Om hvilepuls og maxpuls

Du læser en tråd i debat > motion

Om hvilepuls og maxpuls
Nu håber jeg, at der er nogen herinde, der er klogere end mig, for jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg finder ud af hvad min maxpuls er. Jeg har fundet adskillige standard-formler på nettet og de mener allesammen, at jeg som 35-årig bør have en maxpuls på 185.

Så langt så godt. Men jeg er bange for, at min puls ikke opfører sig helt normalt. Jeg har nemlig en hvilepuls på ca. 42-43 stykker, når jeg er i elendig form. Lige nu, hvor jeg er i OK form er min hvilepuls lidt under 40. Det er jo meget mindre end man læser, at det er hos andre. Så jeg spekulerer jo lidt over, om min maxpuls mon så også er lavere end folks er flest?

Er der nogen måde at måle sin maxpuls på?

Eller er der andre, der som mig har meget lav hvilepuls, der måske ved lidt mere om emnet?
15 år13. februar 2009 kl. 10:48
re: Om hvilepuls og maxpuls
Ja den der 220-alder (kvinder 226-alder) er ikke meget værd, for det er meget individuelt tal. Modsat hvilepulsen er maxpulsen meget lidt afhængig af træningstilstanden, så om din maxpuls også er lidt anderledes end "normalt" skal jo ikke kunne siges.

Anyway, hvis du vil kende din maxpuls må du belaste kroppen nær max, så du slipper altså ikke for at få sved på panden ;-) Løb let i 15-20 minutter og løb så én kilometers penge hvor tempoet øges jævnt til at du de sidste 30 sekunder føler du giver dig 110% - gerne op ad bakke... dér har du max pulsen :-D

At du har en naturlig lav hvilepuls er ikke helt så unormalt, hvilepulsen er også en meget individuel størrelse (ud over at den kan påvirkes af træning), til gengæld skal du nok ikke forvente at den ændre sig så meget når du kommer i form som hvis dit udgangspunkt var 60 slag/min.... har vi en ekspert herinde der kan give lidt info?

Morten
15 år13. februar 2009 kl. 11:28
OK - mine knæ kan ikke holde til løb, men jeg må kunne gøre noget tilsvarende på kondicyklen. Jeg checkede lige tallene fra mit pulsur og jeg har aldrig haft det højere end 160, så jeg kan slet ikke forestille mig, at det kan komme i nærheden af 185, for jeg har da nogen gange været helt på randen under cykelture.

Men jeg vil prøve at se, hvor højt jeg kan få den op med nogle små, hårde sprints efter en lang tur...
15 år13. februar 2009 kl. 11:31
Jeg har også dårlige knæ - (kondromalasi) jeg kan kun bruge kondicyklen på laveste belastning og kan ikke få pusen over 160.

Jeg kan derimod godt løbe. Jeg har en enkelt gang haft pulsur på under en løbetur (efter næsten 3ugers pause) pulsen lå under hele løbeturen på 170-180 og den sidste lede bakke inden jeg kom hjem, nåede jeg op på 197, og er så ikke engang sikker på at det er min max. Så helt enig i at den teoretiske max puls er meget teoretisk :-)

Hvad skal du i øvrigt bruge den til ?
15 år13. februar 2009 kl. 12:15
Sjovt nok er det også kondromalasi, jeg døjer med, og jeg kan sagtens cykle, men ikke løbe...

jeg skal bruge maxpulsen til mit pulsur - hvis den kender maxpulsen kan den nemlig regne mere præcist ud, hvad jeg forbrænder. Så det er bare for at være sikker på, at det tal, den kommer med er så præcist som muligt.
15 år13. februar 2009 kl. 12:42
Mon ikke Claus skal bruge den til at finde trænings zoner? .....

Anyway, maxpulsen er temmelig afhængig af "sporten" og vil være forskellige om du måler de på cykel eller ved løb, måske 10-15 slag, det er derfor vigtigt at man måler maxpulsen i den sportsgren man skal bruge den.

Her står vist noget om maxpul måling på kondicykel
*** FORÆLDET LINK FJERNET ***

MVH
Morten
15 år13. februar 2009 kl. 13:07
Tak for linket - det var lige det, jeg søgte efter :)
15 år13. februar 2009 kl. 13:20
Nu har jeg prøvet at følge den plan for at måle maxpuls - men det går ikke rigtigt, mine knæ giver op først, og dem tør jeg ikke gamble med :(

Jeg kom op på en puls på 165, men så føltes knæskallerne som om de var på vej over i væggen - der er mere i lungerne, men ikke i knæene. Men det kan være, at de kan holde til det, engang når benmusklerne er blevet styrket endnu mere. Det kan jeg jo prøve til den tid. Men når jeg kan mærke, at jeg ikke er helt knækket ved 165, så er de 185 jo nok heller ikke helt ved siden af. Jeg må fortsætte med en teoretisk værdi indtil videre.

Men det var da en god omgang træning under alle omstændigheder. Man glemmer næsten, hvor længe, man har været i gang, når der er en plan, der skal holdes øje med...
15 år14. februar 2009 kl. 10:23

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });