Træning når nye højder
Du læser en tråd i debat > motioniakob
re: Træning når nye højder
Jeg tror min krop gik i panik når den opdagede at der stod motion på programmet og så lukkede den op for alle sluser ;-)
Men løb er altså meget mere effektiv end cykling, så ja - du yder mere nu. Og i 10 minutter længere tid!
Men løb er altså meget mere effektiv end cykling, så ja - du yder mere nu. Og i 10 minutter længere tid!
16 år29. maj 2008 kl. 15:04
Calle (slettet)
Sludder og vrøvl!!! Indrømmet: Løb involverer flere muskelgrupper og det er en anden type arbejde - men hvis du giver den gas nok ti lcykling kan du forbrænde ligeså meget som i løb - forskellen er bare at når de fleste cykler ligger de på 50-60% pulsintensitet mens man ved løb ligger lidt højere.
Jeg kan sagtens hive jer ud på en spinningtime, hvor I sveder og får fyret 800-1000 kcal på en time. Det er bare et spørgsmål om I giver jeg nok.
Kørte i øvrigt med en relativt ny spinningdeltager på mit hold i går - det var tredie gang hun kørte med - en ung pige på 15-16 år. De første to gange var det tydeligt at hun "bare kørte med" men i går gav hun den fuld skrue (programmet var også lagt op i niveau) - det var utoligt at se den forskel i hendes ansigt - hun var SÅ fokuseret og sammenbidt - og jeg garanterer for at hun nåede nye niveauer i sin spinning.
Men I skal være velkomne - jeg giver gerne en gratis time..:o)
Jeg kan sagtens hive jer ud på en spinningtime, hvor I sveder og får fyret 800-1000 kcal på en time. Det er bare et spørgsmål om I giver jeg nok.
Kørte i øvrigt med en relativt ny spinningdeltager på mit hold i går - det var tredie gang hun kørte med - en ung pige på 15-16 år. De første to gange var det tydeligt at hun "bare kørte med" men i går gav hun den fuld skrue (programmet var også lagt op i niveau) - det var utoligt at se den forskel i hendes ansigt - hun var SÅ fokuseret og sammenbidt - og jeg garanterer for at hun nåede nye niveauer i sin spinning.
Men I skal være velkomne - jeg giver gerne en gratis time..:o)
16 år29. maj 2008 kl. 16:06
bruger slettet
Jeg skal ikke kunne sige det, men tror du er begyndt at yde mere. De første par gange er altid en tilvænningsperiode, som Calle så fint beskriver omkring den unge pige på spinningsholdet. MAn skal lige ind i rutinen. Var fx. på et overproppet danceaerobic hold igår, og man kunne tydeligt se hvem der var de rutinerede og hvem der var nye. Vi rutinerede var ved at dø, mens de nye bare synes det var en smule hårdt- men det er klart, fordi man er kommet til den erkendelse at selvom man er på et hold med instruktør, så handler det om at man skal give noget af sig selv for at det bliver rigtig hårdt!
16 år29. maj 2008 kl. 17:03
iakob
Jeg har gået til spinning - og man kan ganske rigtig svede igennem.
Men nu har jeg rent faktisk set Karina cykle - og mig selv også. Jeg har set kj-tallet på displayet og det har været meget mere effektiv at løbe. Sikkert af de årsager du nævner :-)
Men nu har jeg rent faktisk set Karina cykle - og mig selv også. Jeg har set kj-tallet på displayet og det har været meget mere effektiv at løbe. Sikkert af de årsager du nævner :-)
16 år29. maj 2008 kl. 22:20
Kirsten P (slettet)
Der er faktisk også noget med at i jo bedre form man kommer i jo mere kan man svede. Før jeg begyndte til spinning kunne jeg ikke svede, men kun få det varmt.
16 år29. maj 2008 kl. 23:40
KarinaHadsten (slettet)
Jeg er da helt sikker på at man kan få lige så meget ud af at cykle. Jeg gider det bare ikke rigtig - jeg har nemmere ved at gi fuld skrue på løbebåndet. Og ja som Iakob skriver så gir KJ tallene også en del af forklaringen. Det blev til 600 KJ på 25 minutter på spinning cyklen og på løbebåndet nåede jeg på samme tid 1000 KJ. Men nu er jeg så oppe på 35 minutter og 1600 KJ. Det er skønt. Så jo jeg yder da mere, men det er også helt vildt som jeg sveder.
16 år30. maj 2008 kl. 08:39
Calle (slettet)
Problemet med cykel contra løb er at når man løber yder man altid en vis del, fordi man jo for at kunne kalde det løb er nødt til at bevæge sig på en vis måde og med en vis hastighed. På cyklen kan man jo trille i alt fra lige over 0 til max. Og det er for nemt hvis det bliver for hårdt, at tage lidt belastning af eller køre lidt langsommere. I løb vil man tit skulle stoppe, men bider tænderene sammen for ikke at gøre det.
I skal bare vænne jer til at knibe ballerne sammen, og som Amalie siger, så er rutinerede bedre til at bide tænderne sammen og give gas (men vi nyder måske også smerten mere?? - det er ihvertfald en tilvænningssag)
I skal bare vænne jer til at knibe ballerne sammen, og som Amalie siger, så er rutinerede bedre til at bide tænderne sammen og give gas (men vi nyder måske også smerten mere?? - det er ihvertfald en tilvænningssag)
16 år2. juni 2008 kl. 08:42
Nå men i dag gik det også for langsomt, så jeg justerede hastigheden op. Tog også lige en spurt på 10 km/t (løber normalt max 9). Og da jeg havde prøvet det tog jeg lige 1 minut mere på 10 og så ½ minut på 12 km/t. Det er dælme hurtigt. Jeg gik 10 minutter til sidst i rask tempo og nåede op på 35 minutters træning og en forbrænding på 1600KJ. Det føltes rigtig godt. Ligesom i tirsdags var jeg totalt opkogt i hovedet bagefter og måtte vente med at lægge makeup til jeg havde dampet af en times tid på kontoret. Så føles det altså bare mere effektivt.
Jeg husker tydeligt de gange Iakob og jeg har siddet på hver vores spinning cykel og hun bare svedte og svedte og jeg bare havde det varmt. Så føltes det altså bare ikke som om vi ydede det samme stykke arbejde. Jeg synes jeg er begyndt at svede mere når jeg træner. Træner jeg mon mere effektivt ? Yder jeg mere ? Eller er det bare min krop der reagerer anderledes nu hvor jeg er i bedre form ?