spinning og styrketræning

Du læser en tråd i debat > motion

spinning og styrketræning
Hej med jer

Jeg er ny her på siden og skal tabe mig rigtigt meget (næsten 40 kg!). Jeg har meldt mig ind i et fitnesscenter og skal have lagt personligt program til styrketræning i morgen - og så regner jeg med at gå til spinning 3 gange om ugen - men er der nogle af jer der har erfaring med spinning når man er så overvægtig? Kan det overhovedet lade sig gøre ... ? Vil jeg kunne følge med , er det en god måde at tabe sig på osv?
15 år10. januar 2009 kl. 19:21
re: spinning og styrketræning
Jeg har ikke selv erfaringer, men jeg har en ven på lidt over 150 kg, der er begyndt at spinne og han kan godt være med. Og han har tabt sig en del allerede.

Så jeg tror ikke, at du skal være bekymret for det. Det er jo helt op til dig selv, hvor hårdt, du vil gøre det her i starten...
15 år10. januar 2009 kl. 20:46
Tak for dit svar, Claus :-) Jeg har lige været i Fitness World for at få lagt et personligt program til styrketræning - meldte mig ind for næsten 2 måneder siden men det var først i dag jeg turde gå derned. Kender I det? At man af én eller anden grund er så bange for at træde ind sådan nogle steder ... men de var så søde, masser af smil og god instruktion, så hvis der er andre der har det som mig - det er slet ikke så slemt, det er bare om at kaste sig ud i det - bagefter kan man slet ikke forstå hvad man var så bange for!
15 år11. januar 2009 kl. 10:58
Jeg gik til spinning en overgang da jeg var tyk - for kondiens skyld (også med det håb at tabe mig). Det kan sagtens lade sig gøre.

Jeg fik det dårligt de første gange i løbet af en halv times tid, så dårligt at jeg faktisk måtte af cyklen og ud og ligge ned pga kvalme. Men det var jo fordi at jeg ikke rationerede lidt med kræfterne og fordi at min krop slet ikke var vant til den slags belastning for kredsløbet.

Spinning er rigtig, rigtig god at få kondi af. Jeg tænker aldrig (næsten aldrig) på hvor meget jeg har tabt mig i løbet af en ½-1 times motion, hvor meget energi jeg har brugt. Jeg tænker mere på det som et værktøj til at holde vægttabet og senere, vægten. Jeg er sikker på at spinning er - hvis man gør det rigtigt - meget fedtforbrændende. Men jeg vælger at dyrke motion således at det er sjovt og udfordrende og hvor jeg kan finde mine grænser. Det er ikke helt så sjovt hvis man skal motionere imellem to puls-grænser - ikke for mig i hvert tilfælde.

Når du dyrker spinning, så husk:

1) Sæt ikke belastningen for høj. Især i starten hvor dine led og muskler ikke er helt klar til det. Det kan give skader, selvom det føles godt fordi man virkelig føler at man yder noget.

2) Husk at holde knæerne således at de peger fremad. Du får nemmere skader hvis de pejer ud til siden, når du spinner.

3) Økonomiser lidt med kræfterne så du holder hele timen, især i starten. Spinning er hårdt og som sagt så måtte jeg forlade min cykel efter en halv time fordi jeg blev både svimmel og fik kvalme.

4) Vand, vand, vand. Husk vand!!! Køb en drikkedunk. Drik et stort glas vand ½-1 time før spinning. Nogen mennesker der spinner, de sveder så meget at de gør gulvet og cyklen våd med sved. Fortvivl ikke hvis det ikke sker for dig. Min krop gik så meget i forsvarsposition, at jeg stort set ikke svedte de første mange gange (bortset fra mit ansigt). Da den så fandt ud af at jeg virkelig mente det, så begyndte den at svede lige som de andre vel-trænede kroppe.

5) Sko - køb et par spinningsko.

Jeg vejede i øvrigt omkring 83-87 på det tidspunkt.
15 år12. januar 2009 kl. 08:52
Hej Pige28

Jeg har gået til spinning i fitnesscenter siden oktober ca. 2-3 gange om ugen udover andre aktiviteter. Jeg er fuldstændig bidt af spinning. Umiddelbart har jeg ikke tabt mig så voldsomt endnu (2-3 kg) men det har heller ikke været mit primære målafsæt fra start. Mit fitness-mål er først og fremest at få en bedre kondition samt en større muskelmasse (jeg arbejder på kontor og det tungeste jeg kommer i nærheden af er min kuglepen og et ringbind), så en øget muskelmasse som skal være med til at forbrænde min energiindtagelse hurtigere.

Her for nylig er jeg begyndt at træne med pulsur for bla. at kunne finde ud af at regulere mine kræfter under timen. Det er en stor hjælp syntes jeg.

Spinningcykler er indrettet således at du hele tiden selv bestemmer belastningen - altså hvor tung den skal være, så hvis du trænger til lidt luft eller et breake under timen, så let belastningen. Uanset hvad din underviser siger så skal du altid huske at lytte til din egen krop. Underviseren skal jo gøre sin time optimal både for nybegynderen og den mere erfarne, så lyt til dig selv først og fremmest og tænk på hvordan din dag har været. Hvis den har været hård eller sur kan det nemt påvirke din ydeevne på cyklen, men det er bedre at trampe lidt rundt end at droppe helt.
De første 3-4 gange kan godt føles lidt barske, men når du kommer mere ind i rutinen finder du en god rytme og kan begynde at udfordre dig selv.

Din vægt er ingen hindring for at spinne, men lad være med at fokuser på hvordan og hvor hurtigt sidemanden spinner, for det er ikke dig og vedkommende har måske et helt andet mål.

Jeg håber at du får det afprøvet - og giver det en chance, og måske som jeg syntes det er supert. Jeg HADER at løbe, men kan istedet brænde samme antal kalorier af på en spinningtime.

Lej et par spinningsko i dit center de første mange gange inden du finder ud af om det er noget for dig. Det koster ikke så meget. Iøvrigt har jeg lige selv købt spinningsko i Bilka for 300 kr.

Mvh Ulla B
15 år12. januar 2009 kl. 11:22
Hej Pige28.
Jeg spinner også og jeg er langt over de 100 kg.
Kan kun tilmelde mig de andres gode råd..
Det skal siges at jeg kommer aldrig til at elske det, men jeg har valgt at det er nødvendigt at jeg holder af det.
Jeg er faktisk lige kommet hjem fra min Torsdags spin.. og wiiii mit første sved på gulvet i dag.. det er et af mine mål jeg sætter mig når jeg sætter mig i sadlen.. Min motivation til mig selv.
Jeg er startet op efter nytår igen... så som Jakob skriver.. så kommer sveden på et tidspunkt.
God fornøjelse med din træning.
Lenille
15 år29. januar 2009 kl. 22:51
Tak for de gode råd, allesammen. Jeg har nu været afsted et par gange og er vild med det! Desværre er jeg sådan indrettet at det kan tage måneder for mig at samle mod til at kommet et nyt sted for første gang og det er rigtigt irriterende, for det er jo aldrig så slemt alligevel ... men jeg er vild med det, og satser på spinning 2-3 gange om ugen og så styrketræning 3 gange om ugen.
15 år31. januar 2009 kl. 10:59

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });