Ja den der 220-alder (kvinder 226-alder) er ikke meget værd, for det er meget individuelt tal. Modsat hvilepulsen er maxpulsen meget lidt afhængig af træningstilstanden, så om din maxpuls også er lidt anderledes end "normalt" skal jo ikke kunne siges.
Anyway, hvis du vil kende din maxpuls må du belaste kroppen nær max, så du slipper altså ikke for at få sved på panden ;-) Løb let i 15-20 minutter og løb så én kilometers penge hvor tempoet øges jævnt til at du de sidste 30 sekunder føler du giver dig 110% - gerne op ad bakke... dér har du max pulsen :-D
At du har en naturlig lav hvilepuls er ikke helt så unormalt, hvilepulsen er også en meget individuel størrelse (ud over at den kan påvirkes af træning), til gengæld skal du nok ikke forvente at den ændre sig så meget når du kommer i form som hvis dit udgangspunkt var 60 slag/min.... har vi en ekspert herinde der kan give lidt info?
Morten
#2 af bruger slettet
Så langt så godt. Men jeg er bange for, at min puls ikke opfører sig helt normalt. Jeg har nemlig en hvilepuls på ca. 42-43 stykker, når jeg er i elendig form. Lige nu, hvor jeg er i OK form er min hvilepuls lidt under 40. Det er jo meget mindre end man læser, at det er hos andre. Så jeg spekulerer jo lidt over, om min maxpuls mon så også er lavere end folks er flest?
Er der nogen måde at måle sin maxpuls på?
Eller er der andre, der som mig har meget lav hvilepuls, der måske ved lidt mere om emnet?