kondition

Du læser en tråd i debat > motion

kondition
Har lige et spørgsmål om kondition!

Efter at jeg har trænet i lang tid (bl.a. løb, cykling, sjippe) kan jeg mærke at min kondi er blevet meget bedre og kan klare fx at løbe min løberute på 35 minutter langt bedre og med mindre sved på panden end for nogle måneder siden.

Forbrænder man lige så meget ved at fx at sjippe eller løbe i en halv time nu, som før, da min kondition var meget ringere?

Er lidt i tvivl eftersom det føles langt nemmere nu end før, men det er jo stadig det samme stykke arbejde som kroppen udfører?

Hilsen Mig :)
16 år1. september 2008 kl. 20:41
re: kondition
Jeg har læst mig til følgende:

Den energi man bruger ved at udføre et stykke arbejde er den samme uanset hvilken tempo den udføres i. Dvs i princippet skulle man tro at 5 km løb og 5 km gang kræver det samme energiforbrug, men det gør det ikke fordi løb involverer også en masse hoppen op og ned og det koster derfor mere energi at løbe end at gå.

På samme måde vil jeg tro at du nu forbruger lidt mindre energi ved at løbe fordi din løbestil er blevet lidt mere strømlignet. Måske svinger du ikke længere armene ind foran kroppen og modarbejder på den måde din fremadrettede bevægelse. Men måske bevæger du armene mere og så får du jo brugt mere energi. Men bortset fra dette (som burde høre til i detalje-afdelingen) så forbruger man lige meget energi ved at løbe 5 km med dårlig kondi som 5 km med god kondi (forudsat at vægten er den samme). Det er bare nemmere med en god kondi, netop fordi kondien er bedre. Musklerne er større, kredsløbet fungerer bedre, etc etc.
16 år1. september 2008 kl. 21:52
re: kondition
Okay tak for svaret iakob:)
16 år2. september 2008 kl. 15:53

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });