Ingen energi eller styrke

Du læser en tråd i debat > motion

Ingen energi eller styrke
Har været på South Beach-kuren i en uge. Det er ikke en kur, men en kostomlægning, hvor kulhydrater er no-no og magre proteiner er yes-yes. Jeg spiser enormt meget og bruger meget tid på at tilberede iht bogen. De første to uger går på at (populært sagt) tømme kroppen for affaldsstoffer og vænne den af med dårlige vaner. Og nu kommer mit spørgsmål: Kan et pludseligt fald i indtage af kulhydrater forårsage et kraftigt fald i styrke, fitness, hjertekapacitet osv? Når jeg træner (som jeg plejer) kan jeg bare ingenting! Pulsen hopper op på 150 i løbet af no time og jeg kan ikke holde den dér. Håber en af jer har forstand på sådanne ting her og kan fortælle mig om det er godt, skidt, det holder op, det fortsætter eller hvad svaret nu kan være. Bekymrede hilsener Mulemba
15 år12. maj 2009 kl. 08:51
re: Ingen energi eller styrke
Ud fra et logisk synspunkt, vil jeg nok mene det er fordi musklerne skal bruge kulhydrat til at arbejde med under træning, og hvis du så ikke spiser dem, føles det som du ingen energi har
15 år12. maj 2009 kl. 14:20
re: Ingen energi eller styrke
Jeg tror ikke der er noget belæg for at man taber sig mere (i det lange løb) hvis man undgår kulhydrat.

På kort sigt taber man sig, fordi kulhydrat binder vand i blodet, men på lang sigt drejer det sig om hvor meget man får ind, versus hvor meget man forbrænder.

Og mængden af energi er lige høj (17 kj/gram) hvadenten du spiser protein eller kulhydrat. Man skal selvfølgelig undgå hurtige kulhydrater såsom slik, saftevand, hvidt brød etc, men gerne spise groft brød osv, der indeholder kostfibre, og dermed mætter.

Protein mætter i længere tid end kulhydrat (fordi det ikke påvirker blodsukkeret), så det er en god idé at spise mere, men jeg tror ikke det er sundt helt at udelukke de langsomme kulhydrater.

Der er nok mange der har tabt sig med denne kur, men der har også været meget kritik. Jeg tror det er op til den enkelte, om man føler man har det godt med den slags mad. Det lyder til at det ikke er for dig, hvis du ingen energi har.
Mvh Lone
15 år12. maj 2009 kl. 14:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });