Løber I i regnvejr ?

Du læser en tråd i debat > motion

Løber I i regnvejr ?
Jeg kom ikke ud at løbe i går, fordi det styrtregnede og lynede. Så der mener jeg nok jeg var lovlig undskyldt (burde selvfølgelig have løbet tidligere på dagen, men al min fritid går med Byfest i denne uge....... )

Men jeg tænkte på om I kommer ud at løbe hvis det regner, for ellers kan det vel godt blive lidt svært at få løbet de 9 måneder af året hvor vejret er ustabilt og dagene korte.....

Hvad med tøj, for man kan vel ikke løbe (ånde) i regntøj?

Jeg bor på landet, så der er jo ikke nogen gadebelysning , som redder dagen om vinteren. jeg vil nok starte med at træne til Viborgs Avismaraton, når de starter sidst i januar (de har også 10Km) og så kan jeg måske blive nødt til at gå i motionscenter for at holde formen i november, december og januar.......
16 år8. august 2008 kl. 08:57
re: Løber I i regnvejr ?
Jeg tror også jeg ville have meldt pas igår - her lynede og tordnede det. Men jeg har da løbet i blid regnvejr - om man bliver våd af regn eller sved er jo lige meget.

Man kan sagtens løbe forår og efterår og såmænd også det meste af vinteren - man skal bare investere i tøjet. Iform plejer at have artikler om vinter-løbetøj.

Jeg regner dog også med at have alternative motionsformer i sving til vinter, især fordi det bliver vanskeligt at komme afsted kl 6.20 om morgenen når det stadig er mørk udenfor. Desuden er variation jo godt. Jeg vælger at melde mig på et aerobics hold - jeg var på et begynderhold sidste år og startede som een af holdes tykke, klodsede piger men inden holdet stoppede om foråret så var jeg da med på takten og ikke helt så tyk mere. Desuden er der en bokseklub i min by som jeg overvejer at prøve.

Angående regntøj, så nej: man kan ikke ånde i regntøj. Men jeg har f.eks. løbet i min cykeljakke - som er vandafvisende og det var faktisk ret godt. Så længe det ikke styrtregner.
16 år8. august 2008 kl. 11:40
Jeg kan godt finde på at løbe i regnvejr, men jeg springer en løbetur over, hvis det virkelig står ned i stænger. Ellers er det forfriskende med en hurtig løbetur i regnen.
Jeg løber bare i mit normale løbetøj, jeg skal jo alligevel i bad, når jeg kommer hjem.
Motionscenter er ikke en dårlig idé om vinteren, når det bliver mørkt tidligt. Jeg tyer til motionscyklen om vinteren.
16 år8. august 2008 kl. 11:42
Jeg regner også med at starte på et step/airobic hold som kører i det lokale´kulturhus.

Jeg bruger også motionscyklen, men jeg kan ikke køre med belastning, for så får jeg straks ondt i mit knæ. Så der kan jeg ikke vedligeholde formen. Det er kun til lange ture for at bruge kalorier.

Tror I man kan vedligeholde sin form, hvis man f.eks. kun løber een dag om ugen på løbebånd (og så suplerer med step og motionscyklen)

Det ville da være lidt træls at starte forfra til foråret. På den ande side er det jo ingen katastrofe...... :-)
16 år8. august 2008 kl. 12:38
En tommelfingerregel jeg har lært er: For at vedligeholde sin kondi, skal ens puls op 2 gange om ugen og for at forbedre den er det 3 gange.

Det skal være min 20 min ved min 65 % sin max puls. Ens max puls er 220 - alder.

Derfor tror jeg sagtens du kan vedligeholde og sikkert også forbedre din kondition med den plan. Jeg ikke hvordan det er med step, men jeg kunne forestille mig, pulsen ryger op.

Vægttab gør også meget for ens kondi, specielt når man løber, hvor man har hele sin vægt med sig i modsætning til fx cykling eller roning.
Konditionen er hvor meget ilt man optager pr. kg legemvægt. Fx hvis man taber sig, men ens iltoptagelse (kondi) forbliver uændret, så vil der være mere ilt til færre kg, hvilket giver en bedre kondi.

Et konkret eksempel er min søster og jeg. Jeg løber en hel del mere end hende og jeg drikker næsten ikke alkohol, hvilket hun gør. Man skulle tro at jeg har en bedre kondi end hende, men alligevel er det hende der sætter det høje tempo når vi løber og det er fordi hun vejer 15 kilo mindre end mig.
16 år8. august 2008 kl. 17:18
Jeg løber i alt slags vejr..
Man kan ikke løbe i regntøj, det bliver man simpelthen "kvalt" af..
Det bedste man kan gøre (hvis man ikke løber virkelig lange distancer) er at tage et helly hansen sæt indenunder sit løbetøj.. Det holder din krop varm imens du løber:)

Om vinteren løber jeg med et par lange strømper indenunder og en hue evt vanter i starten.. Og det passer helt fint..
Når det er sommerregn har jeg en langærmet hellyhansen på og trekvartbukser:)

16 år9. august 2008 kl. 23:35
Nu er jeg jo typen som nærmest ikke har sat mine ben i en sportsforretning de sidste 15 år........ Så når du henviser til Helly Hansen både yderst og inderst, så ved jeg nok ikke helt hvad du mener. :-S
Inderst er det så noget skiundertøjsagtigt ?

En langærmet Helly Hansen........?
16 år10. august 2008 kl. 11:04
Ja man kan få helly hansen i flere forskellige slags..
Der er til forskellige temperaturer.. Men det er det man kalder skiundertøj:)
Den jeg løber med er en tynd/let trøje som transporterer fugten væk fra huden, så huden holdes varm.. Hvis man fx skal ud og vandre i meget kolde områder så har de en hvor der er vævet uld med ind i tøjet..Men det kan man ikke løbe med da det holder på fugten.
Gå eventuelt ned i en sports butik eller special forretning der forhandler vandre/løbetøj.. De kan bedst vejlede dig til dit behov:)
Her er et link til den jeg bruger:
(et forældet link til loebeshop.dk er blevet fjernet)
16 år10. august 2008 kl. 17:03
Tip: Fra i går havde Netto tilbud på løbetøj. Jeg for derned i frokostpausen og fik mig en vandafvisende løbejakke, ditto bukser, langærmet bluse, hue, handsker og to reflekser til når dte bliver mørkt. Hele baduljen for sølle 360 kr! Men hvis i skal have noget af det, så skal i skynde jer!!!
De havde såmænd også sådan en gul refleksvest at løbe med hvis det VIRKELIG er mørkt og der ikke er gadebelysning, men den købte jeg ikke (bor midt inde i byen)

Hvad angår regnvejr har jeg det som andre her i forum'et: det er faktisk forfriskende, hvis det bare er let regn. jeg vil hellere løbe i let regn end bragende (varmt) solskind - så går jeg helt kold, omend kun i overført betydning. Jeg er også ret ny løber - kun siden foråret, men er så småt begyndt at synes det er sjovt - særligt når jeg vinder små sejre over mig selv som at kunne løbe nogle få sekunder hurtigere end sidst på samme rute. Jeg skriver det op i et skema så jeg kan holde øje med det hvilket er meget motiverende!
16 år15. august 2008 kl. 13:53
Jeg købte både refleks vesten og refleksbåndende... Selvom jeg løber steder der er lys om aftenen, syntes jeg det er rart at have det på:)

Stænktætte løbejakker syntes jeg er udemærkede når det kun støvregner.. Men når det tisser ned er de ligegyldige.. Så er jeg mere til en hellyhansen og så en alm løbetrøje udover:D
16 år15. august 2008 kl. 20:21

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });