63kg og været meget slank.
Nu er jeg begyndt at træne konditionstræning ret hårdt i 40min efterfulgt af styrketræning i 30min hveranden dag og jeg har virkelig presset mig selv. Jeg kan se på mig selv at mine muskler er blevet større, men samtidig føler jeg mig tykkere og min vægt er steget til de 68-69kg.
Hvordan skal jeg forholde mig til det, kan jeg stadig bruge bmi?
Jeg føler virkelig at det er nedtur når jeg har gjort så meget for at komme i form.
Hvor meget kan man tillade sig at veje når man som kvinde styrketræner? Hvor meget forskubber det idealvægten?
Venlig Hilsen Miranda