Hvor langt skal man løbe?

Du læser en tråd i debat > motion

Hvor langt skal man løbe?
Jeg er nybegynder, og jeg sys det er rigtig hårdt at løbe.
Hvordan starter jeg? Hvor langt skal jeg løbe, hvor mange pauser? Og hvor tit skal jeg løbe (+i hvor lang periode) før man kan se resultater?
16 år20. juni 2008 kl. 20:49
re: Hvor langt skal man løbe?
Prøv at gå ind på iform og klik på motion i menuen til venstre.

Der kan man finde en masse spændende ting.

Blandt andet dette træningsprogram for nybegyndere:
iform.dk

Det går rimelig hurtigt med at se resultater - den første tur tager 15 minutter og du løber 2 minutter i alt. I uge 3 er der også en løbetur på 15 minutter, men der løber du 6 minutter. Det er en tredobling på 3 uger.

Planen er indlagt med hviledage og gå-intervaller mellem løbe-intervaller. Det er hhv for at give dine muskler tid til at restituere og for at træne dig langsomt op så du ikke pådrager dig skader (f.eks. overbelastningsskader).

Er du alvorlig med det her, så kan jeg anbefale du køber dig et pulsur (bare et billigt, du kan altid opgradere). Men synes du det er for tidligt, så kan man tælle sekunder mens man løber i stedet.

Jeg vil anbefale dig at du ikke finder en rute til at starte med (altså så det passer med at du kommer hjem igen), men at du bare træner derudaf og så går turen hjem. Hvis turen ud f.eks. er 15 minutters blandet gang og løb, så har du sikkert noget som ligner 20-25 minutters gang hjem.

Og dette ruteplanlægningsværktøj, hvilket er rigtig fedt når man kommer ud på længere ture.
iform.dk

Men surf selv lidt rundt på iform - der står mange gode ting.

Og så kan jeg anbefale at du køber løbesokker - man kan få dem til ok priser (3 par for 100 kroner og sådan). Det er svært at tro på, men det gør det faktisk lidt rarere at være fødder når kroppen løber.

16 år20. juni 2008 kl. 21:17
Hej Radar :)
Jeg er i gang med løbeprogrammet fra Iform (0-5 km på 12 uger) Jeg startede komplet ude af form, og var bogstaveligtalt ved at omkomme efter 2 min løb :(
Nu er jeg nået til uge 5 - idag løb jeg 6+5 min - det er stadig hårdt, men kan mærke en helt klar forbedring. Målet om at kunne løbe 5 km eller 30 min. i træk virker ikke længere helt uopnåeligt.

Du kan følge min vej i tråden "kan overvægtige løbe?" Det gjorde virkelig underværker at købe rigtige sko og løbesokker :)

Jeg har endu ikke et pulsur - løber med mobiltlf i hånden og starter stopuret, så jeg kan følge med i hvor langt der er igen :)

God tur :)
16 år21. juni 2008 kl. 10:46
Hejsa

Jeg følger ikke noget program, startede kun op med at løbe for at få kæresten igang, men jeg blev bidt af det.

På 3 uger er jeg nået dertil hvor jeg kan løbe 2,5 km i ét stræk.

Jeg startede med at bruge den rute jeg plejer at gå med min hund. Jeg løb så langt jeg kunne (uden at hjertet poppede ud) og så gik jeg indtil at pulsen faldt, og så løbe igen. Man skal presse sig selv.

Efter 2 løbe ture, tog min kæreste og jeg en dag med interval træning, spurte alt hvad man kan, så gå indtil man kan trække vejret igen, spurte løs, osv osv osv.

Det er virkelig noget der forbedre formen..

Vi har været i gang i 3 uger nu, og jeg er oppe på en rute der er 5,6 km lang med gode bakker (både op og ned), og jeg går næsten ikke undervejs.

Jeg løber hver anden dag.

Tænk engang at man kan blive helt afhængig af det :o)

Det vigtigste er JUST DO IT, kom afsted - kom ud og få noget luft - og pres dig selv ind imellem, ellers kommer du igen vegne.

Hilsen Motions-smølfen (mit nye kæle-navn)
16 år22. juni 2008 kl. 13:08
Og forresten er løb genial træning af numsen, den begynder at blive fast og komme op på plads, hehe
16 år22. juni 2008 kl. 13:12
Sikke nogle seje løbere der er herinde. Jeg kan vist ikke helt følge med selvom jeg føler at min form er væsentlig forbedret. Jeg træner to gange om ugen på løbebånd, hvor jeg har HELT styr på hvor hurtigt jeg løber og hvor længe. Jeg har været oppe på at løbe 17 minutter i træk med 8-10 km/t. Men ellers træner jeg interval og nogle gange når jeg er ved at gi op presser jeg mig selv til liiiige et minut mere eller liiiiiige til KJ når et rundt tal eller op på et rundt antal km. Det kan jeg ikke når jeg løber ude i naturen og derfor bliver min træning mere effektiv på løbebåndet. Men når jeg nu skal på sommerferie må jeg altså løbe ude i naturen. Og det skal også nok gå.

Jeg løber som regel 30-35 minutter og tilbagelægger ca 4 km. Så jeg synes faktisk at alle jer der er nået op på 5 km og derover på kort tid er rigtig seje. Det tror jeg ikke jeg kan endnu. Men det skal nok komme.
16 år24. juni 2008 kl. 09:10
Det kan man faktisk godt ude på vejene - hjælpemidlet hedder et pulsur (eller mobiltelefon :-).

16 år24. juni 2008 kl. 12:24
Ja forleden dag gik jeg en lang tur med min kærestes pulsur - måske skal jeg bare tage det på når jeg løber og så finde ud af hvor min puls skal ligge for at træne optimalt.

16 år25. juni 2008 kl. 09:13
Jeg bruger nu ikke puls-måleren til noget lige nu (jeg følger et træningsprogram og er lidt ligeglad med pulsen). Men det er rart med et stopur om håndledet.
16 år25. juni 2008 kl. 19:11

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });