Mere om løb - ny personlig rekord

Du læser en tråd i debat > motion

Mere om løb - ny personlig rekord
Jeg løber (med gåpause) 5 km hver anden dag her i ferien og forsøger at følge iforms løbetræning efter hukommelsen da jeg har forlagt sedlen.

Jeg følger den nu ikke helt fordi nogle dage går det bare bedre end andre og på de dårlige dage er målet at gennemføre, ikke at forbedre. Men engang imellem går det bare bedre - og idag var sådan en dag.

Jeg løb 25 minfor første gang - men ikke bare det. Min hastighed var større end den havde været nogen sinde før. En mellemtid ved de cirka 20 minutter (et sted hvor jeg løber fra een vej til en anden) nåede jeg et helt minut før end jeg plejer og sluttiden var også cirka 1½ minut bedre end nogensinde før.

Jeg kom ikke under den halve time, men på 31 minutter og 25 sekunder. Jeg havde helt ondt i brystet af at trække vejret - men ikke på nogen dårlig måde, bare fordi jeg havde nået grænsen for min formåen.

Det var ret vildt for mig. Det vil være en stor dag den dag jeg løber alle 5 km eller kommer under 30 minutter.
16 år28. juli 2008 kl. 21:13
re: Mere om løb - ny personlig rekord
Tillykke - du er simpelthen for sej :)
Meget, meget imponerende.

Jeg løb 16 min. i træk idag, og var ved at omkomme :-D

Min arbejdsgiver, har for første gang i adskillige år, glemt at tilmelde os DHL-stafetten og nu er der ikke plads. MEGA surt :( Men der er ikke andet for, end at holde den gode stil et år endnu og så få meldt os til 2009.

16 år29. juli 2008 kl. 12:29
Stort Stort tillykke herfra... :D
Hvor er det sejt!
Nu når dit mål det er jeg helt sikker på... ;)
16 år29. juli 2008 kl. 15:47
Hvor er det bare flot..

Og der findes bare ikke noget bedre end de dage hvor man har overskud og "vinder" over sig selv..

Stort tillykke med din nye rekord :o)

Hav en vidunderlig dag
16 år29. juli 2008 kl. 19:52
Hvor er det flot!

Jeg har selv været afsted hver 2.dag i ferien, men i morges var en killer - jeg kom først afsted 7.45 - og allerede der var det for varmt. Og så er vand i ben/fødder/hænder ikke en hjælp at skulle løbe med. - Jeg har mål om en 5-km i år... men det bliver først i august/september

God vind fremover
16 år31. juli 2008 kl. 00:28
De næste 2 gange jeg løb, var markant dårligere. Men jeg havde også fået mindre søvn natten før, så det var vel ikke så mærkeligt. Jeg gennemførte de 5 km og det er jo det vigtigste.

@maheha: Jeg regner også først med at gennemføre de 5 km i slutnigen af august/starten af september. Nu min ferie er ovre, så kan jeg ikke længere løbe hver anden dag.
16 år2. august 2008 kl. 09:05
I dag var en dårlig dag - jeg løb over et helt minut langsommere end for et par dage siden.

Jeg kunne mærke det da jeg stod op at det ikke ville blive peak-performance idag.. og jeg kunne mærke at i underbevidstheden snurrede det rundt med "jeg giiiider ikke". Men jeg undertrykte den følelse og tænkte jeg: "Jeg skal bare gennemføre, det er alt". Og det gjorde jeg så.

Min søn på 3 år har lært nu at han ikke vil give mig morgen-kindkrammere lige når jeg kommer hjem fra et løb (det er typisk der vi ser hinanden for første gang den dag). Han putter en pegefinger i ansigtet på mig og siger "det er klamt!" - fordi jeg sveder. Det er ok, siger jeg så, og så knuser vi uden at røre ansigter.

Han er i øvrigt tit med til strækøvelserne - og han bliver helt glad når jeg fortæller ham at han er den bedste i familien til strækøvelser. Selv bedre end hans storebror på snart 6 år. Det er noget som passer ham :-)
16 år5. august 2008 kl. 10:34
Jeg vil da lige være med i personlige rekorder for jeg oplevede igår hvor fed en fornemmelse det er at sætte ny personlig rekord.

Jeg løber normalt 6,5 km. hver anden aften og igår blev jeg så enig med mig selv om at jeg skulle se om jeg ikke kunne holde til at løbe lidt længere så planlagde en tur på 8,25 km og det lykkes mig at løbe den hele vejen rundt uden pause og på en tid der hed 51 minutter så det var meget tilfredsstillende.

Det er ligeså meget oppe i hovedet man skal være indstillet op at skal ud og løbe langt for det er mindst ligeså meget der problemet ligger hvis man ikke kan løbe en dag.

Bare lige et lille råd fra mig af til jer der har svært ved at komme afsted. :-)
16 år5. august 2008 kl. 20:07
Angående det at komme afsted, så er mit råd netop også at arbejde med det der foregår i hovedet. Lad være med at tænke på hele turen og alle 40 minutter. Tænk på at komme i tøjet i første omgang. Når du er i tøjet, så tænk på at nu skal skoene på. Så koncentrer dig om dine gadjets (pulsur, musik) hvis du har sådan nogen. Tænk ikke på at løbe på dette tidspunkt, tænk bare på at komme tøjet. Så skal døren åbnes, tænk på nøgler - ikke på løb. Når du så er udenfor, så lav opvarmning med fokus på det. Og så.. er du klar. Nu mangler du bare at sætte igang.

På samme måde kan det hjælpe at opdele ruten i mindre dele (gerne med mellemtider) og så kun tænke frem til næste milepæl på turen. Så har man også en tendens til at sætte farten lidt op for at nå mellemtiderne ;-)

I øvrigt så har jeg bestemt mig for at næste løbetur skal være på "kun" 2 km. Den skal til gengæld foretages i et højere tempo, jeg håber at træne min løbehastighed op på den måde.
16 år6. august 2008 kl. 09:07
Ok.. jeg er ret stolt af mig selv.

Jeg så En Sag For Frost igår - og det blev altså ret sent. Men alligevel kom jeg ud at løbe her til morgen. Det i sig selv var jo stort!

Jeg skulle så løbe 2 km - havde på forhånd lavet en løberute inde på iform. Og jeg satte afsted i høj tempo. Da jeg havde cirka 300 meter tilbage så kunne jeg ikke mere - jeg slukkede for timeren på mit pulsur og undrede mig gevaldigt for tiden sagde 13 minutter hvilket jo ikke er nævneværdigt hurtigere for 2 km end 33 minutter er for 5 km. Men jeg pustede og stønnede og kunne mærke at min puls var helt oppe og ringe.

Da jeg kom hjem begyndte jeg at svede helt vildt - jeg forstod stadig ikke hvad der var gået galt. Men så checkede jeg lige min tur igen på iform - og jeg havde løbet ned langs en forkert vej, så i stedet for lidt under 2 km havde jeg løbet 2,3 km.

Det var en gennemsnitshastighed på knap 10,6 km/t - omkring 1 km mere i timen end når jeg løber 5 km :-D

Man bruger naturligvis ikke helt så mange kalorier ved at løbe lidt hurtigere og så meget kortere - men jeg håber som sagt på at få min generelle løbehastighed lidt op. Desuden er der jo alverden til forskel på at skulle løbe i et kvarter og så på at løbe i en halv time når man skal have sin morgen i familien til at fungere.

Ikke så sært at jeg pustede :-D
16 år7. august 2008 kl. 10:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });